Datum:

03.04.2014. 16:22

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 4050 pregleda

Na putu ka Evropskoj uniji, Srbija mora da se kreće sa ekološki čistijim i prihvatljivijim automobilima. To je jedan od zahteva koji će, sasvim sigurno, biti stavljen na sto početkom septembra u Briselu, kada dođe na red ispunjavanje uslova za pristupanje Srbije porodici evropskih država. Zato je odluka o nedavnoj donaciji Vlade Japana Srbiji od 3,57 miliona evra (500 miliona jena) za nabavku ekoloških vozila izuzetno važna.

– Kroz ovu pomoć Japan će Vladi Srbije pokloniti 300 ekoloških, pre svega hibridnih vozila i onih koja koriste ekološki čist dizel za potrebe javnog sektora – rekao je ambasador Japana u Srbiji Masafumi Kuroki prilikom potpisivanja ugovora o donaciji s ministrom spoljnih poslova Srbije Ivanom Mrkićem.

Ambasador je istakao i da je zaštita životne sredine jedan od prioriteta Japana u saradnji sa Srbijom, kako bi je podržao u njenim evrointegracijama.

– Nadam se da će ova donacija pomoći srpskim naporima u zaštiti životne sredine, kao i da će povećati interesovanje građana Srbije za ekološka vozila.

Kako je Japan kolevka hibridne tehnologije, a “Tojota” lider na ovom polju, test-ekipa “Novosti” za pomoć se obratila “Tojota Srbiji” i na višednevno testiranje dobila (ponovo) najprodavaniji “hibrid” na svetu – “tojotu prijus”.

Želja nama je bila da pokažemo, i matematički, šta bi značilo kada bi svi državni organi (naravno, tamo gde je to moguće) zamenili svoje, po pravilu skupocene, mnogolitražne automobile, “hibridima”.

U ponudi na našem tržištu ima više hibridnih vozila, ali smo se odlučili za “prijus”, koji je jedan od najskupljih i dovoljno luksuzan da, na primer, neki opštinski funkcioner ne bi mogao da mu nađe nikakvu zamerku.

1

“Prijus” u Srbiji košta 25.670 evra (naravno, bez ikakvih subvencija države koje su svuda u Evropi sasvim uobičajene – i do 7.000 evra). Dakle, cenovno je u rangu sa omiljenim vozilima našeg javnog sektora, čak i nešto jeftiniji, jer vozila koja nabavljaju državne službe su skoro po pravilu najbogatije opremljena.

Prema broju službenih vozila koja koriste državni i lokalni predstavnici vlasti, rukovodioci javnih preduzeća, direktori škola i bolnica, sudije i tužioci, kao i svi drugi koji zvanično spadaju u državne funkcionere, Srbija se nalazi u samom vrhu evropske lestvice, pokazalo je nedavno istraživanje “Novosti”.

Podaci Agencije za borbu protiv korupcije pokazuju da se u registru funkcionera nalaze imena skoro 24.000 ljudi (tačnije 23.335), ali realno, brojka je mnogo veća, jer nisu svi prijavljeni.

Isti toliki je i broj službenih kola, a verovatno i veći. Ipak, “matematički” ćemo se fokusirati samo na 300 vozila koja će biti “zamenjena” hibridnim automobilima.

Godišnje, službeno vozilo prosečno pređe 20.000 kilometara (iako mnogi tvrde da je i ta brojka premala). Potrošnja goriva je oko osam litara na 100 pređenih kilometara (ako se ne ide prečesto po kupus), što znači da je samo za gorivo za jedan takav automobil potrebno 2.400 evra (po računici, evro i po za litar goriva). Na našem testu, “prijus” je prvi put imao prosečnu potrošnju od 4,1 litar, da bi sada ona bila još niža – svega 3,9 litara. To znači da je ušteda po jednom automobilu samo za gorivo oko 1.200 evra godišnje. Tako da za “naših” 300 automobila taj iznos dostiže svih 300.000 evra. Kada bi, kojom srećom, sva službena vozila bila hibridna, uštedeli bismo više od neverovatnih 30 miliona evra godišnje samo na gorivu.

Od 1997. godine pa do danas, “Tojota” je prodala više od pet i po miliona hibridnih vozila. Više od 75 odsto čine modeli “prijusa”, pionira zelene automobilske tehnologije. Najpoznatiji i najprodavaniji hibridni automobil na svetu za sve ove godine je, naravno, znatno napredovao i evoluirao.

2

Na testu “Novosti” našla se treća generacija tog vozila, u “egzekjutiv” opremi sa dodatkom “solarnog krova”. “Prijus” ima i najniži koeficijent otpora u klasi, svega 0,25.

Ništa manje važno je i to što bismo, kada bi svi vozili “prijuse”, i u gradovima disali punim plućima.

Ali bez želje da ulazimo u ekološke rasprave, moramo da konstatujemo da je sama vožnja “prijusa” treće generacije doživljaj za sebe. Iako izgleda “svemirski”, automatski bestepeni menjač “prijusa”, s prelepom ručicom, veoma lako se koristi. Pravo uživanje vam donosi i pogled na displeje ekrana koji vas snabdevaju obiljem korisnih informacija. Pre svega, omogućavaju vam da jasno vidite u kom momentu se puni a kada prazni baterija, kada vozite ekološki svesno a kada ne. Pri tome vam je brzina vozila projektovana na šoferšajbni u nivou koji sami odaberete.

Komforan automobil, što “prijus” svakako jeste, nudi, pored obilja prostora, i vrhunsku bezbednost za sve putnike. Vazdušni jastuci i zavesice su bukvalno svuda, a tu su i oni koji čuvaju kolena vozača. Sigurnosni pojasevi imaju pirotehničke zatezače, a sistem VL je zadužen da vas čuva od trzajne povrede vrata ukoliko neko naleti na vas otpozadi. U slučaju sudara, automatski se prekida dotok goriva, a upravljač i nožne papučice se uvlače da bi se sprečilo povređivanje vozača. Karoserija je dodatno bočno ojačana, a da upravljanje i kočenje budu vrhunski, tu su svi mogući elektronski sistemi, poput ABS, EDB, VSC…

Dimenzije

Dužina 4.460 mm
Širina 1.745 mm
Visina 1.490 mm
Prtljažnik 445/1.120 lit.
Masa 1.400 kg agregat
Benzinski motor 1.798 cm3
Snaga 100 KS
Dva elektromotora po 37 KS

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)