vesti

Datum:

03.01.2011. 13:28

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , , ,

Statistika:

0 komentara 4934 pregleda

Od juče je prestala da važi desetogodišnja uredba o monopolu NIS-a i počela je liberalizacija tržišta naftnih derivata. Prvi put u istoriji Srbije, naftni derivati mogu slobodno da se uvoze. To znači da je slobodan uvoz visokokvalitetnog benzina i nafte, kao i slobodno određivanje cena.

Iako je iz Ministarstva energetike najavljivano da bi trebalo da dođe do pojeftinjenja, zbog usklađivanja akciza sa inflacijom, do kraja meseca bi trebalo da dođe do poskupljenja goriva, moguće i za 10 dinara. 

Došao je dan koji smo čekali 10 godina. “Naftna industrija Srbije” više nema monopol na uvoz i preradu naftnih derivata. Kompanije mogu slobodno da uvoze benzin, dizel i mazut i sami određuju njihovu cenu. 

Sada potrošači očekuju samo jedno – pojeftinjenje goriva. Ipak, naftaši će morati da razočaraju potrošače. Od sniženja cena nema ništa, već suprotno. 

“Gorivo će da poskupi i već su se stekli uslovi da se to desi iz dva razloga, prvi je usklađivanje sa berzanskim cenama na svetskom tržištu i drugi razlog je što oko 15. januara mora da dođe po zakonu od akcizama do usklađivanja akciza. Ono što je evidentno da će do kraja januara poskupeti između 8 i 12 dinara”, kaže Milan Rakić iz “Udruženje privatnih naftaša”. 

“Ne treba imati suviše optimizma ka tome da će liberalizacija tržišta apsolutno doneti niže cene a posebno ne odmah na početku godine. Gledajući šta bi se desilo da nema liberalizacije tokom godine a šta će se desiti – biće slobodan uvoz derivata i slobodno formiranje cena i gledano celu godinu, biće povoljnije nego ranije”, kaže Nebojša Atanacković iz “AD Nafta”. 

Liberalizacija tržišta naftnih derivata prema najavama stručnjaka imaće pun efekat tek za par meseci kada bi trebalo da zbog konkurencije dođe do snižavanja cena i bolje snabdevenosti tržišta. 

Ukidanjem monopola vozači su u svakom slučaju u prednosti, jer će u ponudi biti gorivo visokog, evro 5 kvaliteta. Prema uredbi, naftne kompanije su obavezne da uvoze v isokokvalitetan benzin i naftu, dok NIS jedini može u svojoj ra fineriji da proizvodi gorivo nižeg kvaliteta. 

Pojedini naftaši to vide kao dvostruke standarde, dok analitičari smatraju da se na taj način štiti rafinerija, jer će Srbija ostati zemlja u kojoj se i prerađuje nafta. 

“Znamo da je u Srbiji veliki broj automobla koji su stari, pa i ‘punoletni’. Ta vrsta automobila može da troše gorivo lošijeg kvaliteta tako da će vozači birati u zavisnosti od toga koji auto voze. Imamo situaciju da će i inostrane kompanije i dalje kupovati lošije gorivo da bi mogli da ga ponude vozačima a ako ne mogu da ga uvoze, moraju imati saradnju sa NIS-om. To je jedno zamešateljstvo gde se država izvukla jer više ne određuje cenu goriva, jednostavno će doći u situaciju ko se bolje dogovori, on će uspeti da opstane na tržištu”, kaže Jelica Putniković iz “Balkan magazina”. 

U “Naftnoj industriji Srbije” navode da se od početka primene liberalizacije može očekivati pojeftinjenje u veleprodaji, ali da se ne može sa sigurnošću reći da li će naftne kompanije sniziti cene derivata i u maloprodaji, jer će to zavisiti od kretanja na tržištu. 

U Srbiji postoji 226 licenciranih preduzeća koja se bave prometom nafte i naftnih derivata i više od 1.300 pumpi.

Izvor: B92

Ako vam se ova vest dopala razmislite o tome da ostavite komentar ili je podelite sa prijateljima.
0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)