Datum:

18.12.2012. 16:26

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 6819 pregleda

Zima još nije čestito ni privirila u Srbiju a nama se već javljaju čitaoci kojima su akumulatori ”izdahnuli” u ranim jutarnjim časovima, kada su se spremali da pođu na posao.

– Akumulator kojem tek što je istekao garantni rok, a na kome piše da nema održavanja, jednostavno je ”crkao”. Pomogao mi je komšija koji je imao kablove, i sada, kada svakodnevno koristim automobil, pali, ali kada ostane dan-dva neupaljen ista priča. Šta da radim? – pita Jovica Vukotić iz Barajeva.

Da akumulatori, kao po pravilu, naglo slabe ili postaju skroz neupotrebljivi kada im istekne garancija, nije nikakvo pravilo, tvrde nam skoro svi prodavci akumulatora s kojima smo kontaktirali. Najčešće se radi o neispravnim uređajima u automobilima koji ne dopunjavaju baterije u toku vožnje onako kako je predviđeno. Prodavci kažu da sada mnogi automobili imaju veće potrošače nego ranije i da je zato potrebno pazariti modernije i snažnije – ”superakumulatore”.

Rok

– Skloniji sam tome da se pridružim vašim čitaocima u oceni da akumulatori, čast pojedinim proizvođačima, traju otprilike onoliko koliko i garancija – kaže majstor Dragan Milovanović iz ”Dunav centra Beograd”. – Akumulatori koji imaju napomenu da se ”ne održavaju” znači da u sebi umesto tečnosti imaju gel, pa tu nema dosipanja destilovane vode kao u starijim modelima akumulatora. Međutim, i ti akumulatori, jasno je, mogu da se dopune strujom.

Naš majstor savetuje i da se obratite najbližem servisu, gde će majstori, sa odgovarajućim uređajima, vrlo brzo otkriti da li se akumulator pravilno dopunjava u automobilu i da li, eventualno, postoji neki potrošač koji, i kada isključite motor, crpe struju.

Kada ujutro automobil neće da upali, jedina dva izlaza su ”gurka” i pomoć kolege vozača s kablovima.

– Kada se automobil gura, najčešće se menjač ubaci u drugu brzinu i pritisne kvačilo, pa kada vozilo dostigne određenu brzinu, pusti se kvačilo. Ova operacija, naravno, nije moguća kod vozila sa automatskim menjačem – kaže majstor Milovanović.

Napon

Kod ”pozajmljivanja” struje od ”druga na putu” operacija ne zahteva preteranu mudrost, ali samo ako su u pitanju vozila starijih godišta.

– Jasno je da oba akumulatora, i onaj koji pozajmljuje struju i onaj koji se puni, moraju biti istog nominalnog napona, dakle 12 volti. Bitno je da kablovi budu neoštećeni i čisti, odmašćeni – kaže Marko Teić iz AK ”Voždovac”.

– Pri tome, motor vozila koje daje struju mora biti ugašen, iako se pre savetovalo da motor radi. Izbacite svakako menjač iz brzine, povucite ručnu kočnicu i tek onda pristupite povezivanju kablova. Veoma je važno i da se vozila slučajno ne dodiruju – kaže majstor Teić.

Jasno je da svi potrošači (klima-uređaj, radio, svetla, grejači stakala…) moraju biti isključeni.

– Obratite pažnju i na redosled poteza. Prvo se stavlja crveni električni kabl na ”plus” ispražnjenog akumulatora, a zatim i na ”plus” akumulatora ”dobrog komšije”. Zatim se crni kabl (nekad je i plavi) povezuje s ”minus” klemom akumulatora koji daje struju, a potom se drugi kraj (crni kabl) pričvrsti za ”masu” vozila, nikako za ”minus” praznog akumulatora – objašnjava Marko Teić, mehaničar u AK ”Voždovac”.

Uputstvo

Ma koliko ova operacija delovala jednostavno, kod automobila koji su opremljeni sistemom ”start-stop” situacija je drastično drugačija i zahteva dodatni oprez.

Naime, kod tih automobila kablovi se ne kače za akumulator, već za to postoje posebni priključci (minus i plus). Najbolje je da pročitate uputstvo proizvođača za svaki automobil posebno. Jer može se desiti da oštetite neki skupoceni elektronski uređaj, poput putnog računara.

– U suštini, ceo postupak je isti, samo se crni kabl ne priključuje na minus pol akumulatora, jer je celokupna elektronika ”start-stop” sistema povezana direktno na minus pol akumulatora, što garantuje najefikasnije pokretanje motora, pa se crni kabl priključuje na masu vozila ili na za to posebno označeni deo koji se nalazi u prostoru motora – kaže Teić.

Ne čekajte mrazeve

Čim se uoči da motor slabije startuje, odmah treba potražiti majstora.

– Provera akumulatora nije skupa, a savet je zlata vredan – kaže Dragoslav Marković, šef servisa AK ”Balkan” iz Zemuna. – Ukoliko je akumulatoru ”došlo vreme”, najbolje je da nabavite novi. Sve ostalo je samo produžavanje agonije i muka koju niko ne želi da iskusi kada ujutro, na mrazu, krene na posao.

Autor: P. Živković, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)