Datum:

07.06.2014. 17:22

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 24967 pregleda

Statistika kaže da se smanjuje broj dece nastradale u saobraćajnim nesrećama. Ipak, situacija je daleka od idealne. Pitali smo stručnjake šta je još potrebno uraditi i šta savetuju roditelje.

Prema podacima saobraćajne policije, otkako su uvedene zone škola nijedno dete nije poginulo u neposrednoj blizini škole. Takođe, statistika pokazuje da se broj nastradalih mališana smanjio poslednjih godina. Sa druge strane, ispred mnogih škola i dalje nije postavljena neophodna signalizacija, a na predavanjima policije o zaštiti dece u saobraćaju po osnovnim školama odziv roditelja je bio najblaže rečeno slab.

Nameće se pitanje da li su ovi podaci rezultat jednog ozbiljnog rada ili pomalo i splet srećnih okolnosti? I šta je sve potrebno uraditi kako bi se sistem bezbednosti dodatno unapredio?

– Uvođenje zone škola, odnosno usporenog saobraćaja potpuno je opravdalo očekivanja jer se pokazalo da su vrlo efikasan vid zaštite jer su kazne za ugrožavanje dece rigorozne – rekao je Damir Okanović, direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja. On kaže da podatak o smanjenom broju dece žrtava saobraćajnih nesreća ohrabruje, ali da je potrebano uraditi još mnogo stvari.

– Pre svega radi se o uvođenju obaveznih časova u nastavu o poznavanju saobraćaja. U sadašnjem nastavnom planu i programu za prvi i drugi razred osnovnih škola predviđeno da je da se u okviru predmeta “Svet oko nas” održe tri časa u prvom razredu i četiri časa o saobraćaju u drugom razredu. Smatramo da je taj fond časova nedovoljan, a ozbiljan problem je što nije definisano šta će deca učiti – smatra direktor Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja.

Deca moraju biti svesna opasnosti

U svako m slučaju, jedno je sigurno – ponašanje dece zavisi od roditelja.

Zato je najvažnije, kaže Damir Okanović, da roditelji budu pozitivan primer.- Suština je da decu treba obrazovati, dakle učiti ih osnovnim pojmovima, saobraćajnim znacima, ali je podjednako važno da se mališani uče da kako da prepoznaju opasnu situaciju i kako izbegnu rizik.

Primera radi, objašnjavati zbog čega je opasno pretrčavati ulicu van pešačkog prelaza. Dakle, dete treba da stekne sliku, odnosno da bude svesno kakve pretnje postoje – kaže naš sagovornik. Važno je takođe da mališani poznaju put od kuće do škole. Koja su rizična mesta, gde su pešački prelazi i semafori, zbog čega su na određenim mestima postavljeni saobraćajni znakovi, sve je ovo potrebno objasniti detetu.

Možda zvuči banalno, ali je takođe bitno voditi računa da se u školu krene na vreme, tačnije da dete ne mora da žuri na početak časa jer deca nisu sposobna za podelu pažnje.

Vozite decu u sedištima!

Veliki broj saobraćajnih nesreća sa tragičnim posledicama po decu-putnike došao je kao posledica nebezbednog prevoza dece u sedištima. A to je odgovornost roditelja. Vožnja dece u krilu, ili na prednjem sedištu van sedišta svakodnevno se može videti na ulicama ili recimo ispred nekog vrtića oko osam sati ujutru.

Ako vam deca nisu vezana, teško da će poštovati propise kad odrastu. Isto, kao kad sa detetom u rukama prelazite ulicu na crveno svetlo za pešake ili van prelaza.

– Dodatan problem predstavlja i Zakon čije su odredbe vezane za prevoz dece u suprotnosti sa evropskom praksom. Konkretno, kod nas dete starije od tri godine ne mora da se vozi u sedištu iako je niže od 150 centimetara, već je dovoljno da bude vezano pojasom. Upravo pojas može biti pretnja po dete niže od te visine jer stoji u visini vrata – upozorava Okanović.

Prijavite divljanje vozača

Koliko puta vam se desilo da ste sa detetom na pola pešačkog prelaza i da vozač neće da vas propusti, već projuri kao da ne postojite? Ili da primetite kako neko divlja kolima gradskim ulicama u blizini škole. Ne budite lenji i prijavite bahate vozače. Kazna je za mnoge, na žalost jedino rešenje.
 
– Stalno apelujemo na građane da prijave vozače koji krše propise, pa to je svuda normalna stvar i to je put za veću bezbednost. Uskoro bi mogle da budu usvojene i izmene Zakona o prekršaju koje će znatno otežati izbegavanje plaćanja kazne.

Primeri kazne za ugrožavanje dece

Nepropuštanje dece – oduzimanje dozvole od tri do 12 meseci ili 30 dana zatvora.

Vožnja brzinom većom od 90 kilometara na sat u zoni škole – najmanje 15 dana zatvora, 14 kaznenih poena, oduzimanje dozvole na osam meseci, a najmanje 45 dana zatvora, 16 kaznenih poena i zabrana vožnje na minimum 10 meseci ukoliko je izazvana saobraćajna nesreća.

Vožnja brzinom od 81 do 90 kilometara na sat u zoni škole – novčana kazna od 15.000 do 30.000 dinara ili 30 dana zatvora i šest kaznenih poena, a tri dodatna kaznena boda ukoliko je došlo do nesreće.

Vožnja brzinom od 61 do 80 kilometara na sat u zoni škole – kazna od 6.000 do 20.000 dinara, oduzimanje dozvole na dva meseca i četiri kaznena poena.

Prevoz dece van sedišta od 15.000 do 30.000 dinara, ili 30 dana zatvora, šest kaznenih poena i zabrana upravljanja najmanje tri meseca.

Prelazak pruge sa detetom dok je spuštena rampa – 100.00 dinara, 14 kaznenih poena i gubitak dozvole od najmanje osam meseci.

Izvor: Moj auto

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)