Datum:

09.02.2012. 16:23

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 8294 pregleda

Malo je automobila koji su tokom svog proizvodnog veka doživeli toliko kontraverza kao što je „fijat multipla“. Ovaj porodični monovolumen originalnog dizajna i prepun novih tehničkih rešenja, zamišljen kao Fijatov odgovor na „reno senik“ doživeo je brojne kritike pre svega na račun svog čudnog dizajna i neobičnog rasporeda sedenja (po tri osobe napred i nazad). Kritike su išle toliko daleko da je ovaj model u više navrata proglašavan najružnijim automobilom godine. Takva reputacija pomalo je naškodila prodaji pa se, uprkos dobroj poziciji na domaćem (italijanskom) tržištu, „mutlipla“ slabo prodavala u ostatku Evrope.

Danas su cene polovnih „multipla“ u Italiji prilično povoljne, a najveći broj modela koji se tamo nudi je penzionisan iz taksi službe, što je još jedna sličnost sa sada već više puta pomenutim „stilom“.Treba reći i nešto više o samom automobilu. „Multipla“ je specifična jer je, za razliku od većine današnjih automobila dizajnirana prvo iznutra, a nakon toga je, praktično preko unutrašnjosti, „prevučena“ karoserija. O tome i svedoči prilično zanimljiv koncept tri odvojena sedišta napred. Između vozačkog i suvozačkog mesta postavljeno je jedno manje sedište koje se, po potrebi, može preklopiti ili čak ukloniti. Slična je situacija i nazad, pa umesto zadnje klupe tu su tri odvojena sedišta koja se pojedinačno mogu pomerati i, takođe, po potrebi ukloniti. Jedini nedostatak ovog modela je nešto skromniji prtljažnik koji je uslovljen relativno kompaktnim dimenzijama „multiple“ (dugačka je manje od četiri metra). Takođe, osim inovativnog pristupa unutrašnjosti, „multipla“ je Fijatu poslužila i da predstavi razne ekološke varijante bazirane na ovom modelu kao što su hibrid ili verzija na metan, kakvu ovom prilikom i predstavljamo.

Kao i većina „multipla“ na našem tržištu i ova je stigla iz Italije (kilometraža 113.500), ali za razliku od pomenute većine tamo nije korišćena u taksi službi. Odmah po kupovini, vlasnik je u sopstvenoj režiji odradio takozvani mali servis – zamenu ulja i filtera, što ga je koštalo oko 3.000 dinara. Usledila je mahom gradska vožnja, uglavnom na relaciji kuća-posao. To je i bila dobra prilika da se proveri potrošnja metana koja je, po njemu, oko šest kilograma na 100 km što je, po sadašnjoj ceni ovog goriva, oko 500 dinara. Jeftinija vožnja od ovoga, sa ovako prostranim automobilom čini se – nije moguća. Sve u svemu, vlasnik je bio prezadovoljan. Sreću mu nije kvarila ni činjenica da mu je neko na parkingu zakačio i polomio migavac što ga je koštalo skromnih 300 dinara. Nažalost, kako to često biva, nije dugo vremena prošlo od kupovine do paljenja omražene „ček-endžin“ lampice. Automobil je proveren u zvaničnom servisu i utvrđeno je da je otkazala lambda sonda čiju je zamenu vlasnik ostavio za neku narednu priliku jer mahom vozi na metan. Tom prilikom i serviser ga je upozorio da stalna vožnja na metan može dovesti do toga da se usled nataloženih nečistoća zapuše dizne za dovod benzina u cilindar.

Kada se naša „multipla“ već našla na servisu provereno je i podvozje. Usledilo je bolno prisećanje vlasnika na incident, odnosno udarnu rupu na koju je naleteo pre izvesnog vremena. Rezultat – oštećena uporna spona i viljuška na prednjem desnom točku, kao i mali prazan hod u letvi volana. Nimalo prijatno, a ni jeftino, pogotovo ako se uzme u obzir da je utvrđeno i da je potrebna zamena šolje nosača amortizera, kao i da je izduvni sistem pri kraju. To bi ukratko sumiralo proveru u servisu, uz dodatak da ni diskovi na prednjim točkovima neće još dugo potrajati.

Ako je dobro održavana, „multipla“ je veoma zahvalan automobil za vožnju. Sa druge strane, ko zanemari redovne provere i potrebne popravke neće se dobro provesti. Kod benzinskih i verzija na metan koje su prešle veću kilometražu dešava se da strada indukcijski kalem (u narodu poznat kao bobina). Kod verzija na metan može da nastrada elektromagnetni ventil koji reguliše dotok ovog goriva. Specifična konstrukcija sa odvojenim dugim i kratkim svetlima komplikuje zamenu sijalice dugih, a problematična može biti i zamena filtera klime.

Fiat Multipla
Dužina 3.994 mm
Širina 1.871 mm
Visina 1.700 mm
Međuosov. rastojanje 2.666 mm
Prtljažnik 355/1.255 l
Rezervoar 38 l
Motor benzin-metan/4 cilindra
Zapremina 1.596 kubika
Snaga benzin, metan 103 KS, 92 KS
Pogon prednji
Menjač ručni, 5-stepeni
Potrošnja benzin/metan 9,0/8,8
Maksimalna brzina benzin/metan 168/157
Cena 3.500 evra

Cene delova u zvaničnom servisu    deo cena (din.)
vetrobran                                          57.290
kočioni disk                                       13.150
disk pločice                                         5.670
lambda sonda                                    26.902
prednji far                                           9.585
obloga branika                                   24.950
šolja nosača amortizera                       6.150
uporna spona                                       4.550
viljuška                                              36.660

Izvor: Blic

 

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)