Datum:

21.03.2017. 16:38

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , ,

Statistika:

0 komentara pregleda

Zašto domaće vozače dizel gorivo košta i do deset dinara više kada ga toče van gradskog područja? Vlasnici više cene obrazlažu posebnim troškovima koje moraju da plate.

Litar dizela na pumpama u Srbiji je od februara poskupeo i do pet, dok je benzin skuplji za oko dva dinara. Poskupljenje se može objasniti povećanjem cene nafte na međunarodnom tržištu tokom januara i februara, ali i akcize koju nameće država. Ove razlike najviše osećaju oni koji gorivo toče na auto-putu ili, pak, u turističkim zonama, jer kod njih litar dizela staje i do 160 dinara.

Cena evrodizela je početkom februara bila u proseku 147,7 dinara za litar, dok je bezolovni benzin BMB 95 koštao 143,7 dinara po litru. Već sredinom februara litar dizela je poskupeo na 152,4 dinara, a litar benzina na 145 dinara, a te cene se održavaju i poslednjih dana, pokazuju podaci Udruženja naftnih kompanija Srbije. Akcize su veće za dizel za 86 para po litru, za benzin za 84 pare po litru, a za TNG 65 para po kilogramu.

Ovo su podaci za gradska područja, gde veliki broj pumpi ipak “obara” cenu goriva. Međutim, čim se izađe na auto-put, vrednost dizela raste i do osam dinara. Razlika u ceni BMB 95 nešto je manja, do pet dinara.

– Tamo gde na drumu nema benzinskih stanica u narednih deset kilometara, razlika u ceni dizela je čak do deset dinara, ali u većini slučajeva ovo gorivo košta od pet do šest dinara više na auto-pumpama – kaže Boban Atanacković iz AD “Nafta”. – U zemljama u okruženju je drugačija politika, jer cene određuje država na svakih 15 dana i one su iste na svim pumpama.

U Srbiji je tržište otvoreno od 2011. godine, od kada svaki prodavac može sam da kreira cenu. Tada je došlo i do velikih razlika na prodajnim mestima istih trgovaca. Svaka od 1.400 pumpi, koliko ih postoji u Srbiji, može da ima svoju cenu. Pumpadžije paprene cene na otvorenom putu opravdavaju većim nametima.

– U zemljama poput Crne Gore, u kojima često postoji jedna pumpa u jednom mestu, opravdano je da imaju jednu propisanu cenu – kaže Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije. – Kod nas je u redu otvoriti tržište, jer je logično da u naseljenim mestima bude više pumpi koje se spuštanjem cena utrkuju da privuku kupce. Treba znati i da pumpa na auto-putu mora da plati posebnu taksu za priključenje JP “Putevi Srbije”, kao i transport goriva koji je ključna stavka, jer je prevoz cisternom mnogo skuplji u izolovanim mestima. 

Akciza

Državni namet na gorivo u Srbiji nije povećan 1. januara, kao što je to bio slučaj nekoliko godina unazad. Ipak, od februara je primenjeno godišnje usklađivanje akciza na derivate nafte sa indeksom potrošačkih cena u prošloj godini.

Izvor: Novosti, Ilustracija Toše Borkovića

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)