Datum:

29.04.2012. 17:19

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

1 komentara 5894 pregleda

Prosečan, a i svaki drugi, kupac automobila ne mora da zna matematičku formulu procesa kočenja i regulisanja blokiranja točkova, kao i aktiviranja vazdušnih jastuka i zavesica. Ali, mora da mu bude jasno da sva sila genijalaca, inženjera, stručnjaka raznih profila danonoćno smišlja, „crta po tabli“, testira… brojne sisteme koji u automobilu jednostavno život znače!

Nije svejedno da li vam se auto sa 100 na sat zaustavlja za metar kraće ili duže, da li se vazdušni jastuk otvara za hiljaditi deo sekunde brže ili sporije! Glava je u pitanju!

Na Zapadu, pa i u velikom delu „ostatka sveta“, bezbednost automobila, uz ekološku stranu, nešto je što primarno odlučuje kojem ćete se carstvu privoleti! Odnosno, koji ćete automobil kupiti. Istraživanja kažu da je cena automobila tek na trećem mestu prilikom „vaganja“ kod prosečnog kupca automobila u Evropi (a tu se prvenstveno misli na Nemce, Francuze, Engleze, Italijane…).

Pri tome i vlasti tih, razvijenih država, strogim propisima nameću proizvođačima takve bezbednosne standarde, da kupac, hteo – ne hteo, mora od marta ove godine, na primer, da kupi vozilo sa ESP sistemom (elektronska kontrola stabilnosti). Jednostavno, nije dozvoljena prodaja kola koja nemaju taj sistem. Pa nek košta koliko košta. Ko nema para, kupuje polovnjak, ali plaća skuplje osiguranje, registraciju ili ide peške. Trećeg nema!

Kod nas, i dalje se u oglasima dilera koji nude, doduše, sve jeftinije automobile (što samo govori o tome koliko su ranije zarađivali na nama), naglašava da vozilo ima klimu (inače važan bezbednosni element), ABS i vazdušni jastuk za suvozača, deo koji nedostaje samo u automobilima zetova koji često voze nevoljene tašte… Ali i – samo kod nas na spisku dodatne opreme su ABS, vazdušni jastuk, ESP, pa čak i nasloni za glavu na zadnjim sedištima!

– Analizirajući šta naručuju kupci, došli smo do zanimljivog zaključka – kaže Miša Nikolić, prvi čovek Auto kuće „Voždovac“, koja prodaje vozila iz programa „Fijata“, „Renoa“, „Dačije“ i „Lade“. – Ili se kupuju samo osnovni modeli, ili oni – najopremljeniji.

Jasno je, kaže Nikolić, da oni koji nemaju para kupuju što jeftiniji automobil, ne interesuje ih broj jastuka, zavesica, ABS, EDB, i oni su nažalost u većini. Ali, oni koji imaju novca em kupuju skuplje modele, em traže „ful“ opremu!

Pri tome su razlike u ceni automobila sa „dodatnom“ opremom ili bez nje, bar kod nas, vrlo visoke. Najjeftiniji „punto klasik 1,2“ sa benzinskim motorom i sa paketom opreme „aktual“ košta, uz popuste i sitem „staro za novo“, u ovoj auto kući, 5.799 evra. Nema ABS, nema vazdušni jastuk za suvozača, nema ni klimu, ni servo upravljač, niti svetla za maglu…

Model „punto klasik“ sa istim motorom i sa opremom „emoušn“, koji ima klimu, vazdušni jastuk za suvozača, ABS, maglenke, košta, sa istim popustima i sa zamenom „staro za novo“, 7.299 evra! Tih 1.500 evra, ako ih imate, mogu u „ne daj bože slučajevima“ da budu vaš najbolje uloženi novac.

Kod skupljih modela „doplata“ za raznorazne bezbednosne sisteme je još i veća.

– Po mom mišljenju, automobile nikako ne bi trebalo kupovati bez klime i ABS sistema. Jer, vazdušni jastuci, servo, maglenke su već nešto što se podrazumeva – kaže Nikolić. – Jednostavno, ljudi često i iz neznanja, ne samo zbog nedostaka novca, misle da im nešto od bezbednosnih sistema ne treba.

A, tu je na potezu država. Zakonska regulativa mora da prati najsavremenija tehnološka rešenja vezana za bezbednost. Pritom, tržište vrlo brzo „reguliše“ cenu.

A glava je ipak najskuplja. Valjda i u Srbiji.

Malta i Poljska

Najbezbednija je Malta sa 37, Holandija sa 41 žrtvom na milion stanovnika. Najnebezbednije su Litvanija sa 148, Rumunija i Poljska sa 143 žrtve. U Nemačkoj na milion stanovnika u saobraćaju stradaju 54 osobe!

Iz ugla šampiona

Uzemlji u kojoj vas nadležni ministar, mimo zakona, „savetuje“ da zimi stavljate zimske gume samo na pogonske točkove, teško je ubediti ljude i da im je vezivanje pojaseva neophodno – kaže Dragan Simić, višestruki šampion Srbije u automobilizmu. On navodi da je, na primer, sa ABS sistemom zaustavni put vozila, u lošim vremenskim uslovima, kraći i za desetak metara.

– Sistemi ESP, EDB, odnosno elektronska distribucija sile kočenja, jednostavno ispravljaju greške vozača. Razlika u ceni je, ipak, za prosečnog srpskog vozača sa platom od 400 evra, i dalje poprilično velika, pa nažalost ljudi kupuju „ogoljene“ automobile – kaže Simić. Niko se ne pita, kaže naš šampion, zašto su kod nas pojedini automobili jeftiniji nego u Namačkoj, na primer.

Autor: P. Živković, Izvor: Novosti

1 komentar
  1. Nikola

    hahaha, pri kupovini čega? ko kupuje danas u srbiji ??? od 200e plate ? paxxxxaxaxaxa

    Koliko godina je star vaš automobil?
    više od 18 (36%, 2,518 glasova)
    od 7 do 12 (24%, 1,711 glasova)
    od 12 do 18 (14%, 1,017 glasova)
    od 2 do 5 (9%, 652 glasova)
    od 5 do 7 (9%, 635 glasova)
    manje od 2 (8%, 514 glasova)
    Ukupno glasalo: 7,048
    o kakvoj bezbednosti vi pričate ???

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)