Datum:

15.02.2012. 16:19

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 7084 pregleda

Sneg koji je okovao Srbiju još jednom je uspeo da nas iznenadi. I to ne samo putare već i vozače, koji su i sami znatno doprineli gužvama i predugačkim kolonama. Jer dovoljno je da samo jedan automobil na putu nema odgovarajuću zimsku opremu, pa da se iza njega formira „kilometarska“ kontrola. Da ne pominjemo brojna „čukanja“, okretanja, nepoštovanje propisa i uputstava nadležnih službi…

Novosti“ su zato zamolile Dragana Simića, višestrukog reli šampiona Srbije i osvajača više „zlatnih kaciga“, da sa nekoliko saveta pomogne našim čitaocima da bezbednije „preguraju“ ovo „ledeno doba“.

Pneumatici

– Osnovni savet je da, ako već niste, dobro pripremite automobil za zimske uslove – najpre savetuje Simić. – I odmah da kažem da zaboravite na „mudru“ odluku nadležnih da su vam dovoljne samo dve zimske gume na pogonskim točkovima. Ili sve četiri zimske ili se parkirajte do proleća! Automobil je praktično „tempirana bomba“ na drumu, ako su samo pogonski točkovi sa adekvatnim pneumaticima.

Zimske gume su preka potreba, objašnjava naš sagovornik, jer njihov poseban sastav i izrada omogućavaju bolje naleganje na sneg i led. To im omogućava dobru vuču i kraću kočionu razdaljinu. Izbegavajte naglo kočenje, promene brzine i manevre upravljačem. Vozite sporije, defanzivnije i održavajte rastojanje u odnosu na vozila ispred vas. To su „školski“ saveti, koji se često zaboravljaju.

– Pažljivo puštajte kvačilo ili ubacite u drugu brzinu prilikom kretanja, kako biste izbegli okretanje točka u mestu. Izaberite zimski program za automatske menjače, ako je ta ponuda u opticaju za vaš automobil – kaže Simić. – Takođe, obavezno pre kretanja sa parkinga, očistite sneg sa automobila. Ne samo sa prednjeg i zadnjeg stakla, već bukvalno sa svih delova. Veoma je opasno krenuti sa gomilom snega na krovu, što je kod nas čest slučaj. Ta masa snega može usred vožnje da spadne i ugrozi vas ili neko drugo vozilo. Držite se zlatnog pravila da je u saobraćaju važno da vidite, ali i da vas vide.

Antrifiz

Poznati reli as dalje preporučuje da vozači obrate pažnju da im brisači vetrobrana budu čisti i da nema prepreka za tečnost za pranje. Ona mora biti specijalna, zimska, koja pomaže otapanje leda, i kvalitetna. Baš kao i antifriz koji treba da izdržava temperature do -20 stepeni Celzijusovih.

– Proverite akumulatore. Ukoliko nisu puni, dopunite ih. Proverite da li svetla rade besprekorno. Redovno čistite kućišta – kod ksenonskih i nekih drugih halogenih sistema, funkcija visokog pritiska se stara o tome. – priča Dragan Simić. – Naravno, veoma je bitno da su vam kočnice maksimalno ispravne. Testirajte ih uvek kada krećete, a ukoliko automobil počne da zanosi na snegom pokrivenom putu, nemojte naglo kočiti. Umesto toga, aktivirajte kvačilo kako bi točkovima omogućili veću ugaonu stabilnost, okrenite upravljač u kontra stranu i lagano stiskajte kočnicu, ako je to potrebno.

Lanci

Naš sagovornik naglašava da je ključna stvar prilagoditi vožnju, odnosno brzinu uslovima u saobraćaju. To važi i za vlasnike vozila sa vučom na sva četiri točka. Poneki od njih misle da sve mogu, ali dobra vuča nije poziv vozačima za agresivnu vožnju.

U vremenskim uslovima kakvi su zadesili Srbiju često nisu dovoljne ni sve četiri zimske gume. U tim situacijama na scenu stupaju lanci za sneg.

– Prilikom kupovine lanaca obratite pažnju na veličinu pneumatika i odaberite što kvalitetnije od nekog poznatijeg proizvođača – naglašava Simić. – Cene nisu mnogo veće, ali je korist nemerljiva. Važno je staviti lance pre započinjanja vožnje na deonici pod snegom, ili uz brdo. Skinite ih čim je put čist, jer u suprotnom može do doći do oštećenja lanaca, guma ili puta. Dobro je postaviti lance bar jednom pre nego što se zaista ukaže potreba za njima. Jednostavno trenirajte, može se pokazati vrlo korisnim.

I postarajte se da vam je rezervoar što puniji jer se nikada ne zna koliko ćete vremena biti zaglavljeni u nekoj koloni.

Dizel

Zbog lošeg kvaliteta dizela, veliki broj automobila prethodnih ledenih dana nije uspevao da upali. Na skoro svakom koraku mogli su da se vide vozači koji bespomoćno stoje pored automobila pokušavajući da ga pokrenu. Nažalost, vrlo je teško izbeći loše gorivo, jer sve dok se ne nađete u ovakvoj situaciji, ne znate šta vam je u rezervoaru. Ipak, postoji nekoliko „caka“ koje mogu da vam pomognu u situaciji kad se dizel zaledi. Na pumpu i filter za gorivo sipajte vrelu vodu, a zatim „verglajte“, dok se motor ne pokrene. Drugi savet koji majstori daju jeste da se prilikom punjenja rezervoara, pored dizela, sipa od pet do deset odsto bezolovnog benzina i kvalitetan aditiv.

Zagrejte vozilo!

Savremenim automobilima nije potrebno da rade u mestu da bi se „zagrejao“ motor, ipak, preporučujem da zagrejete kabinu pa da tek onda krenete, objašnjava Simić. – Važno je da vozaču bude što komfornije u vozilu da bi se lakše usredsredio na saobraćaj – kaže Simić. 

– U kolima je neophodno da imate sprejeve za odmrzavanje stakala, bravica i raznorazne strugače za led, mada je bolje držati ih u stanu da se ne dogodi da vam je auto zaleđen, a odmrzivači u njemu. Ne treba zaboraviti ni metlicu, više krpa, lance za sneg…

Autor: Petar Živković, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)