Datum:

01.03.2011. 10:20

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 7580 pregleda

I za 20 godina će dizel pogon biti najvažnija vrsta pogona u putničkim vozilima. Bosch, jedan od vodećih proizvođača dizel sistema u svetu, zasniva svoju prognozu na ogromnom razvojnom potencijalu dizel motora: potrošnja goriva i emisija izduvnih gasova će se i u budućnosti smanjivati. Inženjeri koji rade na razvoju Bosch dizel sistema računaju da će već 2015. jedno dizel vozilo srednje klase na 100 km trošiti svega 3,6 l.

Stalno usavršavanje dizel motora za automobile ima dugu tradiciju u 125-godišnjoj istoriji kompanije Bosch. Ova švapska firma je pre 75 godina prva u svetu proizvela sistem ubrizgavanja za dizel pogon. Osnivač firme Robert Bosch je lično 1922. godine dao nalog da se počne sa razvojem pumpe za ubrizgavanje dizela za upotrebu u teretnim vozilima. Tako je već 1924. u Nemačkoj prvi put počela serijska proizvodnja kamiona na dizel pogon, a 1927. je počela serijska proizvodnja sistema za ubrizgavanje dizela. Time je Bosch stvorio osnovu za pobednički pohod dizel motora, koji i danas traje.

1936. do 2011.: 75 godina dizel inovacija u putničkim vozilima
U 30-im godinama Daimler-Benz je planirao da i u putničkom vozilu ponudi dizel motor sa Bosch-ubrizgavanjem. Prvo dizel putničko vozilo koje je počelo da se proizvodi u svetu, imalo je svoju premijeru 1936. godine na berlinskom sajmu automobila. Ono je trošilo za trećinu manje goriva od benzinca iste snage. Prodaja je u početku bila razočaravajuća jer tada dizel vozilo još uvek nije moglo da drži korak sa benzincom u pogledu snage i performansi vožnje. Ipak učinjen je važan korak i u periodu nakon drugog svetskog rata značaj dizel motora u putničkom vozilu je kontuirano rastao. 1950. Bosch je već proizveo milion dizel pumpi za putnička i teretna vozila. Putnička vozila sa dizel motorom su postajala sve popularnija zahvaljujući svojoj ekonomičnosti, posebno u taxi vozilima koja moraju da izdrže teške uslove vožnje. Bosch je još tada insistirao na sistemskoj kompetentnosti i uz pumpe za ubrizgavanje goriva je isporučivao tačno usklađene komponente kao što su pumpe za gorivo, filteri za gorivo, dizne za ubrizgavanje i svećice. 

Već 1960. Bosch je proizveo prvu takozvanu razdelnu pumpu. Ona je bila lakša i kompaktnija od dosadašnjih rednih pumpi i pripremila je put za upotrebu dizel pogona u manjim putničkim vozilima. Odgovorni inženjeri u Štutgartu su na vreme prepoznali trend koji je tek sredinom 70-ih doveo do pravog buma. Razlog za to je bio VW Golf Dizel. To je 1975. bio prvi model srednje klase koji je imao takozvani brzi dizel motor i koji je zahvaljujući Bosch-razdelnoj pumpi imao veći broj obrtaja i istovremeno bio ekonomičniji. Zahvaljujući turbo punjaču i odličnom dizajnu verzija Golfa “GTD” je kasnije dobila kultni status kao prvo sportsko putničko vozilo. U celoj Evropi svi veliki proizvođači su počeli da izbacuju dizel modele “Golf-klase”. Za ovaj uspeh zaslužna je Bosch-razdelna pumpa koja je upotrebljena u brojnim zapreminskim modelima. 

Sredinom 80-ih počela je elektronska era za dizel motore. 1986. Bosch je na tržište izbacio prve elektronske regulacione sisteme za svoje razdelne i serijske pumpe. 1987. BMW je postao jedan od prvih proizvođača koji su počeli da koriste elektronski kontrolisane razdelne pumpe. “Radost u vožnji” bila je sada moguća sa prvim turbo dizel motorom minhenškog proizvođača, koji je ponuđen u šestocilindričnom 524 td – tada najbržem serijskom putničkom vozilu u svetu. 1989., prva aksijalna klipna pumpa za dizelsko direktno ubrizgavanje je promenila dizel motor, koji se prvi put pojavio u Audiu 100 TDI (Turbodiesel Direct Injection). Nova Bosch tehnologija je omogućavala ubrizgavanje dizel goriva direktno u cilindar pri visokom pritisku od otprilike 1000 bar, što je za rezultat imalo posebno efikasno sagorevanje. Direktno ubrizgavanje je nekoliko godina kasnije postalo standard kod putničkih i teretnih dizel motora. Krajem 90-ih širenje dizel tehnologije je ponovo dobilo značajan podsticaj zahvaljujući drugim, različitim tehnologijama ubrizgavanja pod visokim pritiskom: radijalna klipna pumpa (1996), Common rail sistem (1997) i sistem pumpa-dizna (takođe “Unit Injector”) (1998), koji je npr. upotrebljen u 3-litarskom VW Lupu.

Common rail: tehnologija ubrizgavanja 21. veka
Od svih alternativa iz kasnih 90-ih godina na kraju se kao vodeća probila Common-rail tehnologija ubrizgavanja. Bosch je već godinu dana nakon njenog pojavljivanja na tržištu proizveo milion sistema. 2000. godine ih je bilo već tri miliona. Od 1997. Mercedes-Benz 220 CDI i Alfa Romeo 156 JTD su postala prva vozila u kojima je korišćena ova inovacija, kod koje se u jednoj zajedničkoj šini za snabdevanje (“Common rail”) čuva gorivo uz konstantno visok pritisak do 1350 bara za sve cilindre u jednom redu. Sa common-rail-sistemom mogu se prvi put realizovati vištestruka ubrizgavanja. 2003. godine Bosch je proizveo treću generaciju sistema Common-Rail ubrizgavanja sa Piezo-Inline-injektorima. Nasuprot svojim  prethodnicima ovaj sistem još više smanjuje potrošnju goriva, kao i emisiju izduvnih gasova dizel motora i redukuje buku. Nemački predsednik je inženjerima iz Boscha 2005. godine za ovu inovaciju dodelio Nemačku nagradu budućnosti. Do danas je preko 66 miliona motora opremljeno Common-Rail sistemima iz Boscha. 

Dizel u borbi za sekunde
U trenutku prvog velikog dizel talasa sredinom 70-ih godina svi vodeći evropski proizvođači  automobila su prepoznali značaj dizel motora i počeli da ga serijski ugrađuju u vozila. Različiti tipovi dizel motora je trebalo da demonstriraju njihovu svakodnevnu primenu. Dok je Opel 1972. sa probnim vozilom Opel GT oborio 20 međunarodnih i dva apsolutna svetska rekorda za automobile svih kategorija, Mercedes je 1978. sa C111-III u celom svetu izazvao oduševljenje. Naime u Nardou, u Italiji postigao je devet svetskih rekorda u brzini, maksimalna brzina ovog i optički upečatljivog prototipa bila je 338 km/h, a prosečna brzina 325 km/h. Osnova za uspeh bio je 3-litarski motor sa pet cilidara iz tada novog Mercedes-Benza 300 D. Tačno 30 godina kasnije dizel pogon sa Bosch-Common-rail tehnologijom je dospeo i u Audi i Peugeot trkačke automobile. Pouzdanost i opterećenost su pri tome dve važne karakteristike koje su Audi i Bosch već četiri puta dovele do pobede u tradicionalnoj trci Le-Mans. Odlučujuća prednost dizel motora je njihova znatno manja potrošnja goriva koja u ovoj najtežoj i najdužoj trci na svetu vozaču omogućava dužu vožnju bez prekida, manje stajanja radi punjenja goriva, a time i značajnu prednost u vremenu u odnosu na konkurenciju sa benzinskim pogonom.

Dizel motor osvaja svetska tržišta
Bosch common rail tehnologija je početkom novog veka još jednom izazvala bum dizel tehnologije. Dok je 1997. 22% od svih prodatih putničkih vozila u Evropi bilo na dizel pogon, ovaj broj se 2006. popeo na 50 %. Common-Rail tehologija ima još mnogo potencijala za tehnološki napredak, pomoću nje npr. mogu da budu zadovoljena  čak i najstroža ograničenja izduvnih gasova u američkoj državi Kaliforniji. U proteklim godinama više evropskih, američkih i azijskih proizvođača su u SAD-u započeli masovnu dizel kampanju. Pored Mercedes-Benza još dva vrhunska proizvođača automobila, Audi i BMW, su pojačala ponudu dizel vozila u SAD-u. Bosch računa da će se  u SAD-u 2015. godine udeo dizel vozila sa sadašnjih 5 posto povećati na tačno 10 posto. Još brže bi se  “Clean diesel” mogao probiti u azijskim zemljama u razvoju, pošto je tamo moguće ispuniti  ograničenja izduvnih gasova samo pomoću direktnog ubrizgavanja visokog pritiska. Danas Bosch u Indiji i Kini zajedno proda tačno milion Common-Rail sistema.

Bolja efikasnost za štedljive, ekološke dizel motore
Poslednjih godina su postavljeni još veći ciljevi u pogledu smanjenja potrošnje goriva, a pri prelasku sa standarda Euro-5 na Euro-6 i emisija NOx mora da bude prepolovljena. Zato su Bosch inženjeri povećali procenat recirkulacije izduvnih gasova, pritisak izduvnih gasova i pritisak u cilindrima motora promenom mape ubrizgavanja i na taj način postigli sagorevanje sa manje azotnog oksida. Pored toga inženjeri koriste naknadnu obradu izduvnih gasova kako bi dizel motor učinili još efikasnijim. Oni su Denoxtronic sistem za SCR  (Selective Catalytic Reduction) smanjenje azotnog oksida, koji se već pokazao u teretnim vozilima, prilagodili zahtevima putničkih vozila. Prvi dizel automobili su od 2009. godine opremljeni ovom tehnologijom koja zadovoljava veoma stroga ograničenja izduvnih gasova u SAD-u, a sada su na raspolaganju i u Evropi kao Euro-6-vozila. Da bi se ispunile stroge granične vrednosti emisije izduvnih gasova i da bi se potrošnja goriva i emisija CO2 još više smanjile, Bosch je sada razvio sisteme za ubrizgavanje sa više od 2000 bara, što odgovara opterećenju od dve tone na jednom kvadratnom centimetru. Kod Piezo-injektora koji obezbeđuju osam ubrizgavanja u radnom hodu, vreme ubrizgavanja je u međuvremenu manje od milisekunde pošto je brzina goriva na izlazu iz mlaznice dva puta veća od brzine zvuka. 

Dizel pogonu pripada budućnost
Bosch dizel tehnologija će u narednim godinama omogućiti još efikasniji pogon za putnička vozila koji se zasniva na motoru sa unutrašnjim sagorevanjem. Iz svih dosadašnjih pojedinačnih tehnoloških dostignuća vezanih za motor sa unutrašnjim sagorevanjem nastali su koncepti motora koji će 2015. godine biti spremni za tržište. Dizel motori budućnosti će zahvaljujući smanjenju dimenzija imati samo još tri cilindra i zapreminu od tačno 1,1 litar. Uprkos tome moći će da ponude dinamične i istančane karakteristike vožnje sa snagom od otprilike 100 kW/h. Oni će biti opremljeni sa nekoliko dodatnih tehnologija koje sve služe povećanju efikasnosti pogonske grane: 

– Start-stop sistemom za automatsko uključivanje i isključivanje motora kada vozilo stane, npr. na semaforima ili u saobraćajnoj gužvi
– Termo menadžmentom, kako bi se motor doveo u optimalnu radnu temperaturu i zadržao je
– Visoko efikasnim alternatorom koji dodatno koristi energiju kočenja za punjenje akumulatora.

Dizel putnička vozila budućnosti će zahvaljujući Bosch tehnologiji biti još efikasnija. Tako će dizel vozilo u 2015. godini  trošiti samo još 3,6 l/ 100 km. To je u poređenju sa standardnim dizel vozilom iz 2009. godine tačno 30 posto manje. Bosch inženjeri već danas rade na budućim konceptima motora za proizvođače automobila i na taj način podstiču dalji razvoj motora sa unutrašnjim sagorevanjem.

Prekretnice: 75 godina dizel pogona u putničkim vozilima
1921    Prvi pokušaji dizel ubrizgavanja sa Bosch mazalicama
1922    Zvanični početak razvoja dizel ubrizgavanja
1923    Prvi prototipovi pumpi za ubrizgavanje dizela
1927    Serijska proizvodnja pumpi za ubrizgavanje i dizni za komercijalna vozila
1930    10.000-ta pumpa za ubrizgavanje dizela
1931    Regulator za pumpe za ubrizgavanje
1934    Pneumatski regulator za pumpe za ubrizgavanje
1934    100.000-ta pumpa za ubrizgavanje dizela
1936    Start dizel ubrizgavanje za putnička vozila
1950    1.000.000-ta pumpa za ubrizgavanje dizela
1960    Prva razdelna pumpa (tip VM)
1975    Razdelna pumpa VE 
1986    EDC, elektronsko upravljanje za razdelne pumpe
1987    EDC, elektronsko upravljanje za redne pumpe
1989    VP37 aksijalna klipna pumpa za direktno ubrizgavanje u putničkim vozilima
1996    VP44 radijalna klipna razdelna pumpa
1997    Početak serijske proizvodnje pumpe visokog pritiska CP1 u pogonu u  Bariju, Italija
Početaka proizvodnje CRI1 injektora u Bambergu, Nemačka 
Pritisak ubrizgavanja: do 1,350 bar
1998    Unit injector (jedinica pumpa-dizna) za putnička vozila
1998    Bosch i Fiat su dobili nagradu “Paul-Pietsch” za common rail sistem kao važnu tehničku inovaciju
1999    Proizvedeno milion common rail sistema
2001    Druga generacija common rail sistema za putnička vozila
Pritisak ubrizgavanja: do 1,600 bar
2001    Proizvodnja common rail komponenti u Čarlstonu, USA
2002    Proizvedeno 10 miliona common rail sistema
2003    Common rail za putnička vozila, treća generacija sa piezo-injektorima; pritisak ubrizgavanja: do 1,800 bar
2005    “German Future Prize” za razvoj  piezo-injektora za sisteme ubrizgavanja dizela
2005    Početak proizvodnje common rail komponenti u Nashik-u, Indija
2006    Dizel motori su dostigli pokrivenost tržišta od preko 50 posto u zapadnoj Evropi 
2006    Audi R10 TDI sa dizel motorom i Bosch tehnologijom ubrizgavanja je pobedio u trci Le Mans. Ostale pobede na Le Mans-trci bile su 2007., 2008., i 2010.
2007    Bosch je prvi u svetu proizveo sistem ubrizgavanja od 2,000-bar 
2008    Bosch Denoxtronic za naknadnu obradu izduvnih gasova u dizel putničkim vozilima i nagrada za ekologiju “Öko-Globe” u kategoriji  “Inovacije proizvođača”
2008    PSA Peugeot Citroën i  Robert Bosch GmbH sklopili strateški partnerski sporazum za razvoj dizel hibridne tehnologije
2009    U Boschu proizvedeno 50 miliona common rail sistema
2009    Prva Euro 6 vozila na tržištu koriste čist dizel
(5 godina pre nego što Euro 5 postane obaveza)
2011    Prvi Bosch dizel-hibridni pogon u serijskoj proizvodnji u PSA

PSA Peugeot Citroën
Izvor: Bosch

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)