Datum:

26.03.2011. 23:00

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , , ,

Statistika:

0 komentara 7596 pregleda

Za kupovinu vozila sa emisijom ugljen-dioksida (CO2) manjom od 100 grama po kilometru, građani će ubuduće dobijati subvencije od 100.000 dinara preko Fonda za zaštitu životne sredine.

Ovu kampanju, pod imenom ECO Friendly, pokreću Vrele Gume Media System uz podršku Ministarstva životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja Republike Srbije, kao i kompanije Sogelease i Wiener Stadtische.

Državni sekretar Ministarstva životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja Bojan Đurić je Tanjugu kazao da je akcija počela pre godinu dana i da su građani imali pravo na subvencije za vozila sa hibridnim pogonom, a da će sada biti proširena i na vozila sa smanjenom emisijom CO2.

“Današnji globalni ekološki trendovi nalažu maksimalno smanjivanje emisije štetnih gasova u atmosferu, pre svih CO2, te na taj način direktno utiču na aktuelnu proizvodnu filozofiju automobilskih kompanija. Taj “zeleni” talas polako stiže i u našu zemlju, a Vrele Gume su ga prepoznale i zalepile mu etiketu – prioritet”, ističu iz kompanije Vrele Gume Media System.

Doduše, “zelenija” vozila nisu oslobođena carinskih troškova kako se najavljivalo, ali navodno ovo su počeci kada je pružanje olakšica u pitanju.

“Shodno tome, naša kuća je uz podršku Ministarstva za prostorno planiranje, rudarstvo i zaštitu životne sredine Republike Srbije, pokrenula kampanju koja će kao finalni rezultat imati dodatne beneficije za sve one koji budu vozili „zelene automobile“. Naime, svi automobili sa emisijom CO2 manjom od 100 g po pređenom kilometru će uživati u izvesnim povlasticama. Vlasnici ekološki „podobnih“ automobila će dobiti ECO Friendly licencu u vidu sertifikata prilikom kupovine svojih vozila. Dobijena licenca omogućava povoljnije uslove finansiranja, povoljniji paket osiguranja, kao i obezbeđivanje besplatnog parkiranja”, kažu iz Vrele Gume Media System.

Dobijena licenca omogućava uslove finansiranja koje obezbeđuje Societe Generale leasing – takozvani “Zeleni lizing”. Potom, kompanija Wiener Städtische osiguranje je za automobilske “čistunce” rezervisala paket osiguranja – “Zeleno osiguranje”. JP Parking Servis Novi Sad će sa svim svojim članicama, a reč je o još petnaest gradova u Srbiji, ECO Friendly automobila obezbediti i “Zelenu parking” kartu, koja podrazumeva besplatno parkiranje u periodu od 6 meseci.

“Na ECO Friendly nadovezuje se i akcija – “Bezbednost dece u saobraćaju“. Svi prijatelji kuće Vrele Gume Media Systema dobili su kutije za prikupljanje papira “Očistimo Srbiju”, a sredstva prikupljena od reciklaže papira namenjena su, jednako važnoj akciji “Bezbednost dece u saobraćaju”. Planiramo da sprovedemo niz adekvatno osmišljenih programa, u okviru kojih ćemo u predškolskim ustanovama i osnovnim školama u Srbiji podeliti edukativno-zabavni paket, namenjen da decu upozna sa pravilima ponašanja u saobraćaju, kao i da kod njih podigne nivo ekološke svesti.”

“Udeo vozila sa smanjenom emisijom štetnih gasova u 2010. godini u našoj zemlji bio je svega 0,2 odsto, što je malo. Ohrabruje podatak da se taj procenat povećao 10 puta za godinu dana, ali smo daleko od zemalja Evropske unije, gde je taj udeo 10 do 20 puta veći nego kod nas. U Švedskoj 85 odsto vozila koja kupuje ili iznajmljuju državne institucije moraju da budu ekološki prihvatljiva”, rekao je ministar životne sredine, rudarstva i prostornog planiranja Oliver Dulić i izrazio uverenje da će i državna administracija u buduće voditi računa prilikom nabavke vozila da ona budu ekološki prihvatljiva.

Prema istraživanju kompanije Vrele Gume Media System na teritorijli Republike Srbije, tokom 2010. godine, po markama i modelima, a prema podacima koje su im dostavili sami uvoznici, prodato je:

sa emisijom CO2 ispod 100 g/km
MINI One D 1 vozilo
MINI Cooper D 2 vozila
Smart Fortwo 45 vozila
Toyota Prius 12 vozila
Toyota Auris HSD 6 vozila
sa emisijom CO2 ispod 120 g/km
BMW Serije 1 17 vozila
BMW Serije 3 13 vozila
FIAT 500 39 vozila
Honda CR-Z Hybrid 2 vozila
Honda Insight 3 vozila
Hyundai i20 27 vozila
Hyundai i30 355 vozila
KIA cee’d 188 vozila
MINI ONE 22 vozila
MINI Cooper D Countryman 1 vozilo
Mitsubishi Colt 6 vozila
Mitusubishi Lancer 14 vozila
Mitusbishi ASX 1 vozilo
Suzuki Alto 2 vozila
Suzuki Swift 6 vozila
Suzuki Splash 28 vozila
Škoda Octavia 15 vozila
Toyota IQ 10 vozila
Toyota Aygo 93 vozila
Toyota Yaris 303 vozila
Volvo C30 1 vozilo

Što se beneficija vezanih za kupovinu hibridnih automobila tiče, u mnogim državama su date olakšice i subvencije. Poreske olakšice se podrazumevaju, a popusti znaju da budu ozbiljni, tako da oni za Prius u Holandiji iznose gotovo 7.000 evra, a manje-više slična praksa postoji i u ostalim zemljama EU.

Istraživanja pokazuju da sve veći broj vozača razmatra kupovinu hibridnog vozila, a kao glavne razloge navode brigu prema prirodi, ali i poreske olakšice. Ono što je interesantno je da je na primer, prosečan Nemac spreman da za “hibrid” plati u proseku 2.300 evra više nego za konvencionalni model.

Procenjuje se da će prodaja hibridnih automobila u Evropi dostići 100.000 primeraka godišnje. Rastuće cene fosilnih goriva i podizanje ekološke svesti su “zajedničkim snagama” podigle interesovanje za hibridne automobile. Zagovornici ovakvih automobila, kao glavne adute u početku su navodili manju potrošnju goriva i manje zagađivanje okoline. Doduše, još uvek postoji izvestan broj vozača koji nisu uvereni u te atribute, ističući da im smetaju slabije performanse i često manje dimenzije hibridnih automobila. U stvarnosti su obe strane (bile) delimično u pravu.

“Prvenci” u segmentu hibrida, Toyota Prius i Honda Insight su prilično mala vozila, dok su Lexus i Ford lansirali SUV modele, RX400h odnosno Escape, a “argument” protivnika hibrida da nema raznovrsnosti u ponudi je u međuvremenu pobijen, jer danas nema ozbiljne marke koja u svojoj ponudi nema i hibridne automobile.

Regulativa u vezi sa emisijom štetnih gasova u EU, što se putničkih vozila tiče, postoji još od sedamdesetih godina prošlog veka. I od tada do danas je neprestano pooštravana, tako da od Euro 1 normi iz 1992. godine stižemo do Euro 6 seta pravila koja će na snagu stupiti 2014.

Ukupno učešće u zagađenju vazduha izazvano od strane saobraćajnih sredstava na globalnom nivou iznosi 13,5 procenata. Od toga se 9,9% odnosi na motorna vozila, 1,6% na avio saobraćaj, a 2,3% na železnicu, plovila i druge vidove transporta.

Trenutna regulativa u vezi sa emisijom štetnih gasova primenjuje se na pet grupa štetnih jedinjenja: azotne okside, ugljovodonike, ugljen-monoksid, čestice čađi, a poslednjih godina je aktuelan – ugljen-dioksid. Od navedenih jedinjenja, ugljen-monoksid je manje značajan sa zdravstvenog i ekološkog aspekta, dok je glavni zagađivač onaj koji je i glavni krivac za klimatske promene i efekat “staklene bašte”, a to je CO2.

Što se beneficija vezanih za kupovinu vozila sa malom ili nultom emisijom štetnih gasova tiče, u mnogim državama date su olakšice i subvencije. Poreske olakšice se podrazumevaju, a popusti znaju da budu veoma ozbiljni. Statistika kaže da na tržištu Evropske unije, u ovom trenutku, 3,7% automobila ima emisiju CO2 manju od 120 grama po pređenom kilometru, a tek 0,03% manju od 100 grama. Međutim, ohrabrujuće je da broj “zelenih” vozila u Evropi neprestano raste.

Izvor: B92

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)