Datum:

08.08.2013. 10:20

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 3851 pregleda

Sipali su gorivo u Srbiji, a kazne plaćali kod suseda.Mnogobrojni srpski vozači lane su imali muke u Hrvatskoj, Sloveniji i Makedoniji, jer su im inspekcije tih zemalja pronašle tragove lož-ulja u rezervoarima. Loš kvalitet goriva u našoj zemlji razlog je i mnogih kvarova koji skupo koštaju vozače.

Na celoj teritoriji Srbiji na kojoj je smešteno više od 1.500 benzinskih stanica, za kvalitet i promet goriva zaduženo je tek 12 tržišnih inspektora.

– Inspektori utvrđuju da li firme koje se bave prometom derivata posluju u skladu sa propisima o minimalnim tehničkim uslovima za obavljanje prometa derivata nafte – kaže Slaviša Petković, načelnik odeljenja za tehnički nadzor sektora Tržišne inspekcije Ministarstva trgovine. – Proverava se i da li vode propisanu evidenciju, da li derivati koje prodaju poseduju propisanu dokumentaciju, a u skladu sa godišnjim planom uzorkovanja vrše kontrolu kvaliteta derivata. Inače, malobrojni su vozači čije žalbe na kvalitet goriva stižu do nas.

Inspektori tvrde da većina uzoraka nakon analize u laboratorijama odgovara propisanim standardima. Ipak, kontrolom su utvrdili da postoje i nepravilnosti koje kod prevoznika i maloprodavaca ukazuju na lošu manipulaciju derivatima. Kako se cisterne i rezervoari nisu pripremili za manipulaciju derivatima evropskog kvaliteta došlo je do povećanja sumpora i uzorak koji je uzet sa mesta prodaje nije odgovarao propisima. Njima je zabranjen promet i podnete su prijave.

– Udruženje naftnih kompanija Srbije se od osnivanja zalaže za uređenje tržišta, jačanjem inspekcijskog nadzora državnih organa, jer relevantne naftne kompanije, kakve su članice UNKS teško mogu da se izbore sa nelojalnom konkurencijom i u veleprodaji i u maloprodaji goriva – kažu u UNKS. – Ima dosta onih koji gorivo “krste” namešavanjem raznih neakciznih komponenti, što im kasnije omogućava prodaju po nižim cenama. Na gubitku nisu samo vozači, koji plaćaju više za gorivo lošijeg kvaliteta, već i država, jer ostaje uskraćena za iznos akcize na namešani deo goriva.

U toku 2013. podnete su 22 prijave protiv naftnih kompanija kod kojih je kontrolom utvrđeno da vrše prodaju derivata čiji kvalitet nije u skladu sa propisom. Za osam vlasnika pumpi MUP utvrđuje eventualnu krivičnu odgovornost. Inspektori su naredili i da se 35 tona derivata koji se prodavao kao D2 reciklira, jer je nakon analize kategorisan kao otpad.

Veći prilivi

U Srbiji će se od kraja 2013. godine uvesti markiranje i monitoring goriva i naftnih derivata, čime će se budžetski prihodi uvećati za 50 do 100 miliona evra, saopštio je pomoćnik ministarke energetike Petar Stanojević.

– Procenjuje se da je to vrednost goriva koje se nelegalno proda u Srbiji – naglasio je Stanojević, posle otvaranja ponuda na tenderu za markiranje goriva.

Za domaće “kroz prste”

Domaći proizvođači, a u Srbiji je samo jedan, deklaraciju da im je gorivo u skladu sa propisanim standardima, dobijaju iz sopstvene laboratorije. Tako određuje Pravilnik o tehničkim i drugim zahtevima za tečna goriva naftnog porekla. Kod goriva iz uvoza, potvrde o usaglašenosti sa propisanim zahtevima izdaje kontrolna kuća koja je u nadležnosti Ministarstva energetike.

Autor: P. Živković, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)