Datum:

18.10.2012. 22:16

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

,

Statistika:

0 komentara 6000 pregleda

Prema važećim propisima, ukoliko ih nadležni opet iz nekog razloga ne izmene kao ranijih sezona, od 1. novembra ove pa sve do 1. aprila naredne godine vozači u Srbiji ne moraju da imaju sve četiri zimske gume na točkovima svog automobila, sem ukoliko na putu, kako stoji u Pravilniku, nema snega, leda i poledice. Ipak, to je teško sprovesti u delo u klimatskim uslovima kakvi su u našoj zemlja. Teško je i zamisliti situaciju da se vozilom krene iz Beograda za Niš, recimo po lepom vremenu, s letnjim pneumaticima, a da se (zimsko doba je) negde nasred puta vreme pogorša i počne da pada sneg.

Dakle, odredbe Zakona jesu povoljne po džep svih koji imaju letnje pneumatike i želeli bi da prištede na kupovini zimskih, ali su teško izvodljive a da se ne ugrozi bezbednost – i svoja i tuđa. Zato bi i trebalo krenuti od pretpostavke da se moraju nabaviti zimski pneumatici. Treba znati da letnje gume na niskim temperaturama gube propisana svojstva, pa takva guma slabije prianja za podlogu, a to svakako nije dobro po bezbednost.

Montaža

Ovoga puta nismo istraživali gde je najpovoljnije kupiti zimske gume, već smo se pozabavili načinom na koji se letnji pneumatici čuvaju preko zime, da vozači ne bi proleće dočekali sa deformisanim i oštećenim gumama na svojim automobilima.

– Najisplativije je da imate dva kompleta točkova. Jedan sa zimskim, a drugi sa letnjim pneumaticima – kaže Marko Teić iz AK „Voždovac“. – Tada možete i sami da promenite točkove vrlo lako. Zamena guma kod vulkanizera košta, a i duže traje.

Ukoliko, a to je u većini slučajava i praksa, vozači ne poseduju dva kompleta točkova, i reše da montiraju zimske gume a letnje čuvaju do proleća, trebalo bi da se pridržavaju sledećih pravila:

– Pre nego što skinete gume, označite pozicije na kojima su se nalazile, kako biste sledeće sezone prednje gume stavili na zadnju, a zadnje na prednju osovinu – kaže majstor Teić. – Razlog je jednostavan – gume na pogonskoj osovini se više habaju.

Naš majstor kaže i da je neophodno da se vodom dobro operu točkovi i da se zatim što bolje obrišu, kako bi se zaštitili od korozije. Posebna pažnja treba da se obrati na sitne kamenčiće u šarama pneumatika.

Cene

Problem je i pravilno skladištenje guma, pod uslovom da vozač poseduje garažu, podrum, šupu ili terasu. Doduše, postoje i servisi, vulkanizerske radnje, gde se čuvaju gume, ali ta usluga se skoro svuda plaća, i kada se sve sabere, na kraju zime čeka ceh koji za većinu srpskih vozača nipošto nije mali. Cene čuvanja guma kreću se od 120 do 180 dinara po komadu mesečno. Zato će velika većina vozača gume skladištiti u privatnoj režiji.

– Gume čuvajte na mračnom i hladnom mestu, gde nema vlage. Izbegavajte da ih čuvate u blizini hemikalija, ulja i goriva – kaže majstor Teić. – Potrebno je znati i na koji se način odlažu gume. Tako, ako su gume na felnama, možete da ih čuvate obešene ili položene, ali nikako uspravno, jer bi težina felne deformisala gumu. Ako su gume demontirane, možete da ih položite jednu na drugu i između postavite neki karton, ali ih onda bar jednom mesečno rotirajte da donja bude gore i slično, da bi sve trpele isti pritisak. Ukoliko ih odlažete uspravno, onda rotirajte svaku pojedinačno, da se ne bi deformisale.

Preporuka majstora iz AK „Voždovac“ Jovice Cvetkovića je da, ukoliko postoji mogućnost, gume budu napumpane azotom.

– Zahvaljujući svojim svojstvima, azot će obezbediti tokom cele zime ujednačen pritisak u pneumatiku. Čuvaće gumu, ali i felnu od korozije – kaže majstor Cvetković. – Punjenje pneumatika azotom nije preterano skupo, s obzirom na postojanost azota. Po jednom pneumatiku, u zavisnosti od veličine, cena se kreće od 100 dinara pa naviše.

Čelik

Treba istaći i da je preporuka stručnjaka kojima su se „Novosti“ u ime svojih čitalaca obratile za savet, i da zimi aluminijumske felne budu zamenjene čeličnim.

– Pedantni Austrijanci su izračunali da se kupovina čeličnih felni i montaža zimskih guma na njih isplati posle dve i po godine. Toliko bi vas koštalo i stalno skidanje i montiranje letnjih, odnosno zimskih guma na aluminijumske felne – kaže specijalista za aluminijumske točkove Miloš Ivanović iz firme „Auto-ekspert“, generalnog zastupnika austrijskog KFZ-a.

Naš sagovornik navodi i da, sem uštede na „rukama vulkanizera“, treba znati da se zimi aluminijumske felne veoma lako oštete.

– Veliki neprijatelj aluminijumskih točkova su so i rizla. Kod nas je u upotrebi oko 70 odsto aluminijumskih felni koje imaju lak preko srebrne farbe. Rizla i so oštete lak i skinu farbu i onda se pojavi belilo na felni. Jasno, korodira aluminijum – kaže Ivanović. – Preostalih 30 odsto su aluminijumske felne koje su samo uglančani aluminijum, prelakiran nekim specijalizovanim sredstvom. I tu dolazi vrlo lako do oštećenja laka, a zatim i aluminijum popušta u zimskim uslovima.

Savet je da se leti montiraju aluminijumske a zimi čelične felne. Pri tome, treba znati da je zimska guma mekša, pa se prilikom češćih montaža i demontaža vrlo lako ošteti i deformiše.

Terenci

Mnogi naši čitaoci su se interesovali da li je neophodno da na svojim terenskim vozilima, koja ionako imaju robusne gume i točkove, treba menjani gume.

– I na terenskim vozilima, naravno, postoje „letnje“ i „zimske“ gume. Postoje one namenjene za vožnju po gradu, takozvane of-roud, i medijum, koje ja lično ne preporučujem jer nisu pogodne za vožnju po asfaltu, bučne su, nestabilne, a nisu ni za vožnju van druma – kaže Stojan Sarkanjac iz servisa „Nisan-Gaga“. – U principu, zimi s terenskim vozilima ima manje problema nego sa klasičnim vozilima, baš zbog njihove namene. Jedino je potrebno, kod starijih modela, proveriti takozvane hubove i eventualno ih podmazati.

Sarkanjac navodi i da većina vlasnika terenaca redovno praktikuje da menja kompletne točkove, što je na duže staze znatno isplativije nego zamena samo pneumatika.

Pravilnik od prvog novembra

Direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović potvrđuje za „Novosti“ da će od 1. novembra da važi „zimski režim“. – Po pravilniku usvojenom u maju ove godine, ukoliko na kolovozu ima leda, snega ili poledice vozači su dužni da na vozilu imaju na svim točkovima namontirane zimske gume. Ukoliko nema snega, leda i poledice, nisu – kaže Okanović. Prvi čovek Srpskog komiteta za saobraćaj dodaje da se nada da „neko neće doneti drugačiju odluku“.

Autor: P. Živković, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)