Datum:

10.11.2010. 18:16

Autor:

Igor Marjanović

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 24943 pregleda

Siguran sam da će vožnja automobila na struju biti dobra samo dok ih bude bilo malo. Ako se prisetimo, i benzinci su bili pravi hit dok ste mogli da tankirate na svakom ćošku za neku siću. Onda je počeo rat sa cenama među multinacionalnim kompanijama, a na sve ovo se uključila i država sa dodatnim porezima. Trebalo bi da se potrudimo da sa strujom ne prođemo isto.

Iskreno, još ne mogu da zamislim blisku budućnost kao budućnost bez sirove nafte i eru elektronskih motora. Nadam se da grešim, ali jedno je sigurno: u budućnosti treba drugačije da razmišljamo o automobilu. Nisam siguran kako će svako ovo da prihvati, ali više nećemo kupovati automobil, već mobilnost. Situaciju otežava činjenica da će mobilnost morati i nekako da se „napuni“.

Peugeot 3008 iOn

Cena: 37 000 EUR
Zapremina motora: /
Snaga motora: 47 kW/64 ks
Standard: /

Masa automobila: n/a
Dužina: n/a
Visina: n/a
Širina: n/a

Obrtni momenat: 180 Nm
Menjač: Promena smera rotacije
Maksimalna brzina: 130 km/h
Ubrzanje 0 do 100: 15,9 s
Gume i felne: n/a

Potrošnja
U gradu: n/a
Na otvorenom: n/a
Kombinovano: n/a

Oprema
ABS, ASR, EBD, stabilizator, električni podizači stakala (4), servo, klima, auto radio, auto računar.

Ko do sada nije video sliku, evo prilike

Imao sam to zadovoljstvo da 40-45km budem gost jednog „Pežoa“. Ion (ili iOn, kako oni pišu) je ime novog električnog modela francuske kompanije, koji smo stavili na test. Kasnije se ispostavilo da su nas dovukli tamo kako bi promovisali neki drugi model, ali svetlo ostaje na električnom Pežou.

Ko nije do sada video sliku, evo prilike. Na slikama se jasno vidi da je auto pomalo jajastog oblika, podseća na „Mitsubishi i“, takozvani Kei auto – što na japanskom znači mali auto sa malim motorom. Toliko koristnih stvari ide sa njime da ni jedan kupac neće morati da razmišlja o tome da li će i gde moži da parkira auto.

„i“ model proizvodi se sa motorm sa unutrašnjim sagorevanjem, ali Mitshubish-i priprema i model sa električnom motorom – i-MIEV . Ubrzo su se i Pežo-Citroen ugurali kako bi Evropi predstavili svoje modele na baterije, C-Zero (Citroen) i Ion. Naravno, i Mitshubish-i će moći da se kupi se volanom na levoj strani. Naravno, francuzi se kunu da će se njihov model razlikovati od ostalih.

Lepo parkiran i električnim kablovima uvezan, čekao nas je pred test-vožnju

U „Citroen Hungaria“-i su pre nekog vremena održali promociju svog vozila, ali tada smo sedeli na suvozačevom mestu. Isključivo je citroenovim inženjerima bilo dozvoljeno da sede za volanom. Sada, sa Pežoom, smo mi sedeli za volanom.

Lepo parkiran i električnim kablovima uvezan čekao nas je pred test-vožnju. Na prvi pogled ostavlja utisak lepo sređenog automobil koji je idealan za gradsku vožnju. Čak poseduje i vodootporni šteker za struju.

Na kablu se nalazi i jedna kutija sa osiguračem od 16 ampera kao i sigurnosnim kolom koje prekida punjenje istog trenutka kada ostane bez uzemljenja. Po onome što smo videli punjač sasvim brzo uspeva da napuni bateriju, a elektronika za to vreme pazi samo na to da se ćelije u bateriji ne pregreju. U slučaju preteranog zagrevanja baterije, uključuje se ili hlađenje samo vazduhom, a po potrebi i klima može da se pokrene. Za 30 minuta moguće je napuniti i do 80% baterije. Ako pokušamo sa kućnim štekerom, za 6 sati ćemo do vrha napuniti auto. Punjač pretvara struju od 230 volti u 330 volti tako da do baterije stiže samo 8 ampera. Na 80% punjenje se usporava i svaka ćelija počinje zasebno da se puni.

Punjenje baterija

Na probu smo ga stavili tek poslepodne, mada smo se i prepodne provozali. Iz nekog razloga im je program kasnio sat vremena, pretpostavljam zbog punjenja baterija. Barem smo imali vremena da pogledamo novog Pežoovog dvotočkaša na struju.

Na kraju smo uz velike poteškoće dobili Ion-a i krenuli na put dug 37km. Pitam se kakva li je vožnja na struju? A šta ako se izgubimo i isprazni nam se baterija? Da dopešačimo?!

Ion je veoma dobro opremljen auto i pravo je čudo kako je sve ovo uspelo da stane u njega. Klima (radi na struju), servo volan (i on), ABS+ESP, četiri električna podizača stakala, grejanje sedišta, mnogo dobar radio itd. Instrument tabla je takođe nakačena na strujno kolo od 12 volti. Jedino nema rezervni točak.

Ispod haube

U koliko želite da uživate u dobro opremljenom Ion-u, trebalo bi da odvojite oko 37.000 evra. S obzirom da je mali auto, i prtljažnik mu je veoma mali (168 litara), a ono što još odbija je činjenica da je preuzan. S druge strane, visok je, što je omogućilo da mu baterije stanu ispod sedišta. Baterije se protežu od početka prvog sedišta pa sve do prtljažnika.

Motor i invertor su ispod prtljažnika gde baterije jednosmernu struju pretvaraju u naizmeničnu trofaznu. Menjač nisu stavili, već se brzine menjaju u odnosu na promenu smera rotacije motora.

Koliko god bolelo, činjenica je da nema ništa bolje od automobila na struju. Kada se pritisne električna pedala automobil toliko podivlja da imate osećaj da je u njemu dizel motor. Nedavno sam vozio i najnoviji elektrificirani Mini, koji je naravno, 2 puta bolji. Sa 8.5 volti, ubrzava do 100km/h za 15,9 sekundi što je prilično zastrašujuća cifra, ali do 60km/h veoma brzo stigne.

Iz zabave smo uključili klimu, ventilator i grejače sedišta i mogli smo da vidimo kako se crtice na kontrolnoj tabli smanjuju

Ni ne treba da pominjemo da automobili na struju proizvode mnogo iritirajući zvuk, ali ovaj jajasti mališan jedva da se čuje. Nema ni vibracija, samo klizi. Zvuk Ion-a mogu da čuju samo oni koji dobro prepoznaju zvuk na 50Hz, a i on se čuje nešto malo spolja ili eventualno ako otvorite prozor.

Što se prozora tiče. Što bi ih iko uopšte spuštao? Možda zato što klima u značajnoj meri ubrzava pražnjenje baterije. Iz zabave smo uključili klimu, ventilator i grejače sedišta i mogli smo da vidimo kako se crtice na kontrolnoj tabli smanjuju.

Ne uzimajte u obzir ako vam fabrika kaže da je opseg koji možete preći 150km. Ova udaljenost je postignuta reprogramiranjem elektronike koja bi u evropskom ciklusu (NEDC) mogao da pređe samo 120km. Primetio sam da ima i dobro motorno kočenje, ali kao da je u Citroenu bolje bio urađen motor.

Velika pomoć u vožnji je auto-računar koji posle pređenih 25km izračunava očekivanu potrošnju. Kada smo krenuli sa Ion-om pokazivalo nam je da je autu ostalo je 100km, verovatno zbog načina vožnje prethodnog novinara. Po svemu sudeći ni naš stil se neće mnogo razlikovati jer svakim pređenim kilometrom nam se smanjuju mogućnosti za testiranje.

Ovo definitivno nije menjač, pre će biti menjač smera obrtaja motora

Čak smo i malo zalutali u ulicama oko „Šarl de Gol“ aerodroma, što sa električnim automobilima može da bude kobno. Ali Pežo je i za ovo našao savršeno rešenje. Dogovorili su se sa kompanijom „Garminal“ da ugrade mobilne navigacione uređaje. Tako nema kablova i žica, a uređaj može da se prenosi i u druga vozila.

Ruta kojojm smo išli bila je poprilično krivudava i mnogo smo morali da se skoncentrišemo na put. Do kraja sam sve više i više usporavao kod svake krivine. Prvo sam mislio da je motorno kočenje toliko jako da mi vraća nogu, ali posle sam shvatio da se ustvari radi o elektronskoj kontroli koju ima ugrađenu. Kada do kraja pritiskate papučicu za gas, auto stvarno daje svoj maksimum u performansama i obrtaju (47kW, što je jednako sa 64 konja, ili 180Nm). Mada su snage električnih motora uglavnom manje, oko 25kW. Za konstantu vožnju brzinom od 130km/h ovo je sasvim dovoljno, ali ovo naglo usporavanje je mnogo čudno u situacijama kada saobraćaj i nije toliko gust.

I u krivinama se čudno ponaša, sa svim svojim punjivim baterijama i elektro motorom. Poprilično trapavo deluje u krivinama i pravo je čudo kako uspeva da izbalansira još onoliku bateriju koja se u krivinama jedva oseća. S druge strane, ima veoma mekano vešanje.

S obzirom da je mali auto, i prtljažnik mu je veoma mali (168 litara)

Pa ovoliko možemo da kažemo posle 40km vožnje pune krivina, ležećih policajaca, kružnih tokova i radara. Očigledno je da Ion neće baš promeniti svet, ali za početak nije loše.

Istina je da kada novinari pišu o ovakvom modelu, obično se jedna stvar izostavi, činjenica da gorivo neće ostati na trenutnoj ceni. Kompanije koje proizvode automobile na struju pokušavaju da se pripreme za ovo. Oni se barem trude da urade nešto.

Autor: Papp Tibor

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)