Datum:

04.12.2012. 22:38

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

1 komentara 1793631 pregleda

Filmovi o čuvenom britanskom špijunu sa specijalnom dozvolom za ubijanje nisu ono što su nekada bili. Ništa, zapravo, nije kao što je nekada bilo. Novi se svakako razlikuju od “Iz Rusije sa ljubavlju” iz 1963. ili “Goldfingera” iz 1964. godine – sa time će se složiti i najtvrdoglaviji fanovi. Iako je “Skyfall” svakako bio pristojan film, vreme je da se stvari sagledaju iz druge perspektive… automobilske, tačnije.

Kao internacionalni špijun, tajni agent 007 Tajne službe Njenog kraljevskog Visočanstva ima kompletan arsenal oružja i pomoćnih alata kako bi se što lakše otarasio negativaca. Od satova pa do oružja napravljenog specijalno za njega, po čemu, inače, nimalo ne zaostaje za Betmenom, ipak su automobili ti koji su imali presudan uticaj na imidž Džejms Bonda. Još jedna stvar sa kojom će se fanovi sigurno složiti.

Prvi automobil viđen u takođe prvom filmu o Džejms Bondu bio je plavi Sunbeam Alpine roadster Serije II. Automobil je debitovao u filmu “Dr No” iz 1962. godine, a sniman je sa izuzetno skromnim budžetom. Zato se priča da je automobil navodno pozajmljen od jednog lokalnog suseda, s obzirom da je bio jedini relativno privlačan automobil na ostrvu gde je film sniman. Bonda je tada igrao Šon Koneri, a u filmu ga je jurila gomila bandita kojima je uspešno bežao u svom Sunbeam vozilu. U tim trkama nije bilo ničeg spektakularnog, ali film je generalno veoma dobro prošao kod publike.

Nakon dve godine, Bond je morao da se suoči sa drugim zlikovcima, zgodnim ženama (starije generacije se možda sećaju Pusi Glor i Džil Masterson), ali i kompletnom vojskom Orisa Goldfingera. Bolji automobil bio je, dakle, stvar neophodnosti. Poznati Q obezbedio je 007 agentu vozilo danas poznato kao najčuveniji Bondov automobil – Aston Martin DB5. “Goldfinger” je postigao zavidan uspeh, a Aston Martinu nije preterano smetalo da njihov sportski kupe nazivaju najslavnijim automobilom na svetu. Tačnije, prilično su uživali u tome.

DB5 je nesumnjivo zgodan automobil, ali to nije ono što ga je učinilo legendarnim. Automobil je specijalno prilagođen potrebama akcionih scena u čijoj je glavnoj ulozi bio u filmu. Za njega se postarao Džon Sters (kasnije poznat kao “Pravi Q”), stručnjak za specijalne efekte nagrađen Oskarom. Automobil je imao registarske tablice koje su se okretale, mitraljeze, oklop i dimnu mašinu. Tu je i legendarno izbacivo sedište! Kada je glumcu saopšteno kakve će opcije njegov automobil u filmu imati, mislio je da se šale sa njim. Ali nisu se šalili.

Prijateljski savet: ovo definitivno nije automobil kome bi trebalo da stanete “na crtu”

Gedžeti koje je imao najslavniji automobil u istoriji filma vremenom su postali sinonim za Džejms Bonda lično. Otud nije ni iznenađujuće da se pojavljivao u još šest filmova: pored “Goldfingera”, viđen je u “Čoveku sa zlatnim pištoljem” (u originalu “Thunderball”), “Zlatnom oku” (“GoldenEye”), “Sutra ne umire nikad” (“Tomorrow Never Dies”), “Kazino Rojalu” (“Casino Royal”) pa čak i najnovijem “Nebeskim padu” (“Skyfall”).

Na ovaj način otpočela je dugoročna saradnja sa Aston Martinom koja je bila plodonosna za obe strane. 007 je tokom godina vozio brojne druge automobile ovog proizvođača – V12 iz “Umri drugi dan” (“Die Another Day”), V8 Vantage Volante (model iz 1977. nalik na Mustang) u “Dahu smrti” (“The Living Daylights”) i moderni DBS u “Kazino Rojalu” i “Zrnu utehe” (“Quantum of Solace”). Era u kojoj je Bonda igrao Denijel Krejg nije obilovala projektilima, pa nije bilo gedžeta ugrađenih u DBS osim tajnog pregratka za pištolj i prvu pomoć.

Iako je Aston Martin velikom broju ljudi prva asocijacija na “Bondov automobil”, trebalo bi se podsetiti da se i Toyota sa svojim 2000GT modelom oprobala u ovoj ulozi. Doduše, ovaj automobil nije imao nikakva oružja, izbaciva sedišta i, istini za volju, Šon Koneri je jedva stao u njega (u prilog Toyoti ipak ide to što je Koneri svojevremeno bio bodibilder). Ako je tako, zašto bi onda ovom patuljastom japanskom vozilu trebalo odavati priznanje u automobilsko-filmskoj istoriji?

Japanska legenda: Toyota 2000GT kabrio

Evo nekoliko valjanih razloga. Reč je o najređem japanskom automobilu ikada proizvedenom. Napravljen je između 1967. i 1970. godine. U Americi se prodavao za 6.800 dolara, što je bilo više nego što je tada koštao Porsche 911. Ali, danas bi ovakav redak kolekcionarski primerak koštao oko pola miliona dolara. Toyota je bila oduševljena idejom da se ovaj automobil koristi za potrebe snimanja “Samo dvaput se živi” (“You Only Live Twice”) koje se odigravalo u Japanu. Bio je u posedu Bond devojke Aki, a Toyota je napravila ukupno dva kabrioleta specijalno za film, s obzirom da Koneri stvarno nije mogao da stane u prvi. Jedan od njih trenutno se nalazi u Toyotinom muzeju, dok se drugi vodi kao nestao. Pokretao ih je 2-litarski L6 motor uparen sa petostepenim ručnim menjačem, iako je u obzir dolazio i automatik sa tri brzine.

Posle Konerija, Bond je postao više… američki. Rodžer Mur preuzeo je ulogu i u svom prvom filmu se bori protiv opakih dilera droge, trkačkih čamaca u močvari Luizijane i beži od bandita u autobusu na sprat. U sceni jurnjave “nastupao” je londonski autobus čiji gornji deo je bio skinut, a kompletno vozilo stavljeno na šine po kojima se kretalo uz pomoću kugličnih ležajeva. Autobus je tako, u filmu, udario u nizak most, njegov krov se našao na putu i time sprečio zlikovce da se dočepaju našeg omiljenog tajnog agenta.

 

AMC Hornet: Najmanje glamurozan od svih Bondovih automobila?

Bond filmovi ove ere imali su neke prilično jezive automobile iz Forda i General Motorsa, a neki čak i iz sada nepostojećeg AMC brenda.  U “Čoveku sa zlatnim pištoljem” (“The Man With the Golden Gun”), Bond krade (ili pozajmljuje?) crveni AMC Hornet hečbek iz 1974. iz predstavništva AMC-a u Bangkoku. On krči sebi prolaz tako što razbija staklo izloga, ne znajući da je tu šerif J. V. Peper na testnoj vožnji.

Ipak, ovaj film zaslužuje određene zasluge. Recimo, za najbolji (tačnije, tehnološki podržan) skok automobilom na filmskom platnu tog vremena, koji je izveo čuveni kaskader “pravog” Bonda u pomenutom filmu. Naravno, čitava stvar je odrađena kompjuterski (ne zaboravite da su u pitanju sedamdesete godine prošlog veka), tako da se AMC spiralno okretao do druge strane trošnog drvenog mosta, gde se bezbedno prizemljio.

Jedini veće pažnje vredan automobil iz ovog doba opet je britanska mašina – Lotus Esprit. Bond je dobio novu igračku od Q odeljenja u Sardiniji, i to od onog koječuva njegove tajne do samog kraja. 007 su jurili sledbenici Karla Stormberga, jednog od onih ludaka koji žele da unište svet atomskim oružjem, a zatim naprave novi. Ispod vode. Bondov verni Lotus jednom prilikom delovao je opkoljeno, ali u poslednjem trenutku pokazuje šta ume: može da se kreće u vodi, postepeno se pretvarajući u podmornicu! Na kraju, naravno, Bond uništava helikopter pun loših momaka sa protivavionskim projektilom.

Esprit se drugi put pojavljuje u “Samo za tvoje oči” (“For Your Eyes Only”), kada biva uništen od strane jednog bandita, ali Bond uskoro dobija zamenu – crveni Esprit Turbo.

Nakon što je Rodžer Mur razrešen svoje dužnosti legendarnog filmskog špijuna, zamenio ga je Timoti Dalton, koji je vozio ponovo Aston Martina, ali ne zadugo. Nakon dva filma, Bondova uloga prešla je u ruke Pirsa Brosnana, koji je doveo BMW u čitavu priču. Brosnan je vozio Z3 i Z8. Jedini zapravo zabavan BMW bila je Serija 7, kojom je moglo da se upravlja pomoću mobilnog telefona, a bila je opremljena i raznim oružjima i tehnološkim kerefekama 21. veka.

Brosnanov poslednji film privukao je pažnju mnogobrojnih ljubitelja automobila, ali i teškog naoružanja. Za to je u najvećoj meri zaslužan duel između Bonda za upravljačem kompletno opremljenog Aston Martin Vanquisha i zlikovca po imenu Cao i njegovog takođe bogato opremljenog Jaguara XKR. Bilo je tu mitraljeza, projektila, topova i minobacača.

I sada konačno dolazimo do aktuelnog Džejms Bonda, onog koji je u čitavu franšizu ponovo uneo zabavu – Denijela Krejga. U njegovom prvom filmu (“Kazino Rojal”), Krejg vozi Range Rover Sport. Iako simpatičan, ovaj automobil nije ni prineti legendarnom Aston Martin DBS-u, britanskom V12 superautomobilu koji izgleda zaista zanosno.

Krejga mnogi smatraju realističnim Džejms Bondom, baš kao što mnogi Kristijana Bejla smatraju realističnim Betmenom. Tokom snimanja, kaskader je morao da napravi nagli zaokret kako bi izbegao nesreću, pri čemu je lepi DBS završio prevrnut i smrskan. Ipak, pojavio se u “Zrnu utehe”, doduše u nešto tamnijoj boji, trkajući se sa nekoliko Alfa Romea u Italiji.

Malo je filmova u istoriji kinematografije kroz koje su prodefilovali ovakvi primerci. Priča o Džejms Bondu privlači filmofile podjednako koliko i automobilske zaljubljenike, a sada bi trebalo da je jasnije zbog čega je to tako.

1 komentar

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)