Datum:

05.09.2011. 19:17

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, , ,

Statistika:

2 komentara 8790 pregleda

Vozačima se i dalje najviše isplati da voze na tečni naftni gas (TNG), s obzirom na to da su ostali derivati kod nas mnogo skuplji. Ugradnja plina za jedan prosečan automobil tipa “opel astra” (2002. godište) trenutno košta oko 600 evra, a sa svim proračunima u vezi sa potrošnjom goriva i činjenicom da automobil na gas količinski troši petnaest odsto više, ugradnja plina isplatiće se za otprilike godinu dana.

Automobil sa ugrađenim TNG uređajem troši između 10 i 15 odsto više, ali je zato cena TNG upola manja od cene benzina, pa se računa da je šest meseci dovoljno da se trošak isplati. U poređenju s cenama drugih derivata koje su od Nove godine stalno išle naviše, cena auto-gasa je padala. Tako je na primer u novembru prošle godine litar auto-gasa bio oko 70, a sada je 65 dinara. Nema dileme da će se ugradnja gasa kad-tad isplatiti, ali vozači često postavljaju pitanje koliko treba da voze da bi vratili uložen novac prilikom ugradnje uređaja.

Trošak ugradnje plina u zavisnosti od vozila trenutno je od 250 evra, za stare automobile (na primer “jugo”), pa do 1.000 evra za neki najsavremeniji četvorotočkaš. Ako se uzme prosek, za auto koji je star šest-sedam godina, benzinac, ugradnja plina koštaće oko 600 evra. U gradskoj vožnji, posebno u Beogradu, benzinac troši 10 litara na 100 pređenih kilometara. S tom računicom ispada da za 10 litara goriva vozač daje 1.300 dinara, dok bi sa autogasom prošao dosta jeftinije. Istina, na 100 pređenih kilometara potrošio bi biše autogasa, barem 11,5 do 12 litara, ali bi to platio oko 750 dinara. Jasno je da je ušteda na 100 kilometara barem 500 dinara.

Slabo vuče, uništava motor, samo su neke od zamerki koje iskusniji vozači nalaze kada su u dilemi da li da ugrade gas ili ne. S druge strane, u auto-servisima koji se bave ugradnjom kažu da su stručnjaci potvrdili da gas može biti samo dobar za motor, ali i okolinu.

– Razlika u ceni je velika jer uređaj koji se ugrađuje u “juga” nije isti kao onaj što se ugrađuje u “opel astru”, primera radi. Tehnički gledano, ta dva uređaja nemaju dodirnih tačaka, a novi, takozvani sekvencijalni, imaju sve elemente koji su pandan benzinskim. Što se uštede tiče, tu nema dileme. U svakom trenutku je ona oko 40 odsto, od 500 do 600 evra na 10.000 kilometara – kaže Goran Pešić, iz Auto-servisa GTA.

Dizel motori nisu pogodni za ugradnju gasa jer je kod njih to dosta komplikovan proces. Dizel motor nema svećicu koja ga pali, već kod njega na određenom mestu dolazi do samozapaljenja. Sledi da dizel motor nikada ne bi mogao da se vozi na čist gas, već bi to trebalo da bude mešavina gasa i nafte. Zakon kaže da nakon ugradnje TNG uređaja mora da se promeni saobraćajna dozvola u koju se, osim podatka da ima ugrađen TNG uređaj, upisuje i nova masa vozila.

Ušteda u potrošnji goriva 550 evra na 10.000 km

Benzin
Potrošnja benzina 10 l
Cena litra benzina: 130 din
Iznos na 100 kilometara: 1.300 dinara

Gas
Potrošnja gasa 11,5 l
Cena litra gasa: 65
Iznos na 100 kilometara: 747,5 dinara

Ušteda na 1.000 km 5.525
Ušteda na 10.000 km 55.250

Izvor: Blic

2 komentara
  1. haile selasije

    Ne slazem se sa Vasom racunicom za TNG. Vozim automobil sa sekvent uredjajem koji je kostao 960eura. Na svakih 10000 km potrosim 25 litara benzina i 3300dinara za servis. Potrosnja benzina je 4.8 a plina oko 7 l/100km. Ako se ovo uzme u obzir,treba preko 50000km da bi se ugradnja isplatila. Moram naglasiti da razlika u snazi gotovo ne postoji,a u voznji na gas elasticnost je nesto bolja na nizim obrtajima.

  2. Pavle

    Selasije @ naravno da ti trosi vise ako je elasticniji na nizim obrtajima. Idi ti kod pravog majstora da ti bolje našteluje taj uređaj za gas (ako ne umes sam) i ako ti je uređaj kvalitetan italijanski (ne turski sa italijanskim nazivom) potrošnja gasa ne sme preci 20% potrošnje benzina.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)