Datum:

17.01.2015. 17:37

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , , ,

Statistika:

0 komentara 7443 pregleda

Čitava lavina komentara na sajtu i društvenim mrežama vezana za cene goriva u Srbiji i njihov “neprirodan” disparitet zahteva podrobnije objašnjenje.

Rastu rezerve benzina – dizel na granici nestašice

Prema rečima Tomislava Mićovića, sekretara Udruženja naftnih kompanija Srbije disparitet cene evro dizela u odnosu na motorni benzin ima nekoliko bitnih uzroka.

“Trenutno na evropskom tržištu pa samim tim i kod nas osetna je nestašica dizel goriva. Ona se dogodila zbog rasta potrošnje dizela poslednjih godina sa jedne strane ali i zbog činjenice da se preradom sirove nafte dobija više benzina čije zalihe rastu” kaže Mićović. “Zbog svega ovoga, na našem tržištu je cena benzina pa i njena potrošnja uslovno rečeno “stimulisana” akciznim nametima. U poslednje dve godine benzin je putem akciza opterećen sa svega 40 para po litri. Za isto vreme, evro dizel je akcizno opterećen čak za 8 dinara po litri, zbog čega se sada i dešava ovaj disparitet cena da je kod nas benzin jeftiniji od dizela”, ističe Mićović.

“Naravno, ovakva strategija donosi veće prihode u državnu kasu, jer se dizela više troši, ali se istovremeno “skupim” dizelom poskupljuje svaki industrijski proizvod u čiju cenu je ugrađena i cena ovog goriva, što dalje utiče na sve ostale ekonomske tokove” zaključuje Mićović.

TNG rekorder po akciznom poskupljenju

U ovoj priči, TNG (Tečni Naftni Gas) je takođe bitan elemenat. Kako je u razgovoru za Vrele Gume saopštio Ing. Ivan Todorović Predsednik Udruženja Profesionalnih Autogas Servisa Srbije, akcizni nameti na litar TNG su od decembra 2012. do 01. januara ove godine dostigli 23,5 dinara po litri, što je najveće akcizno poskupljenje na bilo koji proizvod u Srbiji.

“Zbog naglog podizanja cene TNG njegova potrošnja je u Srbiji sa 400.000 tona (2011.) pala na 180.000 tona prošle godine”. “Nižom cenom benzina i poskupljenjem TNG, svesno se minimalizuje upotreba ovog ekološki najpogodnijeg goriva zbog većeg profita koji se ostvaruje kroz klasične energente” tvrdi ing.Todorović.

Po standardima EU cena TNG ne sme biti veća od 50% cene benzina

“Da politika cena TNG bude apsurdnija, govori i činjenica da po standardima EU, cena litre TNG ne sme biti veća od 50% cene benzina, što je od januara 2015. postala i obaveza svih zemalja članica. Tako da danas u Srbiji imamo skuplji TNG nego Bugarska i Hrvatska” iznosi Todorović.

“Niže cene TNG su takođe i u Makedoniji,Crnoj Gori i BiH tako da velika većina vozača koji žive u pograničnim regijama od nove godine TNG tankuju na najbližim punionicama u okruženju, što ne treba posebno komentarisati”, kaže Ivan Todorović iz Udruženja Profesionalnih Autogas Servisa Srbije.

Izvor: Vrele gume

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)