Datum:

05.04.2013. 10:25

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 3414 pregleda

Stariji čitaoci “Novosti” sigurno se sećaju one čuvene reklame iz bivše nam države “Uzmite bronhi – lakše se diše”.

Pobornici ekologije sasvim sigurno bi mogli da “pozajme” i malo preurede ovu rečenicu, i ona bi mogla da glasi – “vozite hibrid – lakše se diše”.

Naravno, u vreme kada u Srbiji novi automobil sebi može da priušti mali broj ljudi, još manje je onih koji mogu da kupe značajno skuplje vozilo s hibridnim pogonom.

Zato je, kako to kaže i generalni direktor “Tojote Srbija” Slobodan Radojičić, priča o automobilu-hibridu koji u Evropi osvaja sve veći deo tržišnog kolača, u našim uslovima pomalo nerealna.

Razlog je, pre svega, nezainteresovanost države da pomogne subvencijama, kao što to rade mnoge zemlje u svetu i skoro sve u EU. U Srbiji je prestala da se isplaćuje i ona suma od 100.000 dinara koja je bila namenjena za vozila “eko-frendli”, iako ta uredba nikada nije zvanično ukinuta.

Baterija

Hibridni pogon “jarisa” lakši je za 42 kg od onog koji se ugrađuje u “prijus”. Zanimljivo je da je korišćena “nikl-metal” baterija umesto “litijum-jonske”, što je očit napor “Tojote” da snizi cenu. Baterija je smeštena u podu vozila, ispod zadnjih sedišta, tako da je prtljažni prostor ostao isti kao kod standardne verzije “jarisa”.

Ipak, odnedavno je u ponudi “Tojote” u Srbiji još jedno hibridno vozilo. Po utabanim stazama koje je prokrčio “prijus”, na drum je stigao i “jaris hibrid”, vozilo koje je naša redakcija imala na sedmodnevnom testu. I odmah da kažemo – 79 grama ugljen-dioksida na 100 pređenih kilometara iznosi emisija štetnih gasova. Adut, rekosmo za neka druga tržišta…

“Tojota” je prvi put u vozilo B segmenta ugradila hibridni (benzinsko-električni) pogon. Koristeći bogato iskustvo i nesumnjivu lidersku poziciju u ovoj oblasti, “Tojota” je uspela da zadrži sve odlike popularnog “jarisa”, ali i da ga unapredi ne samo sa ekološkog stanovišta, već je dobijen i jedan nov kvalitet u vožnji.

Spolja gledano, razlike između ove dve verzije su minimalne. Preciznije rečeno, razlikuju se samo svetlosne grupe, jer su kod hibrida one naglašene LED diodama, kako i priliči ovakvom vozilu.

Ulazak u kabinu potvrđuje da “Tojota” nije želela da nauštrb kvaliteta materijala snizi cenu “hibrida”. Sve je baš kao i u “običnom” malom “jarisu” – kvalitetno, dobro osmišljeno…, tako da se vozač za komandama upravljača oseća kao riba u vodi. Sve komande su tu, nadohvat ruke, a nivo opreme u standarnom paketu je vrlo visok. Ukratko, tu je sve ono što očekujete od “jarisa”, pa i neka sitnica pride.

Kako se vozi “jaris hibrid”? Da li ima tu nekih razilika, kako se puni…?

U suštini, nema nikakve razlike – sipate benzin i vozite. Jedino što ćete ređe odlaziti na benzinsku pumpu, a hibridni pogon se sam dopunjava u toku vožnje, ali i kočenja motorom.

Vrlo brzo možete da proniknete u “sve tajne hibrida”, jer na velikom displeju imate sjajnu grafiku koja vam pokazuje mnoštvo informacija, počevši od toga kada je uključen hibridni pogon, kada se puni, koliko je ispražnjen i slično. Tu su i podaci o potrošnji benzina, pa vrlo lako možete da uočite u kom trenutku ste “ekološki svesni” i koliko vam novac sporije ističe iz novčanika.

Kada vozite po gradu, na delu je električni motor koji ima oko 60 KS i koji bešumno pokreće automobil. Zahvaljujući karakteristikama ovakvog pogona, vozilo ima sjajna ubrzanja, kao stvorena za kretanje po gradu. Oko dva kilometra možete da vozite samo na elektromotor, ali podsećamo, svako ubrzavanje-kočenje dopunjava bateriju.

Kada izađete van grada, dodate gas i podignete brzinu iznad 50-60 km, na scenu stupa benzinski 1,5 VVT-i motor sa 74 KS, poprilično “živahan”, koji ujedno dopunjava i bateriju. Kada deluje zajedno, ukupna snaga ova dva agregata je 100 KS.

Prema fabričkim navodima, prosečna potrošnja je 3,7 litara benzina na 100 km, ali na našem testu ona je dostizala i četiri-pet litara. Razlog? Više smo vozili po otvorenom putu nego po gradu.

Jasno je da će svi koji vozilo koriste većim delom u gradu biti “u plusu”. Ipak, većina vozača nije u mogućnosti da sebi priušti ovakva vozila bez pomoći države, koja bi nekim subvencijama – ne samo novcem, već i besplatnim parkiranjem i manjim porezima – mogla da olakša kupovinu.

Jer, slažu se i u “Tojoti”, cena od 19.370 evra za osnovni paket opreme “jaris hibrida” (osnovna verzija “jarisa” benzinca 11.880 evra) za naše uslove je prevelika.

Lepo je imati ekološki razvijenu svest kao vozači u Evropi (već svaki peti prodati “jaris” ima hibridni pogon), ali ne bi bilo loše da su nam i džepovi bar približno isto puni.

Dimenzije

* Dužina: 3.885 mm
* Širina: 1.695 mm
* Visina: 1.510 mm
* Masa: 1.565 kg

Specifikacije

* Motor: 1,5 VVT + elektromotor * Snaga: 74 KS + 60 KS
* Ukupna snaga: 100 KS
* 0-100 km/čas: 11,8 sek.

Autor: P. Živković, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)