Datum:

06.06.2014. 22:17

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

,

Statistika:

0 komentara 3038 pregleda

Američki proizvođač automobila “Dženeral motors” (GM) saopštio je u četvrtak da je otpustio 15 ljudi zbog njihove uloge u skandalu sa višegodišnjom ugradnjom smrtonosnih kontakt-brava u automobile, i najavio da će osnovati fond za obeštećenje žrtava nesreća izazvanih time.

Unutrašnja istraga je skandal objasnila neznanjem inženjera i birokratskim komplikacijama, i konstatovala da nije bilo zataškavanja.

Više od decenije bilo je potrebno da GM povuče 2,6 miliona automobila s lošim, jeftinim kontakt-bravama koje su, po evidenciji te firme, povezane sa 13 pogibija.

Zbog vibracija u vožnji, ili čak samo od težine priveska za ključeve, te slabe kontakt-brave mogu da preskoče u položaj “isključeno” i da time ugase motor. To onesposobljava servo-volan i kočnice što otežava upravljanje automobilom, i deaktivira vazdušne jastuke.

“Niz grupa i odbora GM koji su se bavili tim pitanjem, nisu ništa preduzeli ili su delovali isuviše sporo”, napisao je u izveštaju na 315 strana Anton Valukas, bivši federalni tužilac koga je GM angažovao da istraži razloge kašnjenja u rešavanju problema s kontakt-bravama.

Nova generalna direktorka GM Meri Bara, koja je objavila rezultat istrage, rekla je da su više od polovine od 15 zaposlenih koji su otpušteni, bili viši rukovodioci pravne službe i inženjera, i da nisu prijavili defekt. Protiv još pet zaposlenih su preduzete disciplinske mere, rekla je ona.

GM je objavio da će uspostaviti program za naknadu rođacima poginulih ili teško povređenima u više od 50 nesreća koje su izazvale loše kontakt-brave.

Izveštaj obelodanjuje da GM funkcioniše u “zatvorenim blokovima”, te zaposleni međusobno ne dele informacije i ne preuzimaju odgovornost za “tuđe” probleme, niti ih tretiraju kao hitne.

Valukas opisuje korporativnu kulturu u kojoj je bilo teškog pritiska da se smanje rashodi, nespremnosti da se problemi prijavljuju nadređenima, potcenjivanja pitanja bezbednosti i opšteg birokratskog otpora promenama.

Od februara, GM je pozvao na hitnu zamenu kontakt-brava vlasnike 2,6 miliona starijih modela “ševrlota kobalt”, “saturna ajon” i drugih malih modela automobila. Advokati oštećenih koji su tužili GM, navode da je broj poginulih od tog defekta blizu 60 što je znatno više nego što GM priznaje.

Dugogodišnji problem

Problem s kontakt-bravama je poznat više od deset godina, a 2005. GM nije hteo da obavi zamenu koja bi ga koštala svega po 57 centi.

Zbog toga što nije odmah vlastima prijavio problem s kontakt-bravama, GM je prošlog meseca platio 35 miliona dolara kazne što je najviše što je ikada do sada izrekla Uprava za bezbednost saobraćaja na putevima.

GM se ove godine upustio u niz naknadnih popravki čak i davno prodatih automobila. Taj broj je za svega nekoliko ovogodišnjih meseci u Severnoj Americi dostigao rekord od 15,8 miliona opozvanih automobila i kamioneta čiji su vlasnici obavešteni o postojanju raznih fabričkih defekata koje GM besplatno otklanja.

To je GM samo u prvom ovogodišnjem kvartalu koštalo 1,3 milijarde dolara, a firma očekuje da će je opoziv u drugom kvartalu koštati još 400 miliona dolara.

Ali, GM strahuje od mnogo većih nevolja: Savezni tužioci razmatraju podnošenje krivičnih prijava što bi značilo kazne u milijardama dolara.

Uz to, žrtve sudara i vlasnici čijim je automobilima opala vrednost zbog fabričkih kvarova, pokrenuli su mnogobrojne sudske procese protiv GM.

Jedan analitičar sa Volstrita procenio je samo pravosudne troškove GM zbog toga na oko 2,5 milijardi dolara.

Izvor: Moj auto

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)