IMGfull_b

Datum:

10.04.2011. 23:00

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 4224 pregleda

Autobus na liniji 45 u Beogradu, samo je jedno od 12 vozila u sistemu prestoničkog GSP-a koji saobraćaju zahvaljujući pogonu na prirodni gas.

Reč je o vozilima kragujevačkog preduzeća “Vulović transport”, koje je u saradnji sa fabrikom MAZ iz Belorusije, proizvelo prvi gradski niskopodni autobus sa pogonom na prirodni gas u Srbiji.

Taj projekat je dobio specijalno priznanje za društvenu korisnost, koje se dodeljuje u okviru nagrade “Aurea” za investiciju godine.

U kupovinu zemljišta, opremanje proizvodnih pogona, nabavku tehnologije, obuku zaposlenih i lansiranje prvog autobusa do sada je uloženo oko 2 mil EUR. Osim što je ova kompanija jedini proizvođač tog tipa vozila u Srbiji, specifičnost autobusa ogleda se i u inovativnoj primeni sistema povezivanja gasnih rezervoara od lakih kompozitnih materijala. Stručni tim “Vulović trasporta” uradio je sva tehničko-tehnološka rešenja za niskopodni autobus, a na projektu su bili uključeni i inženjeri Vojno-tehničkog instituta iz Beograda.

Međutim, preduzeće ovde nije stalo sa ulaganjima. Kako je za uključivanje ovakvih vozila u siteme prevoza neophodna gasna stanica, na kojoj bi se vozila punila, “Vulović transport” je pokrenuo novi investiconi ciklus upravo za izgradnju jedne takve stanice.

- Izgradnjom gasne stanice za punjenje autobusa prirodnim gasom želimo da rešimo sve dileme koje postoje kod “dizel lobija”, i da sopstvenim primerom razuverimo sve one koje su nepoverljivi u priču oko gasnih autobusa, u smislu da li je to bezbedno, isplativo… – rekao je za “eKapiju” direktor ovog preduzeća Zoran Vulović.

Vulović kaže da će u izgradnju gasne stanice ukupno biti uloženo oko 1,2 mil EUR. Deo novca, namenjen za kupovinu gasnog kompresora obezbeđen je kroz, kako kaže Vulović, vrlo povoljan kredit Ministarstva za zaštitu životne sredine i Fonda za zaštitu životne sredine. Reč je kreditu od 32 miliona dinara.

Problem infrastrukture

- Meni je veliko zadovoljstvo, kada sopstvene autobuse sretnem ovde u Beogradu. Ukupno 12 naših vozila saobraća u prestonici. Postoje naznake da će još nekoliko firmi kupiti autobuse, ali nas ovde koči infrastruktura, ne postoje gasne stanice određenih kapaciteta, na koje bi se ta vozila punila – kaže direktor “Vulović transporta”.

On dodaje da ga raduje podatak da kompanija “KryoGas” planira da na Orlovači napravi gasnu stanicu većeg kapaciteta, što bi onda značilo da ne bi bilo problema da se autobusi s pogonom na prirodni gas u većoj meri inkorporiraju u sisteme javnog prevoza.

Međutim, gasna stanica ne mora da bude vezana za autobuse. Gas već nalazi primenu u putničkim automobilima, a taksisti su posebno zainteresovani za takva rešenja.

Kamioni na prirodni gas

Rešenja krgujevačkog preduzeća , mogla bi uskoro naći još jednu oblast primene. Naime kako za “eKapiju” kaže Vulović, i kamioni koji obavljaju javno-komunalne delatnosti imali bi itekako koristi od pogona na prirodni gas.

- Taj projekat planiramo da završimo do sledećeg Sajma automobila. S tim da rešenja nalaze primenu i za dostavna vozila.

Osvajanje gradova u Srbiji

Da bi došli u neki grad, tačnje da bi se neko transportno preduzeće odlučilo za njihove autobuse, opet je problem infrastruktura. Zato su imali ponudu da ako neko kupi, na primer, 50 autobusa, oni finansiraju izgradnju gasne stanicu ili da prave neka zajednička preduzeća.

- Nama je bitno da naša proizvodnja zaživi. Ukoliko naša proizvodnja što pre zaživi mi ćemo steći dominantno mesto na teritoriji jugositočnog Balkana – objašnjava Vulović.

Za sada je iskorišćenost kapaciteta proizvodnje vrlo mala. Sa zaposlenih 80 radnika mogu da proizvedu oko 350 autobusa godišnje, ali je njihov princip da ne primju radnike dok nemaju prodate autobuse.

U 2011. godini već imaju u planu isporuku oko 50 autobusa, što niskopodnih sa pogonom na prirodni gas, što dizel autobusa, čijim se sklapanjem takođe “Vulović transport” bavi.

Zainteresovanost kompanija iz Hrvatske je velika, već su imali kontakte sa preduzećima iz Karlovca, Rijeke, Zadra.

- Siguran sam da pri izvozu naših autobusa u okolne zemlje – Makedoniju, Bugarsku, Rumuniju, ne bi tebalo da ima prepreka, jer je odnos cene i kvaliteta fenomalan – napominje Vulović.

Iako proizvođači cenu uglavnom smatraju za poslovnu tajnu, Vulović za “eKapiju” kaže, da se njihov autobus sa pogonom na prirodni gas može kupiti po cenama od 177.000 do 196.000 EUR, u zavisnosti od verzije za koju se neko odluči.

Izvor: eKapija

Ako vam se ova vest dopala razmislite o tome da ostavite komentar ili je podelite sa prijateljima.
0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)