Datum:

02.09.2011. 13:05

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , ,

Statistika:

0 komentara 9494 pregleda

Modernizacija – Pored “pametnih” kartica uvodi se i satelitsko praćenje svih vozila, kao i preciznije informisanje putnika. Sadašnje povlastice za vožnju važiće do kraja godine, kada bi trebalo da zaživi novi elektronski sistem “Bus plus.

Izdavanje personalizovanih elektronskih smart kartica počeće narednog ponedeljka, 29. avgusta, a savremeni sistem “Bus plus” zaživeće u svim vozilima javnog gradskog prevoza do kraja godine. Umesto čekanja u redu za povlasticu i markicu ili poništavanja karata u dotrajalim automatima, za vozila GSP-a uskoro će vam biti potrebna samo “pametna” kartica koja posao obavlja za manje od sekunde, a vožnju ćete moći da platite u banci, hipermarketu ili na nekom od 800 drugih prodajnih mesta. Povećaće se tačnost polazaka, bezbednost putovanja, ali ne i njegova cena.

Aparati za identifikaciju elektronskih kartica biće do kraja godine postavljeni u 1.516 autobusa, 187 tramvaja, 139 trolejbusa i devet kompozicija BG voza, čime će profunkcionisati novi, elektronski sistem za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom prevozu. Da bi se Beograđani na vreme spremili za ovu promenu, u Direkciji za javni prevoz rešili su da”pametne” kartice puste u prodaju već od 29. avgusta.

Uz karticu popusti za kupovinu

Personalizovane karte izdavaće se i dopunjavati na 24 mesta, među kojima su neka od dosadašnjih prodajnih mesta GSP i “Laste”, kao i prodavnice “Tempa” i filijale MTS-a i Erste banke. Dopuna i izdavanje nepersonalizovanih elektronskih karata i papirnih elektronskih karata biće dostupna na čak 800 mesta širom Beograda. Vlasnici kartica će imati i niz drugih pogodnosti u benefit programu, poput različitih popusta pri kupovini i drugih vrsta povlastica kod partnera u programu.

Godišnje 50 miliona evra

– Cilj svega jeste smanjenje troškova prevoza, a povećanje efikasnosti, jer grad godišnje kroz subvencije za prevoz izdvaja 50 miliona evra. Ovim sistemom obezbedićemo veću sigurnost, kako putnika tako i vozača, a dobićemo i precizne podatke gde se u svakom trenutku koje vozilo nalazi, da li postoje problemi i koliko je određena linija opterećena – kaže gradski menadžer Aleksandar Bjelić i naglašava da se cene neće menjati najmanje šest meseci nakon uvođenja novog sistema.

Sistem nazvan “Bus plus” bazira se na najsavremenijim svetskim tehnologijama, kojima će se obezbediti elektronsko praćenje vozila, ali i vozača i kontrolora, kao i frekvencije putnika po svakoj liniji. Znatno će biti poboljšano i informisanje putnika, na deset najprometnijih stajališta biće uskoro postavljen displej sa podacima o prevozu, a kasnije će se informacija dostavljati i preko SMS-a.

– Omogućićemo sugrađanima da dobiju i informacije o vremenu čekanja na sledeće vozilo, kašnjenju i opterećenosti pojedinih linija. Sve informacije će se slivati u Operativno-kontrolni centar, koji će biti srce sistema, i koristiće se za planiranje mreže linija, redova vožnje i tarifne politike. Sistem će onemogućiti zloupotrebe, prevare, falsifikovanje karata, neplaćanje prevoza i efikasno davati informacije o kontroli prihoda – tvrdi pomoćnik direktora Direkcije za javni prevoz Goran Stanojević.

Bolja naplata i kontrola

Kada sistem zaživi postojaće četiri vrste karata, dve plastificirane i dve papirne. Od plastike će biti elektronske beskontaktne smart kartice, i to personalizovana, koja će sadržati ime i fotografiju korisnika i po funkciji zameniti povlastice, i nepersonalizovana, koja će važiti na ime za određeni broj vožnji, sa mogućnošću dopune, poput pripejd katica za mobilne telefone. Cena ovih kartica biće 250 dinara i važiće tri godine.

Za putnike koji javni gradski prevoz koriste retko i u ograničenom vremenu, poput turista, postojaće mogućnost da kupe papirnu smart kartu, čije će izdavanje koštati 40 dinara, a maksimalni iznos koji će putnici na nju moći da uplate biće 500 dinara. Njen rok važenja je tri meseca, a i ova karta u sebi sadrži čip pa će se sa nje dobijati identični podaci kao i sa plastičnih karata.

Kao poslednja opcija predviđena je papirna karta koja se kupuje kod vozača i važi samo jednu vožnju. Samo putnici sa ovim kartama neće morati da se “čekiraju” u vozilu, dok će svim ostalim, uključujući i one sa mesečnom pretplatom, kojih je oko 450.000, nova obaveza biti da prilikom ulaska u javni prevoz karticu približe na par centimetara od čitača koji će validaciju obaviti za oko pola sekunde.

Kontrolu novih karata pomoću prenosivih uređaja za proveru pored kontrolora vršiće i komunalni policajci. Oni će moći da naplate doplatnu kartu na licu mesta ili direktno sa kartice, kao i da odštampaju kaznu. Najbitnija razlika u odnosu na sadašnju kontrolu je ta da će kontrolor po ulasku u vozilo blokirati validatore, tako da neće biti “poništavanja” u zadnji čas. 

Bus plus u brojkama

6.397 validatora za očitavanje kartica
1.851 kompjuter ugrađen u vozila
800 mesta za izdavanje i dopunu svih ostalih kartica
24 mesta za izdavanje personalizovanih kartica

Autor: Radomir Cvetković/Izvor: Press

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)