Datum:

19.04.2011. 10:15

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 6088 pregleda

Koridor 10, ni prema najoptimističnim prognozama, neće biti završen pre 2014. godine. Upućeni kažu – najranije 2016. Obrazlažu to činjenicom da već započete deonice neće biti završene pre kraja 2013, a trebaće još najmanje godinu dana da uopšte počnu radovi na ostalim delovima ključne srpske saobraćajnice.

Radovi na novim deonicama će početi u roku samo pod uslovom da se na vreme završi izbor izvođača za pet trasa dugih 70 kilometara, kao i projekti i eksproprijacija za deset deonica dužine 147 kilometara.

Odgovorni, pre svega oni u firmama Putevi Srbije i Koridori Srbije, nemaju konkretne odgovore na pitanja – šta je škripalo do sada, niti da li će narednih meseci sve ići po planu. I dalje vlada prilična zbrka o tome ko je za šta odgovoran.

Tako se samo nastavljaju peripetije oko najvažnijeg magistralnog puta kroz Srbiju, koje traju skoro 20 godina, s obzirom da je gradnja krenula još devedesetih, a ozbiljnije nastavljena 2004. odnosno 2008. godine. U ovakvom duhu su radovi tekli i u protekle tri godine. Sporo i traljavo bez preuzimanja odgovornosti za kašnjenja.


Ne zna se ko je za šta odgovoran

Nenad Ivanišević, zamenik predsednika Skupštine Koridora Srbije, ističe da ova firma odgovara samo za delove Koridora 10 koji se finansiraju iz stranih kredita, što su dve deonice Niš – Dimitrovgrad i Grabovnica – Levosoje, ali samo za raspisivanje tendera i izvođenje radova.

Putevi Srbije su, kako navodi, i dalje nadležni za projektovanje i eksproprijaciju na svim delovima Koridora 10, ali i za završetak ranije započetih radova. Koridori Srbije su “Blicu” dostavili prilično jasnu sliku o rokovima za završetak gradnje, dok se time Putevi Srbije ne mogu pohvaliti.

U Koridorima priznaju da je izvesno da ova saobraćajnica neće biti završena do kraja 2013. godine, što je godinu dana više nego što je Milutin Mrkonjić, ministar infrastrukture, obećao pre dva dana, ispravljajući svoje staro obećanje. Procene Koridora se, pritom, ne odnose na deset trasa za koje se tek rade projekti i eksproprijacija.

Dosadašnja praksa govori da će za ove delove Koridora 10 biti potrebno još dve do 3,5 godine. Projekat se radi najmanje šest meseci, eksproprijacija još šest, za poslove oko tendera treba dodati pola godine i gradnja se završi za godinu ipo do dve. To znači da 147 kilometara ove četiri trase može da bude izgrađeno tek do kraja 2014. godine.prezaduženi izvođači

Prezaduženi izvođači

Sagovornik “Blica”, blizak Ministarstvu infrastrukture koji se dugo bavi saobraćajnicama, kaže da je čak i 2014.optimistična procena i smatra da je realniji rok 2016. godina. Ističe da problemi mogu da se ne samo tamo gde se rade projekti i eksproprijacija, već i tamo gde se izvode radovi.

– Projekti su problem od početka jer nisu na vreme naručeni, a nisu jer nije bilo para, odnosno ko ih je imao to mu nije bio prioritet. Umesto da se 2008. godine 150 miliona evra iskoristi za projekte i ekproprijaciju, a za gradnju država uzme povoljne kredite sa kamatom od tri do četiri odsto, taj novac je otišao za radove na severnom i južnom kraku Koridora 10, i za put Beograd-Južni Jadran. Sada, niti su urađeni projekti i eksproprijacija, niti su ispoštovani rokovi gradnje na ovim deonicama. Radovi mogu još da se otegnu jer su se izvođači zadužili sa kamatom 15-17 odsto, a pristali su na nisku cenu radova zbog krize – ističe naš sagovornik.

U Koridorima priznaju da je projektovanje moglo da ide brže, a Nenad Ivanišević dodaje da 2008. godine kada su krenuli ozbiljniji poslovi na Koridoru 10, projekti nisu bili gotovi. Na pitanje da li sada ima para za eksproprijaciju on odgovara da je deo novca obezbeđen, ali se i nada da će ga biti koliko treba. On smatra da će u narednom periodu biti mnogo vidljivijih stvari za građane, počeće radovi na dosta trasa.

U Koridorima Srbije komentarišući mogućnost novih odlganja odgovaraju da je tačno da je ekonomska kriza doprinela da izvođači radova na tendere koje raspisuju izlaze sa niskim cenama za izgradnju, a zatim se događa da sa takvim cenama ne budu u mogućnosti da do kraja izvedu radove na koje su se ugovorom obavezali. Alil u ovom preduzeću nemaju odgovor šta će se desiti ako izvođači ne mogu da završe započete poslove.

„Godinu dana malo za 100 kilometara”

U Putevima Srbije pak kažu da se eksproprijacija sprovodi u 30 opština, a od septembra 2008. godine doneto je više od 5.000 rešenja o eksproprijaciji, zaključeno je preko 4500 sporazuma o naknadi za eksproprisanu imovinu.

Građevinska preduzeća nisu voljna da komentarišu mogućnost produžetka rokova.

Milan Bojović, direktor Puteva Užice, preduzeća angažovanog na severnom delu Koridora, kaže da su radovi pojačani, i ne očekuje probleme, iako se nikad ne zna. Upitan ko je odgovoran što radovi kasne i da li očekuje novo produženje rokova, Bojović odgovara da je za to bilo i subjektivnih i objektivnih razloga. “Vremenski uslovi bili su loši, materijali nisu mogli da se dopremaju, pa zatim projekti. Uostalom da se završi 100 kilometara za godinu dana, to je kratak rok”, opominje Bojović.

Milutin Mrkonjić opet produžio rok za koridor 10

Ministar za infrastukturu Milutin Mrkonjić ponovo je produžio rok za gradnju Koridora izjavivši pre dva dana da će gradnja autoputa biti završena 2012. ili 2013 godine. “Završeni su svi glavni projekti i najveći deo eksproprijacija, obezbeđene su i pare i sada je trka sa vremenom da se koridor završi 2012. ili 2013. godine”, kazao je Mrkonjić. Njegov kolega iz vlade Oliver Dulić, ministar životne sredine, očekuje da će severni krak Koridora 10, od granice s Mađarskom do Beograda, biti završen do kraja godine.

Koliko je dosad izgrađeno

godina ~ dužina

  • 2004. ~ 33 km
  • 2005. ~ 22,5 km
  • 2006. ~ 33,22 km
  • 2008. ~ 7,7 km
  • 2009. ~ 40,55 km
  • 2010. ~ 150* km

* započeti radovi

Izvor: Blic

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)