Datum:

21.03.2019. 9:37

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara pregleda

Mnogobrojna ograničenja koja stupaju na snagu 3. aprila, a odnose se na vozače početnike, nisu samo izum našeg zakona o bezbednosti saobraćaja već ustaljena praksa u svim zemljama Evrope!

Naime, još 2003. je Evropska komisija, nakon uočene činjenice da su mladi vozači najrizičnija grupa u saobraćaju, izradila, a Evropski parlament usvojio, Akcioni program za sigurnost drumskog saobraćaja, koji je propisao brojna ograničenja za vozače početnike.

– Sve zemlje imaju neku vrstu zabrane, samo je modalitet drugačiji – kaže, za “Novosti”, dr Boris Antić, profesor Saobraćajnog fakulteta iz Beograda. – Naš zakon jeste u ovom delu restriktivan, ali je, kada su mladi vozači u pitanju, neophodan.

Profesor Antić kaže i da ima mesta za neke dorade, jer, na primer, zabrana da vozač početnik vozi više od tri osobe, uključujući i lice koje vrši nadzor, ima smisla ako on prevozi na primer svoje vršnjake, ali gubi na snazi ako na primer prevozi troje ljudi od 70 godina.

Muke iz prakse

– Hteo sam da radim kao dostavljač hrane za jedan restoran, sve se dogovorio, treba uskoro da položim vožnju, i da tako finansiram studiranje, ali sa ograničenjem od 23.00 do 6.00 ne mogu da ostvarim planove – žali se Marko V. iz Beograda. Problem imaju, na primer i samohrane majke, koje bi morale u tom periodu da voze dete u dežurnu ustanovu – kaže nam Dragan Velimirović, instruktor. Takvih primera je sijaset, kažu za “Novosti” brojni ispitivači i instruktori sa kojima smo razgovarali, ali svi se slažu da, “uz otklanjanje manjih nedostataka”, ovaj zakon mora da doprinese smanjenju broja nastradalih mladih vozača na našim putevima.

– Da li su ovi propisi dobri ili nisu, pitajte me za dve ili četiri godine kada se budu videli efekti ove mere – ukazuje profesor Antić.

U svim zemljama je propisano vreme važenja probne dozvole, koje se kreće od godinu do čak šest godina (do navršene 24 godine ako neko polaže sa 18).

U Hrvatskoj, koja je članica EU, ukinuta je odredba o snazi motora do 109 KS (kao kod nas) koja je važila do 2015, ali su Hrvati zadržali stroga ograničenja maksimalne brzine za početnike. Slično kao i u Srbiji – 90 odsto od maksimalne dozvoljene.

U svim zemljama EU i regiona za vozače početnike je uvedena nulta tolerancija na alkohol – sem u Crnoj Gori, gde je dozvoljena količina do 0,3 promila. U BiH vozačku dozvolu može dobiti osoba koja navrši 18 (kod nas 17 godina), ali do 21. može da vozi samo uz pratnju. I starije osobe koje steknu dozvolu tri godine moraju da voze u pratnji iskusnog vozača.

U Sloveniji se vozački ispit polaže sa 17 i po godina i jedino ograničenje je da narednih šest meseci (do sticanja punoletstva) voze u pratnji iskusnog vozača.

U Austriji je probni period dve godine, bez obzira na doba kada lice položi ispit, ali ako početnik vozač napravi prekršaj, mora ponovo da prolazi neku vrstu obuke.

Francuzi imaju probni rok od tri godine od sticanja dozvole. Ona se gubi sa šest kaznenih poena umesto, kao kod iskusnih vozača, sa 12.

U Nemačkoj se dozvola stiče sa 17 godina, ali vozači do 18. moraju da imaju pratioca. Ova dozvola važi samo u Nemačkoj. Dok ne napune 18 godina, vozači u vožnji moraju imati pratnju odrasle osobe koja ima najmanje 30 godina, najmanje pet godina iskustva u vožnji i ne više od tri kaznena boda u vozačkoj dozvoli.

Izvor: Novosti   

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)