Datum:

13.11.2012. 10:18

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 4200 pregleda

Kada se dogodi incident, kao onaj koji još nije rasvetljen na auto-putu i u kom se našla kolona vozila s predsednikom Srbije, postavlja se ipitanje u čemu se prevozio prvi čovek države. Odgovor je jednostavan –u blindiranom automobilu! I u pratnji su bila takođe vozila visoke klase s visokom bezbednosnom zaštitom! To se podrazumeva! Uz telohranitelje, ključna karika u čuvanju bezbednosti svakog državnika upravo je dobar i neranjiv automobil.

U aprilu pre dve godine najopremljeniji automobil u regionu kupljen je za tadašnjeg srpskog predsednika Borisa Tadića. Naše bezbednosne službe odlučile su, „na osnovu propisanih procedura i bezbednosnih standarda”, da predsedniku Srbije nabave nov blindirani automobil.

O nabavci takvog automobila odlučeno je na jednoj od sednica Saveta za nacionalnu bezbednost, posle procene da blindirani automobil – koji je tada koristio predsednik Tadić – više ne zadovoljava propisane bezbednosne standarde. Reč je bilao blindiranom BMV-u starom 11 godina, kupljenomjoš u vreme kada je predsednik Srbije bio Milan Milutinović.

Koliko je novi plaćen, srpska javnost je tek posredno saznala iz hrvatskim medija koji su tvrdili da je „mercedes” S klase koštao 620.000 evra i da je bio u samom vrhu skale bezbednosti.

Srpski „mercedes S”, pisali su tada hrvatski listovi, mnogo je skuplji od „jaguara” britanskog premijera Dejvida Kamerona, koji se već našao na udaru javnosti jer je kupio dva istovetna automobila a da nije navršio ni godinu dana na premijerskoj funkciji. Bivši hrvatski premijer Ivo Sanader se vozio u BMV-ovoj seriji 7, koji je koštao 450.000 evra a „nasledili” su ga i potonji premijeri. Aktuelni predsednik Hrvatske Ivo Josipović odlučio se za auto slabije serije 5.

Pitanje bezbednosti vozila koje visoki državnici službeno koriste jeste regulisano posebnim pravilnicima i procedurama, a u javnosti dobije na značaju po pravilu posle nekog incidenta. Ali, zvaničnih podataka koliko je takvih i kakvi su, kao i omnogo čemu drugom, jednostavno nema. Ostaje da se pogodi da li je to zato što je u pitanju državna tajna, što i nije tako loše po državu ako jeste, ili,prozaičnije, da niko nema relevantnu evidenciju.

Nezvanično, tvrde upućeni, blindiranih vozila koje koristi srpski visoki funkcioneri, političari ali i pripadnici bezbednosnih i drugih službi ne prelazi nekoliko stotina. U tom voznom parku prednjače razni modeli „mercedesa” i BMV-a.

Zavisno od nivoa zaštite i modela, cene se kreću od nekoliko desetina do nekoliko stotina hiljada pa i milion evra. U takvom od milion dolara, na primer, vozi se izraelski premijer Netanjahu.

Balistički standardi zaštite poznaju sedam nivoa zaštite od takozvanih B2 do B8. Oni koji žele da spreče otimanje vozila ili pljačku, odlučuju se za niže nivoe, a kada je život u pitanju – traži se nivo koji garantuje zaštitu od vojne municije i različitih vrsta eksploziva, gasa i drugih hemijskih sredstava. B4 je soft oklop i štiti od pištoljske i revolverske municije, na primer „magnuma”, „tetejca”, „skorpiona” i „uzija”. B6 štiti auto i stakla i od pancirnog termo zrna iz „kalašnjikova, B7 sve to,ali trpi i snajperski metak. Najviši stepen zaštite mora da ima otpor ako se baci ručna granata direktno na krov iliispod poda vozila.

„Mercedes-Benc” se već 80 godina bavi izradom blindiranih vozila, a ono što nemačkog proizvođača čini u neku ruku posebnim jeste to što se proizvodnja„tvrđava na točkovima” odvija u istim pogonima u Zindelfingenu gde „trokraka zvezda” proizvodi svoje komercijalne modele visoke serije. Primera radi, standardna Sklasa teži oko 2.500 kilograma, dok Sklasa gard teži čak 4,5 tone! Zato takav „buldožer” može i da razgrne barikadu od vozila i pobegne iz klopke. I bavarski BMV se više od tri decenije bavi sličnim poslom. U svojoj ponudi ima seriju 5, 7 i X5 u blindiranim verzijama koje takođe pružaju deklarisanu zaštitu B6 i B7. Konkurencija na svetskom tržištu je sve veća jer reč je o unosnom poslu i sve traženijoj robi.

Najvažnija karakteristika svih oklopnih automobila nije samo bezbednost koju pružaju, već to da se ne razlikuju od konvencionalnih automobila, da izgledaju baš kao standardni modeli i da im je zaštita nevidljiva.

Snaga motora je u principu veća zbog ostvarenja veće brzine kretanja. Postoje i posebne felne s čeličnim umecima na kojima može da se vozi u slučaju uništenja guma. Koriste se višeslojna laminarna stakla, u kombinaciji s polikarbonatom, sposobna da izdrže više metaka ispaljenih s male udaljenosti. Postoje i opcije hermetičkog zatvaranja kabine automobila uz korišćenje sistema za filtriranje vazduha u slučaju hemijskog napada… I čega sve još!

Zato ne čudi podatak da ove posebne automobile službeno koriste gotovo sve vlade širom sveta.

Ima ih u oglasima, a mogu i da se iznajme s telohraniteljima

Od dva miliona vozila koja špartaju putevima Srbije, koliko je blindiranih? Nije zanemarljiv broj jer pored državnika, političara u takvim se sve više voze i biznismeni, bogataši i kriminalci, ali i sportske i pevačke zvezde… Blindirane automobile koriste i finansijske institucije za transport dragocenosti i novca. Dakle, opet nezvanično, imaoko deset hiljada takvih vozila kojima metak i manja prepreka ne mogu mnogo da naude.

Ukoliko nemate dovoljno novca da kupite blindirano vozilo, možete ga iznajmiti. S jednom beogradskom firmom može se napraviti dogovor o iznajmljivanju vozila, ali minimum na godinu dana. Ponuda obuhvata „mercedese” klase G i „tojote lend kruzer”. Cene se kreću od 50.000 evra za godinu dana, pa naviše. U cenu najma je uračunato i kasko osiguranje.

I u aktuelnoj ponudi oglasa na internetu nađu se blindirana vozila, tako da je jednom „mercedesu” S cena 215.00 evra a „mercedesu” G klase 180.000.

U Beogradu postoji firma koja se već pet godina bavi blindiranjem vozila a cena zavisi od želje i klijenta, tipa vozila i uloženog materijala.

Al Kapone pa Ruzvelt

Al Kapone je među prvima tražio da mu se nabavi poseban automobil. Tako je 1928. „kadilak”,model 452 sedan imperijal, imao oklopne ploče debljine 6,35 mm,petoslojne oklopne prozore s malim prorezima za mitraljez ali i sistem za ispuštanje ulja kroz izduv da bi se napravila dimna zavesa ispred protivničkog automobila. Pregrada u podu je služila za izbacivanje eksera na put, koji bi izbušili gume protivničkog automobila. Taj auto kasnije je rekviriran i prevozio je predsednika Ruzvelta tokom Drugog svetskog rata.

Autor: Ozren Milanović, Izvor: Politika

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)