Datum:

23.11.2010. 16:10

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

2 komentara 17738 pregleda

Sa dolaskom zime i niskih temperatura ponovno se aktualizuje pitanje “smrzavanja” dizel goriva u takvim uslovima. Naime, brojni vlasnici automobila sa dizel motorom su već iskusili problem sa “smrzavanjem” goriva, kada nisu mogli pokrenuti svoje automobile. I ove godine, Honda objavljuje uputstva za korišćenje vozila u zimskim uslovima.

O karakteristikama dizel goriva kod niskih temperatura

Za razliku od benzinskog goriva, dizelsko gorivo karakteriše “smrzavanje” odnosno kristalizacija pojedinih njegovih komponenti pri niskim temperaturama. Pri temperaturama od -5 °C do -10 °C dolazi do skrućivanja parafina u gorivu te ono postaje zamagljeno.

U ovoj fazi još ne postoje problemi sa korišćenjem goriva. Međutim, sa daljnjim snižavanjem temperature povećava se veličina kristala parafina koji mogu začepiti filter koji tada postaje nepropusan za gorivo. Klasičan simptom ovog problema je nemogućnost paljenja motora. Temperatura kod koje dolazi do začepljivanja filtera naziva se tačka filtrabilnosti.

Problem nastaje kada se gorivo tačke filtrabilnosti od -15 °C nalazi u rezervovaru goriva automobila koji stoji na spoljnoj temperaturi od, na primer, -20 °C. Vrlo je verovatno da automobil u tom slučaju neće upaliti. Proizvođači ublažavaju ovaj problem ugradnjom grejanih filtera goriva na nove dizel motore kako bi sprečili pojavu ovog problema u vožnji.

Kako bi rešili ovaj problem proizvođači goriva dodaju u dizel gorivo aditive koji pomeraju tačku filtrabilnosti na niže. U zavisnosti od tački filtrabilnosti, na Evropskom tržištu je definisano šest kategorija dizel goriva za normalne klimatske uslove i još četiri za alpske odnosno arktičke klimatske uslove. Svaka država bira koju će kategoriju primenjivati u zavisnosti od klimatskih uslova i godišnjem dobu.

Upitali smo naše najveće distributere dizel goriva da se izjasne o ovom problemu. Svima je zajedničko da na našem tržištu prodaju gorivo koje zadovoljavaju propise kvaliteta tekućih naftnih goriva te propise navedene u evropskoj normi EN 590:2004+AC:2005, dakle sa tačkom filtrabilnosti od maksimalno -15 °C.  Kada se govori o tačkama filtrabilnosti navode se vrednosti postignute u laboratorijskim uslovima pa se u stvarnosti problemi mogu pojaviti kod nižih ili viših temperatura od navedenih. Neredovno održavanje vozila (prljav filter goriva) takođe utiče na raniju pojavu ovog problema.

Mere opreza

Kako bi se što bolje zaštitili od “smrzavanja” dizel goriva, pridržavajte se sledećih uputstava:

  1. Na servisu pre zime pregledajte sistem dovoda goriva i obavezno ispustite vodu iz filtera goriva.
  2. Kod točenja goriva na benzinskoj stanici raspitajte se koja kategorija goriva je dostupna.
  3. U sezonu hladnijeg perioda ( -10°C , -15 °C) ne ulaziti sa gorivom u rezervoaru iz prethodno toplijeg perioda( 0°C, -10°C).
  4. Po potrebi dodajte aditive za snižavanje tačke filtrabilnosti, ali samo u preporučenim količinama.
  5. Ako je moguće držite vozilo preko noći u zatvorenom prostoru.
  6. Ne ješajte dizel gorivo sa benzinskim kako bi sprečili smrzavanje.
  7. Ako putujete u zemlje sa hladnijim klimatskim uslovima natočite gorivo na lokalnoj stanici što pre.

Što učiniti ako se ipak dogodi “smrzavanje” goriva?

Ako u vašem rezervoaru goriva imate eurodizel tačke filtrabilnosti -15 °C a vozilo stoji napolju na temperaturi od -20 °C doći će do kristalizacije parafina u gorivu odnosno do “smrzavanja”. Klasičan simptom je nemogućnost paljenja motora. U tom slučaju treba učiniti sledeće:

  1. Nemojte pokušavati uzastopno paliti motor jer je filter već ispunjen kristalima parafina i gorivo ne može doći do motora bez obzira na uzastopno “verglanje”.
  2. Utoplite automobil na bilo koji način, odgurajte ga u garažu ili slično. Kasnije ga probajte ponovno upaliti.
  3. Troškovi koji mogu uslediti kao posledica ovog problema su zamena filtera goriva, ispumpavanje i dolivanje novog goriva te u najgorem slučaju zamena pumpe visokog pritiska. Treba napomenuti da oštećenja izazvana “smrzavanjem” dizel goriva nisu pokrivena garancijom.

 

Izvor: Motorblog

2 komentara
  1. Aleksandar

    odlican nacin edukacije vozaca!
    sve pohvale administratoru!!!

  2. Keni

    Ситуација:
    Нафта је стојала у пластичној канти (10 л) на температури од -1 до -10. Видно је одвајање парафина при дну канте од чистог горива.
    Питање: Уколико се пажљиво из канте одвоји само онај део чисте нафте, и притом се то сипа у резервоар,
    1.Дали постоји могућност да иста чиста нафта створи још парафина,
    2.Дали је таква нафта штетна за мотор, и
    3.Парафин који је остао у канти, око 1,5 л дали се може касније користити(у топлом времену долити у резервоар)

    Хвала.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)