Datum:

20.10.2010. 17:30

Autor:

Ivan Minić

Oznake:

, , ,

Statistika:

0 komentara 14884 pregleda

Smrtnost i povrede usled sudara se iz godine u godinu smanjuju, a automobili su svake godine malo bezbedniji nego prethodne. Međutim, u svetu saobraćajne nesreće i dalje ostaju jedan od glavnih uzročnika povreda i smrti. Napredak test programa je veoma bitan iz razloga daljeg povećanja bezbednosti u saobraćaju, a ovde ćemo vam približiti sve pojmove, procedure i ocenjivanje u svetu testiranja, kako u Evropi, tako i na američkom kontinentu.

Koja je svrha kreš testova?

Danas, više nego ikada, bezbednost prodaje vozila. Ona je postala osnovni razlog kupovine određenog vozila. Sa porastom interesovanja za bezbednost, rasla je i potreba informisanja javnosti o bezbednosti različitih modela. Zakonski, svi novi modeli moraju proći određene testove pre nego što se nađu u prodaji.

Nažalost, zakonske regulative su dosta tolerantne i zahtevaju samo neki minimum bezbednosti. Moglo bi se stoga reći da je osnovni cilj agencija koje se bave testiranjem bezbednosti da ohrabre proizvođače da prevazilaze ove zakonom propisane minimume.

Lutke za testiranje

Uloga lutke je da simulira čoveka u saobraćajnoj nesreći, prikupljajući podatke koje ne bi bilo moguće dobiti od čoveka. Na američkom kontinentu se kod svih agencija za testiranje koristi isti tip lutke (tzv. Hybrid III), što obezbeđuje uporedivost rezultata. Lutka je načinjena od materijala koji oponašaju fiziologiju ljudskog tela.

Ove lutke dolaze u različitim dimenzijama, a kategorišu se procentualno i po polu. Tako recimo pedesetoprocentna muška lutka predstavlja muškarca srednje veličine, dakle veća je od polovine muške populacije i manja od druge polovine. Ovo je najčešće korišćena lutka i teška je 77 kg i visoka 178 cm.

Zanimljivo je napomenuti da se prilikom testiranja različiti delovi tela lutke farbaju različitim bojama, da bi se nakon sudara videlo kolikom snagom koji deo tela udara o unutrašnjost vozila.

Procedure

EuroNCAP - Suzuki Alto

EuroNCAP - Suzuki Alto

Ovde će biti prikazano poređenje procedura jedne američke (NHTSA) i evropske (Euro NCAP) agencije za testiranje. Testiranje se radi na sličan način, s tom razlikom što su različite dimenzije i težine sredstava koji se koriste i brzine koje se koriste za simulaciju.

U oba slučaja se rade dva tipa kreš testova: simulacija frontalnog sudara i simulacija bočnog sudara. Kod frontalnih sudara u oba slučaja vozilo određenom brzinom udara u nepomičnu prepreku.

Kod NHTSA se koristi čvrsta betonska barijera, a brzina kojom se kreće vozilo je 56 km/h. Ovo je uporedivo sa frontalnim sudarom vozila sa drugim vozilom slične težine koje se kreće istom tom brzinom.

Euro NCAP koristi Frontal impact1 test, kod kojeg je brzina kretanja vozila nešto veća i iznosi 64 km/h. Auto udara u deformabilnu barijeru. Ovo je u suštini nepokretan betonski blok, a deformabilni deo predstavlja aluminijumska porozna prevlaka. Ovo je takođe uporedivo sa frontalnim sudarom sa vozilom slične težine koje se kreće istom brzinom, s tim što simulira sudar u kojem učestvuje polovina prednjeg dela vozila, a deformabilni deo se koristi radi prikaza deformacije kod drugog vozila.

Za simulaciju bočnog sudara se koriste pokretne deformabilne barijere. NHTSA koristi barijeru sa deformabilnim branikom, kod kojeg točkovi stoje pod određenim uglom. Brzina kretanja je takođe 56 km/h, a njena težina je 1368 kg.

Ovo je praktično simulacija sudara kod kojeg jedno vozilo prolazi kroz crveno svetlo na semaforu i udara drugo vozilo sa strane krećući se brzinom od oko 62 km/h.

Barijera koju koristi EuroNCAP se kreće brzinom od 50 km/h, prednji deo koji udara vozilo sa strane je širine 1500 mm, debljine 500 mm. Ovde je bitno napomenuti značaj bočnih vazdušnih jastuka u prevenciji ozbiljnijih povreda, tako da su modeli koji ih imaju kao standardnu opremu mnogo bolje prošli na testu.

Osim zaštite odraslih putnika u vozilu, EuroNCAP radi i testiranje bezbednosti dece, kao i pešaka i za svaku od ovih kategorija daje vozilu posebnu ocenu. Kod testiranja bezbednosti dece, lutke predstavljaju decu uzrasta od godinu i po do tri godine i postavljaju se na zadnju klupu u sedišta za decu. U slučaju pešaka se postavlja lutka i na nju vozilo naleće brzinom od 40 km/h, a zatim se posmatra gde je koji deo tela pešaka udario i tako se ocenjuje koliko je vozilo opasno za koji deo njegovog tela. Takođe, ne smemo zaboraviti test simulacije sudara od nazad, gde ključnu ulogu za bezbednost igra sedište i naslon za glavu.

Ocenjivanje

NHTSA koristi prilikom ocenjivanja mogućnost ozbiljne povrede prikazanu procentaulno (tako je recimo kod simulacije frontalnog sudara 10 ili manje procenata potrebno za 5 zvezdica, dok je kod simulacije bočnog sudara za 5 zvezdica potrebno 5 ili manje procenata). Kao što se da pretpostaviti veća tolerancija kod simulacije frontalnog sudara je iz razloga veće verovatnoće ozbiljne povrede kod ovakvih nesreća.

EuroNCAP je menjao sistem vrednovanja pre 6 godina, uvodeći rigoroznije standarde. Za modele proizvedene nakon tog perioda se daju zelene zvezdice, koje se ne mogu porediti sa sivim zvezdicama kod ranijih modela.

Izvor: MojAuto

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)