Datum:

26.11.2011. 23:08

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 7083 pregleda

Tržište automobila u Srbiji ne pokazuje nikakve znake oporavka. Štaviše, prodaja novih ali i polovnih vozila i dalje opada, pa ni sve povoljnije ponude nisu dovoljne da nadoknade izuzetno slabu kupovnu moć u našoj zemlji.

Uvoznici i distributeri kažu da je veoma zabrinjavajući podatak po kojem, osim putničkih, drastično opada i prodaja dostavnih vozila, što je jedan od najboljih pokazatelja loših privrednih prilika u Srbiji. Manja kubikaža i niži nivo opreme su ono za šta se, zbog povoljnije cene, kupci sada najčešće odlučuju.

– Prodaja novih automobila u Srbiji opala je 18 odsto u poređenju s proteklom godinom. Do kraja septembra ove godine prodato je 25.392 nova automobila, a prošle godine u isto vreme 30.936. Ukoliko želimo da se poredimo s 2009. godinom, videćemo da je tada vlasnike našao 31.441 četvorotočkaš. Razlika u odnosu na vreme pre krize još je drastičnija. Mi smo, zajedno s „Dačijom”, ove godine do kraja septembra prodali 2.226 novih vozila, a prošle 2.680 – objašnjava Igor Mitrović, iz firme „Reno Nisan Srbija”.

On kaže i da su ove godine najveći pad tražnje zabeležili upravo najjeftiniji modeli, što je, kako ističe, bilo očekivano. Cene skupljih su zbog slabe prodaje s 11.000 evra pale na 9.000, pa građani koji su imali novca za najjeftinije nove automobile od 7.000 ili 8.000 evra odlučuju da dodaju još novca i pazare malo bolji automobil.

Naš sagovornik kaže da i dalje u plaćanju vozila prednjači gotovina, što znači da potrošači izbegavaju kredite i nova zaduživanja.

– Gotovinom se kod nas plati najviše automobila – između 50 i 60 odsto. Što se tiče odloženog plaćanja, prednjače krediti kojima se plati oko 80 odsto kupljenih vozila, pa lizing za koji se odlučuje oko 20 odsto kupaca – ističe Mitrović.

Kako se novi automobili sve manje kupuju, vozni park u Srbiji još je stariji. Nema preciznih podataka o tome koliko iznosi prosečna starost vozila u našoj zemlji, ali se barata cifrom od oko petnaestak godina.

Stručnjaci kažu da to nije vozni park, već muzej, ali mi nemamo takav utisak budući da oni koji imaju najstarije automobile nemaju novca da ih svakodnevno voze. Zato ono što vidimo na ulici nije realna slika.

Milan Božić, direktor Centra za motorna vozila u Auto-moto savezu Srbije, kaže da prema nekim okvirnim podacima u Srbiji ima više od dva miliona registrovanih vozila. Oko 200.000 čine kamioni i autobusi, što znači da imamo 1.800.000 putničkih vozila. U kakvom su stanju?

– Mi već godinama pred svaku zimsku i letnju sezonu organizujemo akciju „Ispravno vozilo – bezbedno vozilo”. Ispostavi se da, otprilike, na oko polovini vozila nešto bude neispravno. Ali naglašavam da taj podatak ne bi trebalo da bude paralela s celokupnom populacijom u Srbiji, jer na tu akciju uglavnom dođe neko ko već sumnja da mu s vozilom nešto nije u redu. U Srbiji je generalno problem to što nema pouzdanih statistika i podataka o automobilima koji bi nam omogućili da izvedemo konkretan zaključak o stanju voznog parka – kaže Božić.

Kako je jasno da će sve više ljudi biti primorano da kupi polovan automobil, Centar za motorna vozila AMSS-a trebalo bi da bude obavezna adresa za buduće vlasnike, naročito ukoliko imaju sumnje u poreklo vozila.

– U Centru za motorna vozila AMSS-a nudimo svakome ko kupuje auto kompletan pregled vozila i ispitivanje porekla automobila. Pre nego što neko kupi vozilo, može da dođe kod nas, a ispitivanje porekla košta oko 200 evra. Mi ćemo mu reći gde je kupljen, gde je prodat, da li je odjavljen u zemlji porekla, kao i da li postoji potraga za tim vozilom. Osim toga, dajemo garanciju za vrednosti vozila. Imamo i dijagnostiku da vidimo koliko je kilometara auto zaista prešao jer su prevare veoma česte – objasnio je Božić.

Za većinu – pust san

Na finansijskom portalu „Banke onlajn”, koji je nedavno objavio da je u prvih šest meseci ove godine pad prodaje iznosio 16,5 odsto, procenili su da je sve manje porodica koje mogu da izdvoje sredstva za kupovinu automobila.

– To znači da bi morali da se odluče za kredit, a kako je stanovništvo prezaduženo, zbog nabavke mnogo potrebnijih stvari od automobila, malo ko bi da zbog novog ljubimca na četiri točka uzima dodatni kredit. Novi automobili donose i skupo održavanje, a veliko opterećenje za mesečni budžet jedne porodice je i samo gorivo, pa ne ostaje prostora za skupe servise i delove. Kada se sagleda kompletna situacija, možda bi se neki građanin i odlučio za kupovinu automobila na kredit, ali cena tog zajma je izuzetno visoka bez obzira na valutu – procenili su.

Autor: Stefan Despotović, Izvor: Politika
0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)