dr-saobracajac

Datum:

07.03.2011. 22:15

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , ,

Statistika:

3 komentara 35956 pregleda

Otkako je od Nove godine pročeo da se primenjuje novi pravilnik o vozačkim dozvolama, svi koji su položili ispit za B kategoriju i podneli zahtev za izdavanje tog dokumenta, umesto nekadašnje ”prave”, dobili su probnu vozačku dozvolu. Takav dokument će se ubuduće izdavati svim početnicima koji steknu pravo na upravljanje vozilima B kategorije i važiće godinu dana. Ustvari, probna vozačka dozvola je, kao što joj i ime kaže, smišljena kao isprava namenjena onima koji su na nekoj vrsti probe, u ovom slučaju novopečenim vozačima. Kao što se pre zapošljavanja u bilo kojoj struci uglavnom obavlja probni rad koji traje neko vreme, tako će i početnici za volanom biti na jednogodišnjoj probi za vozače. Za to vreme će za njih važiti određena ograničenja, čijim poštovanjem će praktično morati da dokažu da mogu samostalno i bezbedno upravljati vozilom u saobraćaju.

Pre svega, tokom tih prvih godinu dana, neće smeti da voze van Srbije jer probna vozačka dozvola važi samo u našoj zemlji. Koliko je ovakvo ograničenje opravdano, teško je sa sigurnošću proceniti. Poznato je da su putevi u inostranstvu daleko kvalitetniji i bolje obeležni nego naši, a navigacioni uređaji odavno nisu mnogo skupi. Međutim, neko ko nikada nije vozio a kamoli putovao automobilom u inostranstvo, može se stpeti još godinu dana dok ne stekne malo iskustva za volanom.

Pratnja samo za maloletne

Budući da se probna vozačka dozvola može dobiti već sa navršenih 17 godina, tvorci novog zakona o bezbednosti saobraćaja predvideli su jedno veoma važno pravilo. Oni koji imaju više od 18 godina, moći će da voze samostalno, a maloletnici isključivo u prisustvu pratioca koji najmanje 5 godina ima B kategoriju.

I tu dolazimo do prve nelogičnosti. Imati 5 godina vozačku dozvolu za nekoga može značiti mnogo iskustva za volanom, a za nekog nimalo. Neki vozači uopšte ne voze iako su davno položili pa će teško moći nešto da posavetuju ili nauče onoga ko je tek izašao iz auto-škole i ko o aktuelnim propisima zna daleko više. Osim toga, mnogi početnici će imati tremu u prisustvu nekoga ko ih nadgleda, pa bi im možda bilo lakše da steknu sigurnost vozeći samostalno. Pogotovo ako se uzme u obzir da će i obuka i polaganje vozačkog ispita po novim propisima biti znatno teži i komplikovaniji, pa dozvola više neće više moći da se dobije tek tako.

Međutim, propis je jasan. Nema samostalne vožnje pre punoletstva, ali to pravilo prestaje onog dana kad se napuni 18. Dakle, ako neko dobije probnu vozačku dozvolu sa 17 godina i 5 meseci, mora voziti u pratnji iskusnog vozača još narednih 7 meseci, dok ne postane punoletan. Pritom se pratilac mora starati o tome da vozač sa probnom vozačkom dozvolom upravlja vozilom na bezbedan način i u skladu sa propisima. U protivnom i samo može biti kažnjen novčanom kaznom od 6.000 do 20.000.

Nema telefoniranja

Sva ostala ograničenja sa probnom vozačkom dozvolom odnose se i na maloletne i na punoletne početnike. Smišljena su i napisana u skladu sa evropskim direktivama i većina ih je potpuno opravdana, iako onima koji ih moraju poštovati možda ne izgleda tako. Na primer, tokom vožnje se ne sme koristiti telefon niti drugi uređaji za komunikaciju, što je potpuno opravdano i verujemo da ni ostalim vozačima ne bi škodilo da se pridržavaju tog pravila. U istraživanju koje smo sproveli pre nekoliko godina, prikazalo se da je koncentracija vozača mnogo slabija ako tokom vožnje razgovara telefonom, čak i pomoću handsfree uređaja koji omogućava da obe ruke budu na volanu.

Pravila zbog kojih mnogi negoduju odnose se na zabranu vožnje u periodu od 23 do 5 sati ujutru, na brzinu kretanja koja mora biti 10% manja od dozvoljene i na obavezu korišćenja posebne oznake sa slovom ”P”, koja mora biti postavljena sa prednje i zadnje strane vozila, na vidljivom mestu. Kad se malo bolje razmisli, takvo obeležje je vrlo korisno i ne treba ga doživljavati kao nekakvo žigosanje novopečenih vozača. Naprotiv, to je obaveštenje svim ostalim vozačima da se u tom vozilu nalazi početnik prema kome treba biti tolerantniji, koga svakako ne treba požurivati ili zbunjivati.

Ono što u dozvoli ne piše, ali što takođe treba znati, jeste da vozači sa probnim vozačkim dozvolama uopšte ne smeju imati alkohola u krvi. Dakle, dok je za ostale dozvoljena vrednost od 0.3 promila, za njih je ona čista nula – ni kap alkohola pre vožnje.

Ko se ne bude pridržavao ovih pravila, mogao bi se suočiti sa još jednim, sasvim sigurno najneprijatnijim ograničenjem – gubitkom dozvole zbog kaznenih poena. Limit za vozače sa probnim vozačkim dozvolama je duplo niži nego za ostale pa se, umesto sa 18, dozvola može izgubiti već sa devet kaznenih poena. Kome se to dogodi, dobiće poziv iz policijske stanice na čijoj teritoriji stanuje i njegova probna dozvola biće oduzeta. Da bi je ponovo dobio, moraće najpre da izdrži sve kazne i zabrane koje mu bude izrekao sudija za prekršaje, zatim da prođe jednu vrstu ponovljene teorijske i praktične obuke i da na kraju polaže ispit za vozače povratnike. Drugim rečima, moraće da prođe dugu i komplikovanu proceduru i trebaće mu novca i vremena da ponovo stekne privilegiju da sedne za volan.

Autor: Ž. Regoda, izvor: SAT plus

Ako vam se ova vest dopala razmislite o tome da ostavite komentar ili je podelite sa prijateljima.
3 komentara
  1. majica992

    Postovani posetioci i organizatori ovog sajta, imam jedno vazno pitanje, upravo u ovom odeljku za probne dozvole sam procitala da (s obzirom da imam navrsenih 18 godina) a posedujem probnu vozacku dozvolu (nazalost) imam prava da vozim samostalno auto citavog dana, osim od 23h do 5h…e sada me zanima, da li je ta informacija podrzana od strane MUPa Srbije, s obzirom da na levoj strani unutar dozvole, pise da moram imati pratioca?? Koliko je to poznato, i sta se desava ukoliko bi me zaustavili da vozim sama sa probnom, bez obzira sto imam punih 18 godina??

    Unapred zahvalna,
    Lovrencic Maja

  2. Mladen

    Ja bih da pitam nesto Obavezno je da imas slovo A ono ga nema u prodaji kako ja da postavim kad nema gde da se kupi ….

  3. Voja Stojadinovic

    Evo baš sam sad pročitao neki post na nekom forumu.
    Naime, taj što je ostavio post, panduri su ga cimali samo radi vožnje posle 23h, i da mora da se vozi 10% manjom brzinom od propisane.
    Kaže da ga niko nije cimao radi nalepnice, staratelja, a po celoj Srbiji je vozio. Naravno telefon nije NIKOM dozvoljen, a kamoli samo početnicima. Malo je glupo što su među zabrane stavili i to jer je to važeći zakon za sve vozače. To bi manje-više bilo isto kao i da su napisali da je vezivanje pojasa obavezno.

    Ja takođe imam probnu i užasnut sam dizajnom i kvalitetom samog dokumenta. Takođe i zabranama. Šta znači 10% manje od propisane brzine???

    Propisano je 50km/h a ja ću voziti koliko 45km/h? A to će baš da se oseti i vidi pogotovo po Beogradu gde svi živi voze ko nenormalni.
    Ta zabrana je nekako logična na autoputu…..ali generalno, razlika između 50km/h ili 45km/h je neverovatno mala. Čak i da je to ograničenje brzine od ne znam npr. 80kmh, 10% manje je 72km/h ako se dobro u matiš razumem.

    Malo je debilno sve to, ali šta ćemo. Recimo, REČENO JE i da ONI koji polože PO STAROM ZAKONU o polaganju, tj. pre stupanja novog zakona o polaganju ispita na snagu, da će oni “stari učenici/vozači” dobiti regularne dozvole.

    Mene su potpuno zahebali. Ja položio 22.12.2010., oni na TV-u najavili biometrijske nove dozvole, ja računam u glavi “e pa super”. Odem posle “novaka” do murije, pokupim vozačku, jer računam, stari sam učenik, dobiću regularnu vozačku. A ono, “cvrc Milojka”. Utrapiše mi probnu…….

    Sreća, pa ne moram babu recimo da vozim svaki dan na posao sa sobom.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)