Datum:

25.04.2012. 22:14

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 4685 pregleda

Nedavni dolazak generalnog direktora Grupacije „Fijat-Krajsler“ Serđa Markionea u Srbiju i svečano puštanje fabrike „Fijat automobili Srbija“ u rad pokazuju značaj ovog postrojenja ne samo za Srbiju već i za svetsku automobilsku industriju. Od jeseni će se prodavati novi model „fijat 500l“, a predviđeno je da se uskoro zaposli 2.400 radnika u samoj fabrici i još 1.000 radnika u fabrikama-dobavljačima.

Fijat“ će sa modelom „500l“ krenuti u žestoku tržišnu utakmicu, za početak u Evropi, a zatim i u SAD i širom sveta. Podizanje na noge ovog postrojenja podseća na nekadašnju slavu čuvene „Zastave“, koja je tokom svog postojanja proizvela čak 4.100.000 vozila. U kragujevačku fabriku je uloženo više od milijardu evra, a predviđeno je da se zaposli 2.400 radnika u samoj fabrici i još 1.000 radnika u fabrikama-dobavljačima. Oni su, kao tradicionalni „Fijatovi“ snabdevači smešteni na prostoru nekadašnje kasarne „Grošnica“.To su „Manjeti mareli“, SIGIT, HTL, „Džonson kontrols“, koji će biti „zaduženi“ za to da obezbede da 80 odsto delova u novom automobilu bude napravljeno u Srbiji…

Najmodernija „Fijatova“ fabrika u svetu, smeštena na obali Lepenice, proizvešće narede godine 160.000 automobila, kako je najavio Markione u Ženevi. fabrika je trenutno opremljena da proizvede 200.000 vozila, a puni kapacitet je čak 300.000 vozila. Kompleks fabrike FAS se prostire na 1,4 miliona kvadratnih metara, od čega je nekoliko stotina pod krovom što je čini najvećim objektom te vrste u jugoistočnoj Evropi.

Srbija, kao vlasnik 33 odsto udela u FAS očekuje i značajan devizni priliv od preko 1,3 milijarde evra sledeće godine, kada preko crnogorske luke Bar krene izvoz „fijata 500l“.

Nova fabrika je potpuno nova i nastala je na temeljima „Zastave“.

– Radio sam u staroj sada u novoj fabrici, rekao nam je jedan od radnika. – Imam utisak da sam na sasvim novom radnom mestu. Teško je porediti staru sa novom fabrikom. Ovo je sve „vasionski“.

Pa ipak, mnogi se u Kragujevcu sa setom sećaju, starih dobrih vremena, kada je „Zastava“ radila punom parom i kada je ceo grad živeo od nje. Firma „Zastava automobili“ je, za više od pola veka, izvezla oko 640.000 vozila i to u 76 zemalja. Rekordan izvoz, kada je fabrika i bila na vrhuncu svoje moći, bio je sredinom 1980. godine, kada je u Sjedinjene Američke Države izvezeno oko 141.000 „juga“.

Fijat 500“ – „Topolino“(1936-1955)

Jedan od najmanjih automobila na svetu tridesetih godina 20. veka opravdano je nosio naziv „mali miš“. Do 1955. godine iz fabrike su izašla tri modela koja su se razlikovala po sitnijim mehaničkim i kozmetičkim promenama. Razvijao je brzinu do 85 kilometara na čas sa motorom od 13 KS. Topolino je, po ceni od 8.900 lira, prodat u 520.000 primeraka.

 

 

Fijat 500“(1957-1975)

Dizajnersko delo Dantea Đakoze, samo tri metra dug „fijat 500“ bio je jedan od prvih gradskih automobila. Da bi odgovorio zahtevima posleratnog tržišta koje je tražilo ekonomične automobile, „Fijat“ je smestio motor u zadnji deo automobila. Među popularnim verzijama bili su „fijat nova“, model „d“, „gardinijera“, „berlina“, „luso“ i „rinovata“.

 

Fijat 500“(2007- )

Trenutno se proizvodi u Poljskoj i Meksiku. Automobil je zvanično lansiran jula 2007. godine i prikazan u 30 gradova u Italiji. Postoji preko 500.000 različitih kombinacija, koje se mogu sastaviti dodavanjem raznih vrsta pribora, detalja, unutrašnjih i spoljašnjih boja i ukrasa. „Fijat“ je do sada dobio više od 250.000 narudžbina za ovaj model.

 

Istorijat fabrike u Kragujevcu

1940. – Prva montaža vozila organizovana u Kragujevcu neposredno pred Drugi svetski rat, kada je montirano 400 kamiona „ševrolet“ sa benzinskim motorom.

26. avgust 1953. – Na referendumu je čak 96 odsto zaposlenih u tadašnjim Zavodima „Crvena zastava“ glasalo da se najveći deo ostvarene dobiti uloži u razvoj automobilske industrije. Ovaj datum se smatra rođendanom Fabrike automobila „Zastava“. Iste godine su sa traka sišla 162 legendarna džipa „vilis overlend“.

1953. – Počela je montaža prvih vozila modela „fijat AP-55“, „fijat 1.400 BJ“ i „fijat 1.100 B“.

1955. – Počela proizvodnja automobila „zastava 750“, od milošte nazvanog „fića“. U 1955. godini, Zavodi „Crvena zastava“ proizveli su 1.044 vozila, a tri godine kasnije 3.596, a već 1968. godine, prošireni su proizvodni kapaciteti na 85.000 vozila godišnje.

1961. – Legendarni „tristać“ („zastava 1300“) razvijen na bazi „fijata 1.300“ počeo je da se pravi, a do 20. decembra 1979. godine proizvedeno je 201.160 vozila!

1965. – Izvezeni prvi automobil marke „zastava“. Najpre, izvezeno je 6.000 vozila u Poljsku, zatim se krenulo u Finsku, Kolumbiju i Grčku, Holandiju, Belgiju, Zapadnu Nemačku i Francusku.

1971. – Počela proizvodnja prvog domaćeg vozila srednje klase „zastave 101“. Model je razvijen na bazi „fijata 128“. 16. maja 1971. godine počela je serijska proizvodnja „zastave (skale) 128“. Ukupno je proizvedeno oko 230.000 ovih vozila.“Osmica“ je, inače, najbrojniji model na putevima Egipta.

1975. – Proizveden milioniti automobil marke „zastava“.

1978. – Prvi automobil razvijen samostalno u Fabrici automobila, „jugo 45“.

1980. – Otpočela je serijska proizvodnja modela „jugo koral“ i „zastave 128“.

1984. – Potpisan ugovor o izvozu „juga“ u SAD.

1985. – Proizveden prvi „jugo 55 GV“ za izvoz u SAD.

1987. godine predstavljen je javnosti model „florida“.

1989. godine proizvedeno 118.237 „juga“. Bila je to rekordna godišnja proizvodnja ovog vozila.

1991. godine usledio je potpis ugovora, kojim „Zastava“ i „Iveko“ osnivaju zajedničku firmu „Zastava kamioni“.

1991. godine proizveden je automobil sa rednim brojem 4.000.000.

1999. godine „Zastava“ je razorena u bombardovanju, kada je uništeno 160.000 kvadratnih metara proizvodnih površina.

Septembra 1999. godine sa obnovljenih proizvodnih traka silaze prvi automobili.

Rekordna godina

Kao rekordna, u istoriju „Zastave“ upisana je, zlatnim slovima, 1989. godina. U sopstvenom proizvodnom programu proizvedeno je 180.950, a u industrijskoj kooperaciji 42.614 automobila i 4.827 kamiona. Izvezeno je 26.777 vozila zaokružen proizvodni kapacitet na 220.000 vozila godišnje i ostvaren obim izvoza po osnovu industrijske koorporacije u iznosu od 81.075.000 američkih dolara. „Zastava“ je imala 53.357 zaposlenih, a u njenu proizvodnju bilo je uključeno 280 preduzeća iz 130 gradova tadašnje Jugoslavije.

Autor: Petar Živković, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)