Datum:

18.09.2012. 13:31

Autor:

Ina

Oznake:

, , ,

Statistika:

0 komentara 3646 pregleda

Pored svakodnevnih poskupljenja na koje smo navikli, srpske vozače obradovala je vest o pojeftinjenju registracije vozila od 1. oktobra. Najavljena ušteda od 2.500 do 3.000 dinara nije zanemarljiva, ali, po svemu sudeći, za vozače će ova godina ipak biti finansijski teža od prethodne.

Povoljnije

Prošla godina je zbog kupovine prve pomoći i zimskih guma najviše „udarila“ na džep vozača, pa ove zime problem mogu da budu „samo“ poskupljenja goriva, putarina i obaveznog osiguranja.

– Prema podacima naših istraživanja većina vozača u Srbiji je kupila sve četiri zimske gume još prošle godine, a oni sa „plićim“ džepom nisu ih ni skidali – kaže direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović. – Isto važi i za pakete prve pomoći, što znači da te troškove neće imati ove godine. Najveći udar na vozače biće poskupljenje goriva, kao i da se kojim slučajem podignu cene putarina. Na sreću, one se nisu menjale, i za tako nešto nema najava.

Osiguranje

DirektorKomiteta za saobraćaj smatra da bi potpuno neopravdano bilo podizanje cene obaveznog osiguranja, pogotovo s obzirom na to da je od septembra prošle godine na snazi sistem „bonus malus“. Oni koji nisu imali udes u prethodnom periodu, preći će iz startnog četvrtog razreda u treći i platiti premiju pet odsto manje. S druge strane, vozači koji su imali jednu štetu prelaze u sedmi razred, što u odnosu na prethodnu godinu, visinu premije povećava za 50 odsto. Sa dve načinjene štete prelazi se u 10. razred, čime se premija u odnosu na prethodnu godinu povećava 2,1 put, dok oni koji su napravili tri i više šteta prelaze u 12. razred, a premija im se povećava čak dva i po puta. To znači da se za automobil, na primer, od 75 ks, početno plaća oko 10.850 dinara, a sa prelaskom u niži razred 550 dinara manje. Oni koji su dogurali do najvišeg nivoa, moraće da izdvoje čak 27.000 dinara za slično vozilo.

Tehnički

Još jedan novitet stupio je na snagu od 1. marta ove godine. Vozači više ne mogu da registruju automobil koji nemaju sigurnosne pojaseve i naslone za glavu na svim sedištima. To važi za četvorotočkaše koji se prvi put registruju. Polovnjaci mogu da se registruju samo ako fabrički nemaju pojas i naslon, a u suprotnom moraće da adaptiraju svog „ljubimca“. To će „olakšati“ vozače za barem nekoliko hiljada dinara.

Novi Zakon o bezbednosti u saobraćaju trebalo je da donese i obavezu da vozila starija od 15 godina moraju dva puta godišnje da idu na tehnički pregled, ali je ta odluka još na čekanju. S obzirom na to da se cene „tehničkog“ kreću od 1.000 do 2.000 dinara, ni to neće biti beznačajan izdatak.

Podaci Auto-moto saveza Srbije pokazuju da čak polovina vanredno pregledanih vozila u saobraćaju ima neispravne kočnice, dok više od 60 odsto vozila ne zadovoljava osnovne propise o bezbednosti saobraćaja. Doslednom primenom novog zakona i do 50.000 vozila bi moglo da bude trajno isključeno iz saobraćaja.

Gume

Stavka koja najviše „udara na džep“ je nabavka četiri zimske gume koje su obavezne od 1. novembra do 1. aprila. Za one koji će morati da kupe sva četiri pneumatika, u najboljem slučaju moraće da izdvoje 16.800 dinara. U zavisnosti od proizvođača i radijusa gume, cene mogu drastično da variraju. Najjeftiniji modeli standarne „četrnaestice“ su od proizvođača „Trajal“ i one staju 4.190 dinara. Za nijansu skuplje su „debika“ i „sava“ pneumatici istog prečnika i one u najboljoj varijanti imaju cenu 4.535, odnosno 4.600 dinara. Slične takve gume marke „kordijant“, „debika“, „barum“, „gudrič“ ili „radijal“ se mogu kupiti za oko 5.000 dinara. Za one sa dubljim džepom, koji mogu sebi da priušte kvalitetniji pneumatik, „bridžston“, „fajerston“ i „mišelin“ mogu da koštaju i više od 10.000 dinara. Malo veći pneumatik sa radijusom od 15 inči je naravno skuplji i teško se može naći za manje od 5.500 dinara. Opet je najjeftinija „trajalka“, a za njom slede „debika“ i „tigar“.

Gorivo

Prema poslednjim informacijama akcize na benzin i pored ranijih najava, neće biti povećane. Za dizel bi trebalo da dođe do blagog povećanja iznosa koji od svakog prodatog litra uzima država. Međutim, u toku su pregovori sa Naftnom industrijom Srbije da ona preuzme taj teret dodatnog plaćanja državi, odnosno da povećanje akcize ne osete krajnji kupci.

Međutim, vozači koji koriste tečni naftni gas (TNG) suočiće se sa višim cenama koje će, između ostalog, biti posledica i većeg zahvatanja države. I pored toga gorivo će zbog svetskog kretanja cena naftnih derivata sigurno poskupeti. Pre godinu dana „BMB 95“ je koštao oko 1,20 evra po litru, a danas je za istu količinu potrebno izdvojiti skoro 0,2 evra više. Slično je i sa dizelom koji je za približno 10 centi skuplji nego 2011. godine.

Potpuna primena

Ministar za infrastrukturu i energetiku Milutin Mrkonjić je prošle godine doneo Odluku da se primena Pravilnika o obaveznom posedovanju sve četiri zimske gume na vozilima odloži za ovu zimsku sezonu 2012/2013. Ipak, u Komitetu za bezbednost saobraćaja tvrde da je većina vozača bez obzira na to još prošle godine nabavila četiri zimske gume.

– Ta odluka je stigla u „minut do 12“, pa je vrlo mali broj ljudi kupovinu pomerio za ovu godinu – objašnjava Damir Okanović.

2011.

– Prva pomoć
– Zimske gume (2 obavezne)
– Gorivo

2012.

– Zimske gume (4 obavezne)
+ Osiguranje jeftinije za vozače koji nisu imali sudare, skuplje za one koji su imali nezgode
– Gorivo
+ Jeftinija registracija
– Obavezni nasloni za glavu i pojasevi za vezivanje

Centralna baza

Vozači se više ne mogu sakriti od malusa, jer postoji jedinstvena baza podataka svih osiguranika, koja se nalazi u udruženju osiguravača Srbije. Ona sadrži ime, prezime i matični broj osiguranika, broj i datum isteka prethodne polise, podatke o vozilu i eventualnoj šteti. Ukratko, vozač koji je napravio štetu neće moći da izbegne plaćanje malusa, tako što će promeniti osiguravajuće društvo, jer će podaci o prethodnom periodu biti dostupni svim osiguračima. Nijedno prodajno mesto, tehnički pregled ili agencija neće moći da izda polisu osiguranja, a da prethodno preko sistema ne proveri vozilo, vlasnika, broj polise i premijski stepen na osnovu štetnih događaja.

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)