Datum:

06.06.2013. 16:38

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 3163 pregleda

Posle incidenta u fabrici, kada je oštećeno više automobila, u gradu se pojavio plakat kojim se radnici „Fijata“ pozivaju na otpor i sabotažu kao „jedinu metodu borbe koja im je preostala“ u borbi za bolje uslove rada.

Samoupravni socijalizam uzvraća udarac! Prošlog jutra u Kragujevcu je osvanuo plakat kojim se radnici „Fijata“ pozivaju na otpor i sabotažu kao „jedinu metodu borbe koja im je preostala“ u borbi za bolje uslove rada.

Ne zna se ko je autor, možda neka neformalna prokomunistička organizacija, kakvih u Kragujevcu ima, možda neko od radnika, koji su se prošle nedelje pročuli po grebanju „velikog fiće“.

Podsećanja radi, pre desetak dana radnici treće smene su, najverovatnije šrafcigerom, izgrebali tridesetak automobila „500 L“, spremnih za transport do barske luke u Crnoj Gori. Bili su, kako su izvestili neki mediji, nezadovoljni uslovima i cenom rada, ali i ponašanjem jednog poslovođe iz Italije koji im „nije dao da odu na pauzu i popuše cigaretu“.

Nije nebitno ko je učestvovao u izradi plakata, ali je daleko opasnije to što je „incident“ izašao iz fabričkog kruga i što se sada širi gradom, istim onim koji je pre pet godina širokih ruku dočekao „spasioca“ iz Italije. Sve sa nadom da će „Fijat“ doneti nova radna mesta, pre svega mladima koji u Kragujevcu čine 40 odsto od ukupno 22.000 nezaposlenih. „Benvenuti a kaza“ – „Dobro došli kući“, pisalo je na platnu razvučenom usred čaršije.

Šta se u međuvremenu dogodilo? „Fijat“ je došao u Kragujevac i otvorio oko 3.000 radnih mesta, s tim što je, prethodno, bez posla ostalo više hiljada „Zastavinih“ radnika. Mnogi od njih nisu položili „Fijatove“ testove, ali na evidenciji nezaposlenih završili su i neki koji su ispunili sve uslove. Bilo je to januara 2011. Od tada tinja nezadovoljstvo.

One koji su imali sreće da se zaposle u „Fijatu“ dočekali su novi standardi ponašanja na poslu. Nema kretanja van obeleženih staza, nema pušenja na radnom mestu, na posao se dolazi tačno na vreme, a odlazi kad se posao završi. Ako šef kaže da je potreban dodatni angažman, to se mora prihvatiti, s tim da se svaki sat prekovremenog rada plaća.

Povodom nedavne sabotaže, „Fijat“ je izdao saopštenje u kome se navodi da su odnosi radnika sa menadžmentom dobri, da radnici nisu nezadovoljni uslovima i cenom rada, kao i da neke kulturološke razlike sigurno nisu bile povod za grebanje „velikog fiće“.

„Reč je o izolovanom slučaju“, napisala je informativna služba kompanije, navodeći da su uslovi rada u kragujevačkoj fabrici „u skladu sa najvišim standardima“, te da menadžment radi na „integraciji“ radnika i za njihovu „dobrobit“.

plakat-u-kragujevcu

Plakat u Kragujevcu s pozivom radnicima da grebu automobile (Foto: B. Kartalović)

Ipak, incidenti su se dešavali i ranije, doduše ne ovako drastični. Pomenućemo samo jedan, koji možda na najbolji način odslikava dešavanja u fabrici po dolasku „Fijata“ u Kragujevac.

Umesto plave, kojom se polira šoferšajbna, radnik je koristio žutu krpu za brisanje haube. Posle nekoliko upozorenja, poslovođa iz Italije je reagovao besno i nabio mu krpu u usta. Naš „proleter“ nije ostao dužan, uzvratio mu je pesnicom u bradu. Očito su obojica bili nervozni. Radnik zbog „besmislenih“ uputstava i pridika, a poslovođa zato što ovaj nije želeo da se povinuje. Treba reći i to da su zbog zatvaranja nekih pogona u Italiji, mnoge poslovođe bile prinuđene da dođu u Kragujevac, ostavljajući kod kuće miran porodični život.

S druge strane, postavlja se pitanje mogu li naši radnici da shvate da više nema „Zastave“, da na radnom mestu važe nova, stroža „pravila igre“, u kojima je radna disciplina na prvom mestu. Najveći broj, prvenstveno mladih novoprimljenih radnika je to prihvatio, ali ima i onih starijih koji ne mogu da zaborave „stara dobra vremena“, koja su iznedrila nekada popularnu devizu „radio ne radio, svira ti radio“.

Koliko su se vremena promenila, govori i to da je sadašnji sindikat u „Fijatu“ stao uz menadžment kompanije, osudivši čin radnika, uz ogradu da ne treba kažnjavati celu smenu u kojoj su oštećeni automobili, već samo pojedince koji su to učinili.

U „Fijatovoj“ fabrici u Kragujevcu, koja je 33 odsto u vlasništvu naše države, radi se u tri smene po osam sati. To sasvim sigurno ne može biti razlog za nezadovoljstvo. Problem su plate. „Fijatovi“ radnici u Italiji primaju 1.200, u Poljskoj 1.000, a kod nas nešto više od 300 evra.

I sa većom platom u Srbiji se teško preživljava, ali šta će reći za materijalni status profesora u osnovnim i srednjim školama. Za razliku od „Fijatovih“ radnika, oni su završili fakultete, a primaju oko 400 evra. I oni se bune, ali se još nije desilo da unište školu u kojoj zarađuju za život.

„Pravo radnika na javno organizovanje“, kako piše na plakatu na zgradi „Doma samoupravljača“ u Kragujevcu, danas više „ne pije vodu“. Svako ko radi, dok radi, mora da poštuje „pravila igre“. U suprotnom, može da potraži novog gazdu. Uostalom, mnogi „Fijatovi“ radnici, nezadovoljni uslovima i cenom rada, već su dali otkaz i napustili fabriku.

Autor: Brane Kartalović, Izvor: Politika

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)