Datum:

14.09.2014. 17:20

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 3093 pregleda

„Šandong haj spid grupa“ ili „Čajna rod end bridž konstrakšn“, jedna od ove dve kineske kompanije biće budući koncesionar na delu Koridora 11 od Surčina do Požege. Odluka će biti poznata naredne nedelje. Ove kompanije, od ukupno četiri, koje su konkurisale za veliki projekat, prošle su pretkvalifikaciju i dostavile svoje inicijalne ponude. Sa izabranom firmom, Vlada Srbije će ući u pregovore oko koncesionog ugovora, koji treba da definiše sve pojedinosti, od perioda koncesije, roka i cene gradnje, naplate putarine, nadoknade koju dobija država… Ukoliko sa izabranom kompanijom država ne postigne dogovor, kreće se u pregovore sa drugoplasiranom.

Jedini način da Srbija „zatvori“ projekat auto-puta Beograd – južni Jadran na delu do Požege je – koncesija. Država nema mogućnosti da se dodatno zadužuje, jer na ovom putnom pravcu već gradi deonice iz budžeta, ali i kineskog i azerbejdžanskog kredita. Kako je bilo i definisano pozivom kineskim kompanijama, zainteresovanim za koncesiju, predmet ovog posla je izgradnja dela od Surčina do Obrenovca u dužini od 17,6 kilometara, zatim održavanje i korišćenje deonica od Obrenovca do Preljine u dužini od 103 kilometra, koje država gradi iz budžeta i kredita, i izgradnja dela od Preljine do Požege – 31 kilometar. Prema grubim procenama, vrednost radova na delu od Surčina do Obrenovca je oko 150 miliona evra. Tu treba da se izgradi most na Savi i velika petlja kao, praktično, početak auto-puta. Vrednost radova na delu od Preljine do Požege procenjena je na oko 300 miliona evra. Uz gradnju ove dve deonice Kinezi će dobiti na održavanje i korišćenje (naplata putarine) i deo od Obrenovca do Preljine.

Rok tri godine

U naredne dve nedelje u Beograd dolazi radna grupa Nacionalne banke za razvoj Kine, najavio je juče premijer Aleksandar Vučić. Kako kaže, pruga Beograd – Budimpešta mogla bi da bude završena za tri do tri i po godine: – Njihovi stručnjaci doći će u Beograd u naredne dve nedelje i očekujem da u decembru potpišu i sporazum sa Narodnom bankom Srbije. Kinezi su zainteresovani za kupovinu firmi u Srbiji, a ponudili smo im pet naših građevinskih kompanija, koje su uglavnom u restrukturiranju.

Još kada je raspisan poziv kineskim kompanijama, u vreme dok je ministar građevinarstva bio Velimir Ilić, u javnosti se pokrenulo pitanje treba li Srbija koncesionaru za izgrađenih 48,6 kilometara da ustupi na naplatu putarine još 103 kilometra za čiju se gradnju zadužila. Objašnjenje je bilo da auto-put, ukoliko ne kreće iz Beograda, nema ekonomsku opravdanost i da nam ništa izgrađene deonice neće značiti bez ulaska u glavni grad. Takođe, Srbija je prezadužena i na nove kredite ne sme ni da pomišlja, pa je koncesija jedino rešenje. Na pitanje kako će Srbija vraćati zajmove od kojih gradi deonice od Obrenovca do Preljine ako ne naplaćuje putarinu, odgovor nadležnih je bio da je sve stvar dogovora sa budućim koncesionarom i da ta stavka i te kako može da bude uneta u koncesioni ugovor.

Inače, trenutno se radovi na delu Koridora 11 od Obrenovca do Preljine odvijaju po ugovorenoj dinamici. Plan države je da kompletan auto-put od Beograda do Požege bude završen tokom 2017. godine. Za deo od Požege do Boljara, odnosno granice sa Crnom Gorom, u dužini od 106,8 kilometara takođe se vode pregovori sa potencijalnim partnerima, među kojima su najzainteresovaniji, opet – Kinezi.

Umesto osam, do Budimpešte – dva sata

Ukupno 350 kilometra od Beograda do Budimpešte prelaziće putnički vozovi za manje od 120 minuta. Sada se putuje oko osam sati. Obnova postojećeg i izgradnja drugog koloseka na ovom delu severnog kraka železničkog Koridora 10 koštaće oko dve milijarde evra. Za 184 kilometra kroz Srbiju vrednost radova procenjena je na 885 miliona evra. Od toga, 370 miliona za deo od Stare Pazove do Novog Sada, za koji je novac već obezbeđen iz ruskog kredita. To znači da bi sa Kinezima, koji su zainteresovani za ovaj železnički pravac, trebalo da se pregovora za oko 515 miliona evra, kolika je procenjena vrednost radova na modernizaciji pruge od Novog Sada do Subotice. Brzina vozova predviđena strategijom razvoja saobraćaja na ovoj pruzi veća je od 160 kilometara na sat.

Sa druge strane, postoji varijanta da se na ovom potezu koji spaja Srbiju i Mađarsku gradi potpuno nova pruga za brzine od 300 kilometara na sat. Iako su Kinezi zainteresovani da finansiraju i ovaj posao, pitanje je koliko je to u ovom trenutku za Srbiju opravdano. Jer, teretni vozovi ne mogu da saobraćaju brzim prugama. Takođe, ni svi putnički ne mogu da prolaze takvim prugama, već samo brzi vozovi koji mogu da razviju tu brzinu. Ali, ako bi model bila koncesija, onda Srbiju takva investicija ne bi mnogo koštala.

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)