Datum:

14.01.2011. 22:22

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, , ,

Statistika:

1 komentara 7263 pregleda

Čovek pod dejstvom alkohola bez moći je da razumno kontroliše misli, namere i pokrete. Onaj ko je u društvu sa takvom osobom treba da preuzme odgovornost i učini sve da njegov prijatelj u takvom stanju ne sedne za volan, smatraju psiholozi.

Stručnjaci za bezbednost saobraćaja su oštriji, pa predlažu da onaj koji je nudio alkoholom nekoga za koga zna da će kasnije da vozi treba da odgovara u slučaju da dođe do saobraćajne nesreće. 

Ključeve od Golfa kojim je u smrt odvezao sebe i kćerku Milicu pre nekoliko dana Milivoje Gajović iz Plavaca kod Ušća oteo je posle žestoke svađe od supruge Ljiljane i brata Milanka, koji su ga molili da pripit ne vozi brzo. Milivoje je zatim povezao kćerku i sina Radovana, a nakon nepunih kilometar, prešavši na drugu stranu kolovoza, udario u autobus. 

Ne želeći da ulazi u ocene ko je kriv za pomenutu nesreću, Damir Okanović, predsednik Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja, navodi da je krajnje vreme da se krene sa jačim uticajem na svest ljudi. Srbiji je, prema njegovom mišljenju, potrebna promena niza zakonskih akata kako bi se pokrenulo pitanje odgovornosti onoga ko je nudio alkohol ili bio u društvu vozača koji je kasnije, vozeći u alkoholisanom stanju, ugrozio svoj život i tuđe živote. 

– Osoba koja omogućava konzumiranje alkohola nekome za koga zna da mu predstoji upravljanje vozilom treba da snosi odgovornost za svoje postupke. Onome ko podstrekava vozača na konzumiranje alkohola treba biti zaprećena ista kazna kao i vozaču koji je odlučio da pijan sedne za volan, pa nakon toga izazvao saobraćajnu nezgodu – kaže Damir Okanović, predsednik Srpskog komiteta za bezbednost saobraćaja. 

Prost primer za takvu situaciju je odlazak na slavu, rođendane ili slične proslave na kojima se alkohol služi u velikim količinama. Okanović kaže da bi onaj ko je domaćin i organizator slavlja morao da prijatelju, rođaku ili poznaniku obezbedi da nakon proslave i prespava kod njega. Međutim, postavlja se pitanje kako će se utvrđivati odgovornost organizatora slavlja kada pijani vozač učini neki manju prekršaj, poput prolaska kroz crveno svetlo i tome slično. 

– To je manje važno za neke sitnije prekršaje. Mi želimo da sprečimo najgore. Naime, kod težih saobraćajnih nezgoda biće drugačija priča. Kada se desi tako nešto, tada se i te kako proverava i istražuje gde je pre nezgode bio čovek koji je upravljao vozilom pod dejstvom alkohola i izazvao sudar. To se pravnim rečnikom zove saučesništvo u izvršenju – objašnjava Okanović i naglašava da je cilj pre svega uticaj na svest ljudi, koja mora da se promeni. 

Učiti od naprednijih i boljih dobra je osobina pametnih. Praksa koja je prethodno opisana u potpunosti je zaživela u Kanadi, pa se takav model kažnjavanja i zove “kanadski model”. Sa druge strane, među mladima u Engleskoj već je zaživeo nadasve zanimljiv primer koji se praktikuje prilikom odlazaka u provod. 

– Pre nego što odu u izlazak obično se dogovore da jedan u društvu ne pije tokom večeri, da taj isti i vozi kako bi se bezbedno vratili kući. Zanimljivo je da se onima koji ne piju onda daju nadimci, na primer svi tog nekoga zovu Džek, Džon i tome slično. Stvarno treba nešto uraditi jer vrlo lako stavljamo svoj život na kocku – kaže psiholog Spomenka Ćirić-Janković, članica Republičke komisije za droge i alkohol. 

Nema preciznog saveta šta uraditi i kako se ponašati ako se neko u društvu busa u grudi kako će bez problema odvesti auto kući, a prethodno je popio deset piva. Međutim, i savest i svest onoga ko je u društvu sa takvom osobom biće čista samo ukoliko je učinio sve da svog prijatelja odvrati od vožnje pod dejstvom alkohola. Pomoći će mu možda i da ostane živ. 

– Ako ne možete izaći na kraj sa tako nekim, mnogo je bolje čak i pozvati policiju da ona uradi svoj deo posla. To jeste nepopularno ali će se na takav način čovek zaštititi i prijatelja koji je pijan, ali i sebe. Preuzimanje odgovornosti u takvoj situaciji je ključna – zaključuje Spomenka Ćirić Janković. 

Psiholozi objašnjavaju da su navike koje su stečene u mladosti i modeli ponašanja prihvaćeni od porodice u detinjstvu posebno važne u ponašanju. 

– Mnogi se hrabre time da sednu za volan pod dejstvom alkohola. Kod starije populacije čak je i sramota u društvu reći: “neću da vozim, idem kući taksijem”. I kod mladih ima takvih primera, ali nam nedostaje jedna dobra kampanja pod nazivom “Kad vozim, ne pijem” – kaže Spomenka Ćirić Janković. 

Saveti
* uraditi sve da pijana osoba ne sedne za volan 
* pozvati nekoga ko je blizak toj osobi (npr. roditelje)
* pozvati policiju pre nego što pijan sedne za volan
* zaštititi i sebe i pijanog prijatelja
* obezbediti prenoćište za čoveka koji je malo više popio
* odvratiti mu pažnju bilo čime, samo da ne sedne za volan

Izvor: Blic

1 komentar
  1. Miko

    ovaj slucaj treba da nam bude amanet !!!
    zao mi je sto se “bas” nece postovati u celosti (bice slucajeva),
    kompikovano je objasnjavati ….

    ja cu reci da sam bio u slucajevima da vozim pripit, ali sad, jbg. svestan sam dokle mogu ici (sa picem), znam kada mi je dosta ….

    ovu akciju treba reklamirati na TV-u (kad idu oni silni realitiji), i pre i posle, i po danu i noci ….

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)