Datum:

08.04.2015. 10:23

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

,

Statistika:

0 komentara 2488 pregleda

“Putevi Srbije” nedavno su pokrenuli inicijativu da se ogromne količine pepela koji tavori na deponijama pored termoelektrana počnu koristiti u izgradnji puteva, što je višegodišnja praksa u mnogim državama. Ovaj predlog naišao je na odobravanje resornih ministarstava…

U Srbiji postoje ogromne količine pepela nastalog sagorevanjem lignita koji je smešten na nekoliko ogromnih deponija površine od čak 1.500 hektara. Taj, elektrofilterski ili “leteći” pepeo predstavlja otpad koji nesumnjivo negativno utiče na čovekovu okolinu, iako su istraživanja pokazala da može da se koristi u građevinskoj industriji, ali i u izgradnji puteva. Već dugo postoji ideja da se elektrofilterski pepeo počne koristiti u putogradnji, ali do sada nije bilo konkretnih koraka i realizacije. Uskoro će se stvari promeniti, jer kako “Auto Bild” saznaje, Javno preduzeće “Putevi Srbije” nedavno je pokrenulo inicijativu za korišćenje pepela i taj predlog je naišao na odobravanje u resornim ministarstvima.

– U Ministarstvu građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja su zauzeli pozitivan stav prema ovom pitanju jer bi korišćenje pepela donelo višestruku korist. Potrebno je u narednom periodu verifikovati rezultate urađenih istraživanja i da se korišćenje pepela uvede u zakonski okvir. I u nadležnom ministarstvu za zaštitu životne sredine su takođe saglasni sa ovom idejom ali smatraju da je od posebnog značaja da sve bude u okviru zakona. S obzirom da je Zakon o upravljanju otpadom trenutno u proceduri sada se razgovara o modalitetima, odnosno da li će se korišćenje pepela uvesti u sam zakon ili u neki podzakonski akt ili uredbu. Uskoro će biti poznat krajnji ishod – otkriva za “Auto Bild” Biljana Vuksanović, direktorka Sektora za strategiju, projektovanje i razvoj u Javnom preduzeću Putevi Srbije.

U mnogim državama članicama Evropske unije utroši se blizu 20 miliona tona pepela na godišnjem nivou i to u putogradnji, ali u proizvodnji cementa. Najbolji primer je Francuska gde u jednoj lučkoj brani količina upotrebljenog “letećeg” pepela iznosi 10.000 tona. Prema procenama nadležnih, u Srbiji je na nekoliko deponija površine oko 1.500 hektara odloženo nestvarnih 200 miliona tona pepela!

JP “Putevi Srbije” uradili su još 2007. godine istraživanje u kome je dokazano da se pepeo nesmetano može koristiti u navedene svrhe. U najkraćem, pepeo bi se ugrađivao u trup puta i to u segmentima izolovanim od uticaja površinskih i podzemnih voda, jer se time, u uslovima eksploatacije puta, sprečava ispiranje hemijski štetnih sastojaka iz pepela i šljake i njihovo unošenje u vodonosne sredine… Postoji ideja da se iz TENT-a uzme određena količina pepela koja bi se iskoristila za izgradnju probne deonice ona bi bila dugačka oko 300, 400 metara, a plan je da to bude put bliži Termoelektrani “Nikola Tesla”, možda na delu Koridora 11. To bi svakako bio veliki korak napred, ali odluka o tome biće doneta u narednom periodu…

Autor: Petar Veličković, Izvor: Moj auto

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)