Datum:

03.04.2011. 23:44

Autor:

Ina

Oznake:

, , , ,

Statistika:

0 komentara 19809 pregleda

Treba vam auto, a nemate novca. Da li da se odlučite za kredit ili lizing – večito pitanje srpskih kupaca. Za sve koji ne barataju komplikovanim ekonomskim rečnikom i ne razumeju se u začkoljice koji se obično kriju iza reklame ”povoljne kupovine” spremili smo jednostavna uputstva o tome na šta morate da obratite pažnju pre nego što potpišete papire o zajmu.

Primera radi, Škodu Fabiu 1.2 HTP koja košta 10.514 evra, posle pet godina otplaćivanja na kredit platićete ukupno 14.461 evra, dok ćete isti automobil na lizing otplatiti za ukupno 12.157 evra. U računicu dodajte i najbitniju stavju – ako kasnite sa ratama za lizing možete da se oprostite od auta i asvih prethodnih uplata. Vi ste u obavezi da uplaćujete i rate za kredit, ali banke uvek daju dodatne opcije koje mogu da vam olakšaju otplate. Finansijski lizing je jeftiniji od kredita, na primeru naše Škode za 2.304 evra, ali zakonski niste vlasnik automobila sve dok ne isplatite poslednju ratu i ukoliko propustite uplatu, lizing kompanija ima pravo da vam vozilo oduzme. To je nešto što morate imati na umu svih 60 meseci koliko traje otplata. Ako automobil kupite na kredit, svi papiri glase na vaše ime, ali su rate veće, što je u najvećem broju slučajeva presudno, jer čak 70 odsto Srba koji kupuju automobil to rade na lizing. Računica oko toga koliko vam je novca potrebno za kupovinu na finansijski lizing počinje sa učešćem koje je od 10 do 20 odsto vrednosti vozila. Na to odmah treba dodati 1,5 odsto za manuelne troškove i PDV koji se najčešće plaća odmah, tako da vam je početni trošak 25 odsto od ukupne vrednosti automobila koji kupujete. Kamate na godišnjem nivou su do 10 odsto, što je povoljnije nego kod kredita. Bitna informacija je to da rata za lizing ne može biti veća od trećine vaših ukupnih primanja, a kao dobra vest je i to što se papirologija za uzimanje lizinga lako skuplja.

Kada krene nabrajanje loših strana kupovine na lizing situacija je znatno drugačija. Najbitnija stavka koja će vas pratiti svakog meseca u narednih pet godina kada se odlučite na lizing jeste do da niste vlasnik automobila do uplate poslednje rate. To ćete osetiti već kod sitnica. Naime, na svaku intervenciju na automobilu, ma koliko sitna bila, morate da tražite dozvolu od lizing kuće, kao i za eventualni prelazak preko granice.

Međutim, puno bitnije je to da ukoliko neredovno plaćate rate automobil vam se oduzima i lizing kuća ga automatski stavlja na prodaju. U prevodu, sve vaše rate i učešće odlaze u bespovrat i nemate prava ni na kakvu nadoknadu. Već posle dve neplaćene rate vozilo je bliže lizing kući nego vama, a posle treće možete se sa njim pozdraviti. Lizing kuća će vam posle 30 dana poslati opomenu, a posle dva meseca se aktivira administrativna zabrana a ako i posle 90 ne platite obaveze, oduzima vam se vozilo.

Broj vozila koja su vraćena zbog nemogućnosti da se ispune obaveze lizinga je u stalnom porastu. Iako se spekulisalo da je ta brojka znatno veća, zvanični podaci Udruženja banaka Srbije s kraja 2010. govore da je u poslednje tri godine potpisano oko 58.000 lizing ugovora od čega je 1.740 vozila vraćeno, što je tri odsto.

Još jedna stvar na koju morate da računate kada sve stavljate na papir je i obavezn kasko osiguranje koje ćete godišnje morati da plaćate, za vozilo vredno 10.000 evra, od 400 do 500 evra. Ista ova obaveza vas čeka ako dižete i kredit veći od 5.000 evra.

Kredit je dosta komplikovanije dobiti od lizinga, pre svega tbog papirologije, ali on nosi neku vrstu sigurnosti, jer je automobil odmah vaš i vodi se na vaše ime. Učešće ili depozit kada kupujete na kredit je 10 odsto, pri tome, postoje banke kod kojih učešće nije obavezno. Rok otplate može biti i do sedam godina. Ukoliko izaberete duži period otplate, mesečna rata će vam biti manja, ali to može biti i mač sa dve oštrice jer se u konačnom saldu plati dosta više na ime kamate.

Godišnja kamata se kreće oko 15 odsto, a neophnodno je da se plati dva odsto za obradu kredita, a mora da se popuni i administrativna zabrana i donese potvrda o primanjima sa posla. Žirante za ranije uredne platiše niko više ne traži, a mesečno opterećenje je 30 odsto, mada u retkim slučajevima može biti  i 50 odsto mesečnih primanja.

I kod podizanja kredita postoji šansa da vam automobil bude oduzet ukoliko ne platite rate. Međutim, za razliku od lizinga kada kasnite sa uplatama, sa kreditima možete da dobijete neke olakšice. Banke često produžavaju rokove otplate, daju grejs period i pronalaze brojne načine da klijentu izađu u susret  u slučaju da iz objektivnih razloga ne plaća rate.

Kredit vs. lizing ~ pregled:


Pored finansijskog, postoji i takozvani operativni lizing. Razlika je u tome što preko operativnog lizinga ratom možete da opteretite 50 odsto vaše plate i to zaduženje se neće videti kod kreditnog biroa, što je bitna informacija ako u isto vreme uzimate još neke pozajmice. Bitno je i to da kod ovog lizinga, po otplati poslednje rate morate da platite i PDV na depozit pre nego na automobil i zvanično postane vaš. Za Škodu Fabiu to bi bilo još dodatnih 387 evra.

Autor: I. Jovanović/Izvor: Auto Bild

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)