Datum:

12.06.2011. 14:14

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 9110 pregleda

Ispitivanja su pokazala da se između 10 i 20 odsto populacije oseća nelagodno prilikom prolaska automobilom kroz tunel, bilo da su vozači ili samo putnici. Najugroženije su starije osobe, koje su navele da posle nekoliko minuta provedenih u tunelu osećaju kako se zidovi približavaju, a traka po sredini puta smanjuje.

Strah od tunela je izražen u Norveškoj, gde se i nalaze najduži tuneli u Evropi. Lerdals tunel, izgrađen 2000. godine, dugačak je 24,5 kilometara i, ako se pridržavate ograničenja brzine (60 km/h) biće vam potrebno 25 minuta da stignete od početka do kraja.

U Srbiji postoji samo 78 tunela, dugačkih ukupno 10.053 metara. Najduži je tunel „Šargan“ (767 metara), između Kremne i Višegrada, a najviše tunela, ukupno 25, ima u Đerdapskoj klisuri. Od 78 tunela samo su 32 duža od 100 metara.

Međutim, mali broj tunela ne znači da u Srbiji nema osoba koje su nesigurne tokom vožnje kroz tunel. Većina ih se s novim strahom suočila tokom puta kroz Austriju i Švajcarsku, koje su ispresecane uzastopnim tunelima, dužine od 5 do 17 kilometara.

Doktori kažu da je strah od tunela u stvari jedan oblik klaustrofobije koji može da se pobedi terapijom. Međutim, šta da radite kada se prvi put sretnete sa strahom od tunela?!

Evo nekih od saveta.

– Ako je moguće, pre polaska na put raspitajte se o trasi kojom ćete da prolazite. Proverite da li ima tunela i da li možete da ih zaobiđete.

– Vozačima se savetuje da voze sporije od dozvoljene brzine, jer na taj način smanjuju nivo stresa.

– Dišite mirno i duboko. Nemojte da spuštate glavu i zatvarate oči.

– Dokazano je da vozačima i putnicima koji osećaju poteškoće u tunelu pomažu lagana muzika i razgovor. Takođe, izbegavajte da sami putujete kroz tunel, ako niste sigurni da li možete da izdržite stres.

– Strogo se zabranjuje vožnja većom brzinom od dozvoljene, preticanje, zaustavljanje i vožnja u rikverc. Ako ipak morate da se zaustavite, pomerite se u krajnju desnu traku, ne isključujte svetla i „upalite“ četiri žmigavca.

Doktor Ivana Petrović, lekar opšte medicine u Opštoj bolnici Bel Medic kaže da kod vozača koji su doživeli saobraćajnu nesreću ovaj strah može biti veoma izražen.

Strah od tunela prisutan je i zbog potencijalnih saobraćajnih nesreća ili požara. Ljudi se plaše da će ostati zarobljeni i zato većina vozača ne poštuje ograničenja brzine već se trudi da što pre izađe iz tunela. U slučaju nezgode, ostanite pribrani.

Obavezno odmah napustite automobil i potražite prvi izlaz obeležen znakom SOS. Ni po koju cenu nemojte da se vraćate po prtljag, jer se vatra i smrtonosni dim izuzetno brzo šire tunelom. Krećite se suprotno od vatre ili mesta nesreće i ne pokušavajte da stignete do kraja tunela, već izađite na prvom izlazu. Ako ste u mogućnosti, sa sobom ponesite samo protivpožarni aparat iz automobila.

– U Srbiji nema tunela dužih od jednog kilometara, dok kroz Austriju ili iz Švajcarsku može da se dogodi da idete iz tunela u tunel. U inostranstvu se najveća pažnja poklanja bezbednosti. Svaki tunel je osvetljen, opremljen signalizacijom i pokriven kamerama. Postoje dežurne službe koje non-stop nadgledaju šta se dešava u tunelu i koje u slučaju vanredne situacije daju uputstva ljudima šta treba da rade. Recimo, kada se zapali automobil, dovoljno je da dođete do nekog od postavljenih SOS telefona. Na osnovu poziva, nadležni tačno znaju sa kog kilometra tunela zovete i upućuju najbližu jedinicu. Ukoliko dođe do većeg požara, vozači i putnici se upućuju na neki od najbližih izlaza, a čak imaju i takav sistem ventilacije koji „izvuče“ značajnu količinu dima. Ništa nije prepušteno slučaju – kaže Vladan Plemić, komandant VSJ Sremska Mitrovica.

Primer iz Kine

Stručnjaci smatraju da dobro osvetljenje u tunelima može da pomogne ljudima da pobede strah. Činjenica je i da osobe sa slabijim vidom imaju većih problema da zadrže koncentraciju, a na ponašanju u tunelu utiče i monotonija. Recimo, na autoputu od Nice do severa Italije nalazi se čak 190 tunela. Žongnanšan tunel u Kini, dugačak 18,2 kilometara, pravi je primer kako pomoću osvetljenja i dizajna može da se slomi monotonija. Tunel je prokopan u razmacima od tri do sedam kilometara kako bi mogla da se propusti spoljašnja svetlost. Takođe, pored traka su postavljene palme, a na krovu tunela su nacrtani oblaci.

Izvor: Blic

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)