Datum:

17.12.2012. 17:25

Autor:

Ina

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 4568 pregleda

Opasnost od gubitka kontakta točkova sa mokrom podlogom je nešto o čemu vozači ne razmišljaju previše. Međutim, prilikom obilnih padavina, kad se veća količina vode duže zadržava na asfaltu, podloga po kojoj se vozi može imati karakteristike slične putu koji je pod snegom ili ledom.

Vožnja po jakoj kiši nije tako opasna kao po snegu, ali je daleko od relativno bezbedne vožnje po suvom kolovozu. Zbog previše vode koja se teže odliva sa asfalta, pneumatici nisu u mogućnosti da je potpuno istisnu, tako da točkovi više nemaju dobar kontakt sa podlogom.

Ovo je posebno izraženo kod sportskih automobila sa širokim gumama i šarama koje nisu adekvatne za vožnju po mokrom kolovozu. Vozač starijeg modela Honde NSX, koja se u SAD prodaje pod markom Acura, uverio se u opasnosti akvaplaninga na sopstvenom primeru.

Dok je u blizini San Dijega vozio po jakoj kiši, ispod jednog nadvožnjaka naišao je na veću količinu vode na asfaltu i potpuno je izgubio kontrolu nad automobilom. Uz veliku dozu sreće izbegao je betonske stubove nadvožnjaka i zaustavio se tek na obližnjem travnjaku.

Kako bi se izbegli ovakvi i slični incidenti najvažnije je prilagoditi brzinu kretanja uslovima vožnje i stanju u kom se kolovoz nalazi. U slučaju da ipak dođe do akvaplaninga, kod vozila bez ABS-a, vozač može eventualno iskontrolisati automobil samo nežnom upotrebom volana i kočnice. Svaka nagla reakcija okretanja upravljača i pritiskanja pedale kočnice vodi u sigurnu nezgodu.

Na pravcu je najlakše vozilu povratiti upravljivost pritiskanjem samo pedale kvačila – kako pogonski točkovi ne bi kočili vozilo i uzrokovali rotiranje oko njegove ose. U krivinama upotreba kvačila zavisi od brzine ulaska u istu, odnosno procene vozača da li je neizbežno izletanje sa puta. U toj situaciji poželjno je pritisnuti istovremeno pedalu kvačila i vrlo blago kočnicu, kako bi se brzina samo smanjila.

Za vozila sa ABS-om u istoj situaciji preporučuje se blago okretanje upravljača i snažno kočenje, jer će elektronski sistem dozirati neophodnu silu kočenja, a da pri tom točkovi ne budu blokirani. U ekstremnim situacijama, bez obzira da li je put suv, mokar ili prekriven snegom i ledom, važno je da točkovi ne budu blokirani, jer samo kada se točkovi okreću volan je u funkciji, odnosno može se upravljati vozilom.

Izvor: B92

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)