Datum:

19.06.2011. 20:36

Autor:

Ina

Oznake:

, , ,

Statistika:

0 komentara 13070 pregleda

Nije tajna da u Srbiji još postoje servisi za tehnički pregled koji rade prema nepisanim pravilima iz prošlog veka kada ste, ukoliko imate vezu, mogli da dobijete ”zeleno svetlo” nez obzira na ispravnost automobila. Oni koriste ”sivu zonu” u Pravilniku, odnosno finansijsku nemoć vozača starih i ”istrošenih” automobila koji ne žele da ulažu novac u popravku ”ljubimca” vrednog par hiljada evra i koji na kupovinu novog automoila ne mogu ni da pomisle.

Pojedini vlasnici servisa za tehničke preglede ne prezaju da uzmu novac kako bi propustili neki ”krš” jer je najteža kazna, kada se prekršaj utvrdi, gubitak ovlašćenja. U praksi, to znči da će servisi dobiti privremenu zabranu rada, koja u proseku traje oko dva meseca.

Međutim, novi pravilnik o tehničkom pregledu vozila će onemogućiti značajan broj zloupotreba, pre svega zbog činjenice da će se u slučaju gubitka ovlašćenja mnogo duže čekati na njegovo ponovno dobijanje.

Pravilnik još nije objavljen, a predloženo je da stupa na snagu dva meseca nakon objavljivanja. Pored toga, tehnički pregledi koji su trenutno ovlašćeni imaju period od godinu dana da se prilagode uslovima, u pogledu objekta, uređaja, opreme i stručnog kadra, koji su propisani novim pravilnikom.

– Tekst pravilnija je završen i predat je na dalju proceduru u cilju njegovog objavljivnja – kaže za ”Auto Bild” Branimir Pejović, načelnih Odeljenja za saobraćajno-tehničke poslove i prekršajni postupak u Upravi saobraćajne policije.

Novim pravilnikom propisani su jasni i precizni uslovi koje mora da ispuni privredno društvo da bi dobilo ovlašćenje za vršenje tehničkog pregleda vozila. S obzirom na uopštenost i nepreciznost starog pravilnika može se reći da je novi znatno stroži.

Primera radi, za tehnički pregled vozila do 3,5 tona najveće dozvoljene mase servis mora imati objekat dužine 13, širine 4,5 metra i visine 3,5 metara, pri čemu objekat mora imati upotrebnu dozvolu. Privredna društva koja su trenutno ovlašćena imaće određene popuste u pogledu dimenzija objekta, a upotrebnu dozvolu će morati da obezbede u roku od pet godina. Starim pravilnikom dimenzije nisu bile određene, kao ni obaveza posedovanja upotrebne dozvole:

– U slučaju gubitka ovlašćenja privredno društvo gubi pravo i na te popuste, odnosno ista moraju ispuniti sve uslove koji su propisani novim pravilnikom. Ako uzmemo u obzir da upotrebnu dozvolu za objekat, odnosno za priključak na javni put, nema najveći broj privrednih društava koji trenutno rade, kao i period neophodan da se ti dokumenti dobiju, jasno je zašto će gubitak ovlašćenja biti na duži period, a u nekim slučajevima i trajno – objašnjava Perović.

Kad su u pitanju uređaji i oprema za tehnički pregled, osnovnu novinu predstavljaju vage za merenje osovinskog opterećenja i uređaj za merenje brzine kretanja mopeda i motocikala.

– Vage su uvedene u cilju tačnog utvrđivanja kočnog koeficijenta koji se trenutno računa na osnovu podataka iz saobraćajne dozvole o masi vozila, koji su u znatnoj meri nepouzdani. Uređaj za merenje brzine mopeda je uveden kao posledica pojave da vlasnici ovih vozila uklanjaju graničnik brzine i tako ih prepravljaju u motocikle i na taj način po mnogo osnova krše saobraćajne propise.

Ipak, najveću novinu predstavlja povezivanje servisa za tehnički pregled u jedan informatički sitem i uvođenje video-nadzora. Naime, svi podaci o izvršenim tehničkim pregledima će biti dostavljani u centralni server i na osnovu softverske analize tih podataka biće obezbeđene odgovarajuće informacije MUP-u za preduzimanje pravovremenih mera u slučaju utvrđivanje nesavesnog rada.

Takođe, sam čin tehničkog pregleda će biti beležen video-zapisom koji će morati da sačinjava svako privredno društvo i kojeg će morati da stave na uvid prilikom vršenja nadzora od strane policije. U roku od pet godina vlasnici servisa za tehničke preglede moraće daobezbede uslove da se tehnički pregledi moraju pratiti i putem web aplikacije.

– Stari propisi koji se primenjuju u oblasti tehničkih pregleda ne daju dogovarajuća pravna sredstva za sprečavanje nesavesnog rada. Godišnje ovo minsitarstvo donese preko 100 rešenja o oduzimanju ovlašćenja, ali pojave nesavesnog i nepropisnog rada nisu umanjene, pa je traženo sistemsko rešenje koje će ih suzbiti. Predloženo je rešenje slično rešenjima koja su u primeni u nekim evropskim i nekim državama SAD. U periodu od jedne godine, dok ne počne primena video-nadzora (period prilagođavanja novim uslovima), privredna društva će morati da sačine najmanje četiri fotografije o tehničkom pregledu vozila. Na fotografijama moraju bii upisani datum i vreme sačinajvanja fotografije i po jedna fotografija mora biti sačinjena na početku i na kraju pregleda. Razlika u vremenu na jednoj i drugoj fotografiji ne sme biti manja od minimalno propisanog vremena vršenja tehničkog pregleda, a što je takođe propisano prema određenim kategorijama vozila – kaže načelnik Odeljenja za saobraćajno-tehničke poslove i prekršajni postupak u Upravi saobraćajne policije.

Zakonske odredbe

Tehničkom pregledu posvećeno je i poglavlje u Zakonu o bezbednosti u saobraćaju. Tako će vozila starija od 15 godina morati čak dva puta godinje da prođu tehnički pregled. Zakonom je predviđen i kontrolni tehnički pregled u slučajevima kada saobraćajni policajac zaustavi i posumnja u njegovu ispravnosti. Ukoliko tom prilikom vozač odbije zahtev policajca, predviđena je novčana kazna od 15.000 do 30.000 dinara ili u najgorem slučaju čak i 30 dana zatvora.

Novinu predstavlja i podatak da će troškove kontrolnog tehničkog pregleda snositi organ koji je uputio vozilo na kontrolni tehnički pregled (to može da uradi i inspektor za drumski saobraćaj) ukoliko se ispostavi da je vozilo tehnički ispravno. ove odredbe stupiće na snagu dva meseca nakon objavljivanja pravilnika.

Izvor: AutoBild

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)