Datum:

05.01.2013. 11:10

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 4551 pregleda

Automobili su sve pametniji i bezbednosnih sistema čije je skraćenice teško nabrojati u njima je sve više. A šta je sa putevima? Oni su praktično ostali isti od svog nastanka. Upravo zato, holandski studio „Rosgarde“ predstavlja koncept puteva budućnosti.

Savremeni automobili nas prosto bombarduju mnoštvom informacija. Možete ih pronaći na ekranu putnog računara, navigacionog uređaja, instrument table, a kao da sve to nije dovoljno, informacije se čak mogu projektovati i na vetrobran.

Ipak, u tom mnoštvu inovacija sami putevi su nekako u drugom, možda čak i trećem planu, odnosno ostali su nemi i gluvi. Jednostavno, na njima nema ničeg novog već decenijama, tu su horizontalna i vertikalna signalizacija i to je otprilike sve.

Vibro traka, poneki katadiopter, interaktivna signalizacija na auto-putu koja upozorava na zagušenja saobraćaja i ograničenje brzine, sve smo to već videli, nešto kod nas, a ponešto i u inostranstvu.

Sve je to lepo, ali zar je moguće da se uz svu današnju, savremenu tehniku ne može uraditi nešto više i bolje.

Holandski konceptni studio „Rosgarde“ pokazuje da ipak može. Njihova ideja je da u bliskoj budućnosti i auto-put postane pametan i vozaču emituje bitne informacije.

Inovativne tehnologije kao što su putevi koji svetle u mraku, dinamična farba, interaktivno osvetljenje, traka za prioritetno uključenje i svetlost koju aktivira vazdušno strujanje samo su neki od projekata koji će uz pomoć ovog studija biti realizovani u narednih pet godina na holandskim putevima. U izgradnji ovih pametnih saobraćajnica budućnosti koristiće se novi, savremeni materijali i zelene tehnologije koje pomažu da putevi budu vidljiviji, jasniji i ono što je najbitnije bezbedniji. Pritom, osim novih materijala kojima će biti prekrivan gazeći sloj, neće se menjati bilo šta vezano za način konstrukcije.

Ipak, za početak ideja je da vertikalna signalizacija, dakle linije koje obeležavaju trake, snažno svetle po mraku. Na ovaj način vozačima će biti daleko jednostavnije da se noću orijentišu na loše osvetljenim ili potpuno neosvetljenim drumovima. Istovremeno, uštedeće se značajna količina energije koja bi se inače iskoristila za osvetljenje.

Dakle, osnovna ideja je da putevi budu dobro osvetljeni, ali i da se istovremeno bitne informacije projektuju upravo na drumu. Ideja je jednostavna i zaista efektna. Većini vozača tokom putovanja pogled je prikovan na put ispred sebe, pa je jasno da je ovo idealan način da se projektuju bitne informacije koje vozač svakako neće moći da ignoriše.

Dinamična farba upozorava na promenu temperature puta i opasnost od proklizavanja.

Jedan od sigurnosnih sistema u razvoju pametnog auto-puta je dinamična farba. Specijalna boja kojom će biti prekrivena površina puta biće i osetljiva na promenu temperature. Tako će se, na primer, kada temperatura padne ispod nule na asfaltu pojaviti specijalni znaci u obliku pahuljice kojima se vozači upozoravaju da postoji realna opasnost od leda i klizavog kolovoza.

Interaktivno osvetljenje

Sledeća ideja je interaktivno osvetljenje. Ideja je da svetlo duž auto-puta ne radi sve vreme bespotrebno već da prati vozilo. Niz senzora prati put automobila i pali osvetljenje neposredno ispred i iza njega, a kada se automobil odmakne, svetlo se gasi. Pritom, svetla se razlikuju i po intenzitetu, ono u neposrednoj blizini vozila svetli najjače, a što je dalje od vozila intenzitet je slabiji.

Minijaturne turbine pokreću osvetljenje na putu

Još jedna zanimljiva ideja, zapravo varijacija na interaktivno osvetljenje su i minijaturne turbine koje bi umesto senzora detektovale vozilo pomoću vazdušnih strujanja koje ono stvara. U suštini, ideja je jednostavna, kada se turbina zavrti – svetlo se pali. Zamišljeno je da sa obe strane puta bude postavljen niz minijaturnih turbina.

Indukciona traka za elektromobile.

Na kraju tu je i ideja o kojoj smo već pisali u „Auto Bildu“, a to je specijalna indukciona traka auto-puta namenjena elektro-vozilima. Vožnja ovakvom trakom bi indukcijom konstanto dopunjavala bateriju elektromobila čime bi se praktično eliminisala potreba za stalnim stajanjem radi dopune energije. Na ovaj način bio bi rešen najveći problem koji trenutno imaju elektromobili. 

Kako radi

Za potrebe osvetljenja auto-puta budućnosti, studio je razvio specijalnu boju koja noću emituje svetlo, a koja će zameniti postojeću kojom se sada farbaju putevi. Ovaj specijalni reflektujući sloj, kako kažu u studiju „Rosgarde“ izgleda poput onih fluorescentnih boja koje smo koristili u osnovnoj školi. Ipak, od njega je daleko savremeniji i daje snažniju svetlost. Zapravo, tajna uspeha je u tome što ona funkcioniše poput akumulatora.

Tokom dana puni se pomoću Sunčeve svetlosti, a tokom noći tu svetlost emituje. Veoma jednostavno, ali i efektno i što je najbolje od svega ekološko rešenje jer ne zahteva nikakve dodatne sisteme napajanja. Ovakav kakav je, specijalni reflektujući sloj je u stanju da pruži deset sati svetla tokom noći što je više nego dovoljno. Što se tiče upozorenja na klizav kolovoz, ovo zapravo i nije nova tehnologija, ali do sada nije korišćena na auto-putu. Setimo se samo šolja koje menjaju boju zavisno od temperature, upravo tako će funkcionisati i upozorenje sa slikom pahuljice. 

Zaključak 

Iako sve što smo do sada opisali može delovati kao nešto iz filma naučne fantastike, ovaj projekat je zapravo već spreman za realizaciju. Već sredinom sledeće godine u provinciji Branbart u Holandiji biće postavljeno prvih par stotina metara pametnog auto-puta. To podrazumeva signalizaciju koja svetli u mraku sa upozorenjem na niske temperature, a u narednih pet godina pridružiće im se i interaktivna svetla i traka za dopunu elektromobila.

Izvor: Moj auto

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)