Datum:

19.11.2012. 10:27

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 3707 pregleda

Ako Srbija ustaljenim tempom nastavi izgradnju auto-puteva pitanje je hoće li i vek biti dovoljan da se ugradi asfalt na svim trasama ucrtanim u Prostorni plan. Ipak, Vlada Srbije ambiciozno najavljuje niz novih projekata, iako nisu završeni ni najvažniji koridori 10 i 11, za koje u ovom trenutku jedino i postoji ekonomska opravdanost.

Koridor 10 gradi se još od pedesetih godina prošlog veka, a ako putari prionu na posao, možda konačno bude i završen za tri do četiri godine. Na većini deonica najvažnijeg putnog pravca radovi su u toku, ali na najtežoj, kroz Grdeličku klisuru, radnika i mašina nema. Zapravo, ni eksproprijacija nije završena, nego se potrebnih 500 miliona dinara planira tek za narednu godinu. Prema oceni stručnjaka, izgradnja samo ovih 26 kilometara može da traje i četiri godine pod uslovom da se ozbiljno radi.

Srbija je za kompletiranje Koridora 10 obezbedila kredite u iznosu od oko 1,2 milijarde evra, ali svoj udeo u projektu još, dakle, nije „zatvorila“, a to je eksproprijacija na dve deonice od Grdelice do Caričine doline u dužini od 12 kilometara i od Caričine doline do Vladičinog Hana u dužini od 14 kilometara. Kada je reč o južnom delu Koridora 10, radovi su u toku od Grabovnice do Grdelice, zatim od Vladičinog Hana do Srpske kuće (izvodi se asfaltiranje), dok na delu od Grdelice do Vladičinog Hana izgradnja tek treba da počne. Sporna je deonica koja se finansira iz „Helenik plana“ od Srpske kuće do Levosoja, gde nikakvih pomaka nema. A od Levosoja do makedonske granice deonica se tretira kao kompletirana, iako nije jer nedostaje jedna zaustavna traka.

Na istoku Koridora 10 u toku je gradnja od Proseka do Čiflika i od Pirota do Dimitrovgrada. Na deonicama od Čiflika do Staničenja i od Staničenja do Pirota početak radova planira se do kraja godine. Inače, umesto da Srbija naplati penale, ona i dalje toleriše kašnjenje, pa su za neke deonice rokovi znatno produženi.

Od obećanja da će u roku od tri godine bita završena obilaznica oko Beograda u punom profilu auto-puta nema ništa, jer je već prošlo više od godinu i po dana. A, samo u ovoj godini putari su nam ostali dužni sedam kilometara poluatoputa od Straževice do Bubanj potoka. Zaboravljen je i „ipsilon“ krak na severu Koridora 10, za koji se možda tek rebalansom budžeta u narednoj godini obezbede sredstva.

Uz Koridor 10, u ovom trenutku apsolutnu ekonomsku opravdanost ima auto-put Beograd – južni Jadran. Eksproprijacija je završena samo za deonice Obrenovac – Ub na teritoriji opštine Ub, zatim Ub – Lajkovac i Lajkovac – Ljig, dok je za Ljig – Preljina eksproprijacija u toku. Domaći putari nikako da završe izgradnju auto-puta od Uba do Lajkovca, u dužini od 12,5 kilometara, koji se gradi gotovo dve i po godine, a rok je bio 17 meseci.

Konačno je započeta i realizacija azerbejdžanskog kredita na delu od Ljiga do Preljine, a iz kineskog kredita na proleće počinje gradnja auto-puta na delu od Obrenovca do Uba i od Lajkovca do Ljiga. Za tri godine auto-put bi trebalo da bude završen od Beograda do Preljine, a s obzirom na to da će glavni izvođači biti kineske firme, možda rokovi i budu ispoštovani, ako ih u međuvremenu „ne pokvarimo“.

Za deo od Preljine do Boljara (granica sa Crnom Gorom) ima zainteresovanih koncesionara, ali termin za početak radova ne može ni da se nasluti. Ali, zato postoje obećanja o početku novih projekata.

Država planira izgradnju auto-puta Novi Sad – Ruma – Šabac – Loznica u dužini od oko 110 kilometara i „moravskog koridora“ od Pojata do Preljine iste kilometraže. Za ova dva putna pravca obezbediće se kineski kredit u iznosu od 550 miliona evra. Na listi „virtuelnih“ auto-puteva je i deo od Požege preko Užica do Republike Srpske, kao i pun profil od Pančeva do Vršca.

Centralna Srbija će punim profilom auto-puta da se poveže čak i sa Prištinom. Izgradnju auto-puta od Niša do Prištine, u dužini od oko 115 kilometara, navodno će finansirati Evropska unija. To je samo jedna deonica auto-puta Negotin – Čakor, koja je dužinom od oko 340 kilometara ucrtana u Prostorni plan Srbije. Procenjena vrednost samo ovog novog koridora kojim bi se Srbija povezala sa rumunsko-bugarskim Koridorom 4 je oko tri milijarde evra.

Asfalt od Vranja do Bujanovca

NA južnom delu Koridora 10 kroz Srbiju, između Vranja i Bujanovca, u subotu je grčka kompanija „Aktor“ počela asfaltiranje prvih kilometara auto-puta, a novi direktor preduzeća „Koridori Srbije“ Dmitar Đurović je najavio da bi ceo Koridor 10 kroz našu zemlju trebalo da se završi 2015. godine.

– Daćemo sve od sebe da završimo Koridor 10 u 2015. godini – rekao je Đurović u prvom zvaničnom obraćanju medijima u svojstvu direktora „Koridora Srbije“.

On je kazao da izgradnju Koridora 10 sada najviše koči nerešena eksproprijacija zemljišta.

Iz fioka po potrebi

Auto-putevi su Srbiji izlaz u svet i moraju da se grade, ali po prioritetima, i samo ako su ekonomski opravdani. Svi projekti su stari nekoliko decenija, samo se jedan po jedan po potrebi vade iz fioka. Ovi putni pravci ucrtani su u Prostorni plan Srbije, ali za većinu projektna dokumentacija nije kompletirana, a to je osnov da se uopšte krene u posao. Samo izrada projektne dokumentacije košta pet odsto investicione vrednosti, ali svakako Srbija bi to morala da završi, jer bi onda kada bude novca, odnosno mogućnosti za kredite, donacije, koncesije ili finansiranje iz budžeta, u najkraćem roku mogla da počne i izgradnja.

Autor: T. Spalević, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)