Datum:

25.10.2012. 22:23

Autor:

Ina

Oznake:

,

Statistika:

0 komentara 8313 pregleda

Dobar vozač odlikuje se i time što razmišlja kako da svoj automobil kvalitetno pripremi za predstojeće hladne dane. Priprema automobila za zimski period uštedeće dosta novca i poštedeti vozače mnogo briga i neprijatnosti.

Pisali smo u prošlom broju o zimskim pneumaticima, a ovoga puta, po želji nekoliko naših čitalaca, pozabavili smo se karakteristikama ulja za automobilske motore.

– Nisam siguran šta uopšte znače pojedine oznake na pakovanjima ulja. Rešio sam da promenim ulje, da uštedim neki dinar, pa me interesuje pravilan izbor ulja – kaže Voja Bekrić iz Zemuna.

Za savet smo se obratili majstorima, prijateljima „Novosti“. Ovoga puta savetima nam pomaže Milan Milosavljević iz servisa „Grand motors“ u Beogradu.

Kontrola

– Po pravilu, trebalo bi koristiti ulje koje preporučuje proizvođač automobila. Kada treba menjati ulje? I to zavisi od tipa automobila, uslova eksploatacije, kvaliteta i vrste ulja. Ipak, po pravilu, ulje bi trebalo kontrolisati na svakih 1.000 pređenih kilometara, mislim na nivo ulja u motoru, a menjati ga treba jednom godišnje, ili na svakih od 10.000 do 15.000 kilometara, opet u zavisnosti od mnogobrojnih parametara – kaže majstor Milosavljević.

Treba obratiti pažnju na pojavu potrošnje ulja tokom eksploatacije (što je merljivo), promenu mirisa ulja, promenu zvuka rada motora, na povišenje radne temperature motora i na samo startovanje.

Oznake

Ni oznake na etiketama nisu toliko komplikovane, a najčešće oznake su SAE, API i ACEA. Prva oznaka SAE je skraćenica od Society of Automotive Engineers – Udruženje automobilskih inženjera. Ovo udruženje, svetski priznato, propisuje standarde kojima se definiše viskozitet motornih ulja. Na osnovu toga se određuje i primena-namena ulja.

Uz ovo „SAE“, najčešća je oznaka W (Winter – zima), i ona predstavlja oznaku za takozvana monogradna ulja za zimske uslove rada (na primer SAE 5W, SAE 10W, SAE 15W…). Ovaj standard definiše svojstva ulja ne samo na niskim već i na visokim temperaturama, čime se obezbeđuje pouzdanost pri eksploataciji motora.

– Ulja bez oznake W(SAE 10, SAE 20, SAE 30, SAE 40…) su monogradna ulja za letnje uslove rada, sa osobinama koje se zahtevaju za takvu primenu – objašnjava nam Milan Milosavljević iz „Grand motorsa“. – Ipak, češća su „kombinovanja“ ovih dveju vrsta ulja (zimska i letnja), takozvana multigradna ulja koja se primenjuju za šire temperaturne uslove rada (SAE 5W-40, 10W-40, 15W-40).

Standardi

Oznaka API (American Petroleum Institute – Američki institut za naftu) odnosi se na nivo kvaliteta ulja na svetskom nivou. Postoje dva standarda – API S, ulja za benzinske motore koja se koriste u putničkim i lakim teretnim vozilima, i API C, ulja za visokoopterećene dizel motore komercijalnih vozila i kamiona.

Uz ove dve oznake dodaju se i abecedna slova, a rastući niz abecede označava i bolji kvalitet ulja.

ACEA (European Automobile Manufacturers Association – Udruženje evropskih proizvođača automobila) izdaje tri sertifikata koja određuju tri standarda. To su ACEA A/B, ulja namenjena za benzinske i dizel motore putničkih i lakih komercijalnih vozila, ACEA C ulja za vozila sa katalizatorom i ACEA E ulje za dizel motore u kamionima. Uz ova slova idu i arapski brojevi, a što je broj veći, bolji je kvalitet ulja.

Naravno, oznake euro 2, 3, 4, 5 ili 6 označavaju za koju vrstu motora je ulje namenjeno u skladu sa emisijom šetetnih gasova koje ti motori ispuštaju (zadovoljavaju euro normu).

Preporuke

Zanimljivo je da udruženje japanskih proizvođača automobila, ali i „Ford“, „Dženeral motors“ i „Dajmler“, imaju takozvanu ILSAC specifikaciju i publikuju svoje zahteve kojim definišu potreban nivo ulja u skladu sa API i ACEA specifikacijama.

Dakle, preporuka našeg majstora je da se dobro raspitate koje ulje je namenjeno vašem vozilu. U obzir treba uzeti i starost vozila, stanje motora, režim vožnje i, naravno, kvalitet goriva. Kada se sve to sabere, možda je bolje zamenu ulja obaviti u ovlašćenom servisu. Kako navode naši sagovornici, uštede koje bi se ostvarile zamenom ulja u sopstvenoj režiji su minimalne ili ih uopšte nema, jer je često ulje istog kvaliteta jeftinije u servisu koji ga nabavlja na veliko, po povoljnijoj ceni, nego ono u prodavnici. Pri tome, vozači ne moraju da razmišljaju o tome da li je ulje originalno ili samo vešta kopija.

Naši čitaoci često postavljaju pitanje i da li izabrati sintetičko ili mineralno ulje.

– I jedno i drugo ulje imaju svojih prednosti i ograničenja. Ali ja bih, pre svega, preporučio da se koristi ulje koje je proizvođač automobila koristio kod „prve ugradnje“ i koje preporučuje kod zamene – kaže Zoran Stošić iz Auto-kuće „Voždovac“.

Potrošnja

U odnosu na mineralna ulja i u manjoj meri na polusintetička, sintetička motorna ulja generalno imaju bolje osobine u pogledu antihabajućih svojstava, termičke i oksidacione stabilnosti, viskozno-temperaturnih karakteristika, isparljivosti, a samim tim i u pogledu potrošnje. Ova ulja imaju i niži sadržaj koksa, pa stvaraju manje taloga u motoru. Naravno, bitni su i emisija izduvnih gasova, vek eksploatacije…

Iako majstori ne preporučuju mešanje različitih vrsta ulja, zanimljivo je da je zakonski obavezno da proizvođači motornih ulja prave svoje proizvode tako da ulja iste gradacije i iste osnove (sintetička, polusintetička i mineralna) moraju da imaju sposobnost mešanja.

– Svakako da se ulja različitih viskoziteta i različitih osnova ne smeju mešati. Pri tome je moguće posle korišćenja sintetičkog ponovo preći na korišćenje nekog drugog ulja i obratno – kaže majstor Stošić. – Ali, jasno je, uz prethodnu zamenu filtera za ulje.

Treba znati da izbor odgovarajućeg ulja ne samo što produžava životni vek automobila, već i znatno smanjuje potrošnju goriva, i to od tri do osam odsto, a u zimskim uslovima i više.

– Troškovi svih ulja i maziva u godišnjoj eksploataciji vozila ne prelaze jedan odsto i nema smisla štedeti na tome – kaže majstor Stošić iz AK „Voždovac“. Odgovarajuće ulje će zimi omogućiti lako pokretanje motora, veoma brzo podmazivanje sklopova, a treba znati da 80 odsto svih habanja u motoru nastaje prilikom startovanja motora. Duže će vam trajati i akumulator…

Zamena i filter

Period menjanja ulja varira u zavisnosti od motora, kao i od vrste ulja koje se koristi, ali okvirno, ulje treba menjati na svakih od 5.000 do 10.000 pređenih kilometara. Mnogi ga samo dolivaju, što nije dobro. Obavezno je, prilikom zamene ulja, zameniti i filter za ulje. Uljni filter je bitan faktor koji značajno utiče na period zamene ulja. Vrlo često je najslabija karika u uljnom sistemu, što se ponekad zaboravlja. Osim efikasnosti filtriranja i propuštanja ulja u cirkulacione tokove, što je veoma važno kod podmazivanja motora, uljni filter u sebi zadržava čestice habanja metala koji mogu katalitički delovati na proces degradacije ulja.

Autor: P. Živković, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)