Datum:

14.06.2011. 19:28

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

,

Statistika:

1 komentara 17203 pregleda

Kako pomoći povređenima u saobraćajnoj nesreći? Ako niste doktor, najverovatnije ne znate odgovor na ovo pitanje, ali sa odgovarajućom opremom i osnovnim predznanjem moguće je pružiti prvu pomoć nakon udesa. Ipak, stvari su daleko od jednostavnih, pa lekari savetuju da je u najvećem broju slučajeva bolje ne raditi ništa, nego raditi pogrešno.

Zakon o bezbednosti u saobraćaju je sve vozače obavezao da od septembra moraju da imaju novi paket prve pomoći, koji je u kritičnim situacijama neophodno „oruđe“. Ipak, većinu ljudi zanima da li običan građanin može na pravi način da iskoristi sadržinu tog kompleta. Prema rečima Zorice Matejević iz Nacionalne asocijacije proizvođača medicinske pomoći, svaki vozač može da bude od ključnog značaja za spas povređenog.

– Neophodno je da u takvoj situaciji znate pravilno da odreagujete i baš iz tog razloga uputstvo u kompletu pravljeno je za laike – objašnjava Zorica. – Vozači bi trebalo da ga pročitaju, ali i da se dodatno informišu. Takođe, planirano je da se u narednom periodu organizuju razni vidovi edukacije o pomoći povređenima na putu, što će biti od velikog značaja za podizanje svesti građana.

Sa druge strane, doktorka Ivana Mitrović koja drži kurseve prve pomoći, kaže da je u gradu bespotrebno da građani pokušavaju bilo kakve medicinske zahvate, jer dežurne službe dolaze u kratkom roku.

– Ako niste sigurni šta treba da radite, bolje je da ništa ne radite, jer možete samo da pogoršate stanje povređenog – objašnjava Ivana Mitrović. – Uputstva iz prve pomoći mogu da budu od koristi, ali je ipak bolje proći i neku praktičnu obuku. U suštini vrlo je teško da laik proceni kada i kako da odreaguje prilikom nesreće, ali on u određenim situacijama može da zaustavi obilno krvarenje ili da obavi imobilizaciju.

Novi paket „tip B“ ima 18 različitih komponenti. Oni se nalaze u torbici, koja im garantuje mehaničku, termičku i zaštitu od atmosferskih uticaja. Sterilni delovi su upotrebljivi dok god se nalaze u originalnom pakovanju i dok se ne otvore oni su važeći.

– Većina ljudi misli da uopšte ne sme da otvori torbicu, ali se to u stvari odnosi samo na zavoje, gaze i ostale sterilne komponente – kaže Zorica Matejević. – Baš naprotiv, vozači bi trebalo da se upoznaju sa sadržinom, pročitaju uputstvo i tako budu spremni da na pravi način odreaguju, ako bude potrebno.

Osoba bez svesti

1. Obezbeđivanje mesta nesreće. Upozorite ostale učesnike u saobraćaju i učinite prostor bezbednim.

2. Obavestite hitne službe pozivima koji su besplatni sa svih mreža. Policiju na 92, vatrogasce na 93 u slučaju požara i Hitnu pomoć na 94 ako ima povređenih. Obavezno recite ko zove, gde se dogodila nesreća, šta se desilo i koliko ima povređenih.

Osoba bez svesti

3. Pokušajte da uspostavite kontakt sa povređenim.

4. Ako osoba ne reaguje otvorite joj disajni put. Pritisnite čelo i podignite bradu.

5. Proverite da li povređeni diše.

6. Ako diše postavite ga u bočni položaj i pozovite Hitnu pomoć.

Oživljavanje

7. Ako povređeni ne diše odmah zovite „94“.

8. Postavite ruke na sredinu grudnog koša i 30 puta ga pritisnite za 4-5 centimetara brzinom od oko 100 pritisaka u minutu.

9. Zatvorite prstima nos unesrećenog i uduvajte jedan svoj normalni udah. Kada se grudni koš posle toga spusti ponovite postupak. To uradite dva puta pa ponovo pritiskajte grudni koš.

Zaustavljanje jakog krvarenja

10. Pomozite povređenoj osobi da legne, a zatim noseći rukavice sa gazom direktno pritisnite ranu. Podignite ekstremitet koji krvari.

11. Postavite kompresivni zavoj.

12. Ako je povređeni ozbiljno iskrvario podignite mu noge i ruke uvis.

Postavljanje kompresivnog zavoja

13. Preko rane stavite sterilnu gazu.

14. Nerazvijeni zavoj stavite preko gaze.

15. Dovoljno pritiskajući nerazvijeni zavoj, kružno previjte ranu kaliko zavojem.

Motocikli

Kada nošenje novih kompleta postane obavezno, u septembru ove godine, to će važiti i za upravljanje motociklima, za koje postoji poseban tip prve pomoći. On je neznatno jeftiniji od paketa za vozila „tip B“, a do sada vozači motocikala nisu morali da poseduju posebnu prvu pomoć.

Izvor: Novosti

1 komentar
  1. Velibor

    Našu prvu pomoć za motocikliste, gde staviti. Izgleda kao portabl televizor. Ja imam nemačku prvu pomoć i na knap ju stavim u motor. Za našu moram svaki put nositi torbu. ‘Ko je bio dizajner, nema pojma o motociklima a pošto sam obišao dosta zemalja, reći ću samo to da u mnogim zemljama davanje pomoći u slučaju nezgode je zabranjeno (Malta). Ako idemo ka EU, što ne bi važila prva pomoć koja je više nego duplo jeftinija u inostranstvu nego kod nas. Zato mi imamo Srbiju, visoke cene benzina a male plate i stalno nove zakone koji nikuda ne vode.
    Stvarno smo endemi koji sami sebe uništavamo!

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)