Datum:

06.01.2015. 22:03

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 2643 pregleda

Tržište automobila u Srbiji je u 2014. doživelo težak udarac. Prodaja novih automobila je spala na najniže grane, prodato je oko 20.000 vozila, a potonula je i prodaja polovnjaka i to za oko 20 odsto – procenjuje se da je kupce našlo oko 80.000 polovnih vozila.

– U novembru je prodato 1.371 novo vozilo, za decembar još čekamo zvanične podatke, ali ako je u prvih 11 meseci prodato svega 18.067, sve ukazuje na to da će prodaja u 2014. biti oko 20.000 vozila – kaže dr Milan Vukasović, član borda Srpske asocijacije uvoznika novih automobila. – Međutim, kada odbijemo takozvani reeksport, prodaju kola van granica Srbije, realna cifra je negde oko 16.500 – 17.000 novih automobila koji su plasirani na našem tržištu.

Pad je ogroman i u odnosu na prošlu i pretprošlu godinu, a katastrofalan u odnosu na pretkrizni period i 2008. godinu. Ali, ono što posebno zabrinjava poznavaoce prilika na srpskom auto-tržištu je činjenica da i prodaja polovnih vozila stagnira.

– Ranijih godina je pad prodaje novih vozila u neku ruku kompenzovan prodajom polovnih. Sada se primećuje i pad prodaje polovnjaka, što jasno ukazuje dokle smo došli – kaže Vukasović.

Tržište Srbije, kaže dr Miloš Petrović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika i čovek koji je godinama bio na čelu najvećih kompanija koje se bave ovim poslom u Srbiji, može da apsorbuje godišnje oko 120.000 vozila ukupno:

– Tako je bilo sve doskoro gledajući po godinama – kada je prodavano 60.000 novih, toliko isto je plasirano i polovnih, ili kada se prodalo 40.000 novih, polovnjaci su dostigli 80.000, odnosno oko 100.000 u 2013. godini kada smo prodali samo 20.000 novih. Ali, u 2014. imali smo slabiju prodaju u oba segmenta!

Vozni park Srbije je zato sve stariji. Na drumovima se voze automobili stariji, u proseku, od 14 godina. Sadašnjim tempom kupovine novih vozila, vozačima u Srbiji će za obnovu voznog parka biti potrebno punih 40 godina!

– Da bismo obnovili vozni park koji je star 14-15 godina, trebalo bi godišnje da prodajemo 140.000 automobila. A to je, s obzirom na našu prosečnu platu, samo san – kaže dr Petrović.

Stari vozni park “povlači” i znatno veći broj saobraćajnih nesreća, veću potrošnju goriva, veće zagađenje…

– Mi pokušavamo da izdejstvujemo da najzad počne da se primenjuje novi zakon o saobraćaju iz 2009. i na oblast tehničkih pregleda, a ne onaj iz 1984. godine – kaže Trifun Stojanović, predsednik Udruženja tehničkih pregleda Srbije. – Ali, ne nailazimo na razumevanje, iako ima mnogo obećanja da će novi pravilnici “uskoro zaživeti”.

dru-voz-park-(1)

Koliko smo tržište

Srbija, sa oko 7,5 miliona stanovnika, potencijalno je veliko tržište. To dokazuju podaci o prodaji automobila u zemljama sa sličnim brojem stanovnika, kao što je Češka u kojoj se proda oko 170.000 novih automobila godišnje! Šta reći za Austriju čiji stanovnici godišnje kupuju više od 300.000 novih automobila!

Luksuz stabilan

Godišnje se u Srbiji proda oko 1.500 najskupocenijih vozila.

– Za luksuzne brendove “mercedes”, “BMV”, “porše”, “audi”, “leksus” nema zime – kaže dr Miloš Petrović. – Oni imaju stabilnu prodaju i na mesečnom nivou. Ko ima novca, njega kriza nije pogodila.

Šta voze Srbi

U prošloj godini, kada je reč o novim automobilima, prodato je najviše “škoda”, modela “oktavija” i “fabija”, u stopu ih sledi “fijat 500 l”, a zatim “dačija” i “reno”. “Tojota” je u 2014. udvostručila prodaju (sa 560 na 970 vozila) zahvaljujući prodaji “aurisa” i “jarisa”. Sve traženiji su modeli “hjundai” i “kija”.

Istraživanja sajta “Polovni automobili” pokazuju da vozači u Srbiji zasada najviše vole nemačke automobile, a najtraženiji polovnjaci u 2014. bili su “Folksvagenovi” modeli, slede “Opel”, “Audi”, BMV i “uljez” među Nemcima – “Fijat”!

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)