Datum:

19.05.2014. 16:00

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

,

Statistika:

0 komentara 10098 pregleda

Da li se sećate kada ste poslednji put centrirali trap na vašem vozilu? Ovu korisnu operaciju mnogi zanemaruju, zato dajemo simptome koji ukazuju kada je vreme za proveru, kako se obavlja reglaža, kao i posledice zbog neispravnog trapa.

Neretko se na putu smejemo starim automobilima koji voze pravo ali im, iako idemo ravno iza njih, možemo videti sva četiri točka. Tada uglavnom komentarišemo da im je vreme za centriranje trapa. Međutim, ovo je krajnji stadijum zanemarivanja vozila i izazivanja brojnih opasnih posledica po sebe i druge.
 
Šta je reglaža trapa?

Reglažom, odnosno centriranjem trapa osiguravamo da točkovi uvek i pravilno budu u kontaktu sa podlogom. Ovo direktno utiče na držanje vozila na putu, upravljanje i na udobnost u vožnji.

Čitav proces ne traje duže od dvadesetak minuta, a tom prilikom se proverava stanje trapa, odnosno njegovo odstupanje i to pomoću posebnog programa.

Pomoću preciznih laserskih instrumenata i kamera uzimaju se mere na vozilu kako bi se kasnije uporedile sa fabričkim, pa ako ima odstupanja jasno je da je potrebno centrirati trap. Cene reglaže trapa zavise od dimenzija guma, a kreću se od 1.000 pa do 2.300 dinara.
 
Simptomi i posledice
 
Ono što je vozačima važno da znaju jeste optimalni period kada trap treba proveravati, a to je na svakih 15-20.000 pređenih kilometara ili posle bilo kakve intervencije na samom trapu, odnosno zamene bitnih delova oslanjanja, poput amortizera, krajeva spona, kugli i tome slično.
 
Naravno, zavisno od eksploatacije vozila može se javiti još nekoliko simptoma koji ukazuju da je vreme za proveru trapa. Recimo, nije retkost da vozači pređu preko veće udarne rupe ili ivičnjaka, pa im se od siline udara rašteluje trap.

Dešava se i da se zbog udara iskrivi i sam upravljač. Mnogi od njih reše da zanemare ovaj problem, nastavljajući tako da voze. Ipak, usled udara geometrija trapa se može poremetiti, što može biti priličan problem ukoliko se na vreme ne reši.
 
Nažalost, većina vozača najčešće dolazi na proveru trapa u poodmakloj fazi kada automobil počne da „vuče“ u stranu ili kada ustanove da su se gume potrošile po unutrašnjoj strani gazeće površine, što između ostalog, ukazuje i na raštelovan trap. Dakle, rešenje je redovna provera trapa (na 15-20.000 km), ali i redovno podešavanje pritiska u pneumaticima (idealno na svakih 15 dana, ili makar jednom mesečno). Tako direktno sprečavamo prekomerno trošenje guma, što samo po sebi, i te kako utiče i na bezbednost, ali i na potrošnju goriva.
 
Kako se obavlja reglaža?

U modernim servisima je već standardna laserska reglaža trapa, koja je u stvari trodimenzionalno centriranje. Proveru vrši savremena, 3D kamera koja snima i beleži raspon, nagib i zatur točka. Ta tri elementa se istovremeno podešavaju i jednako su bitna za bezbednost, a utiču i na potrošnju goriva.
 
Korak 1: Provera trapa
– Pregled vozila podrazumeva proveru da li u trapu ima „lufta“. Ako ga nema, onda reglaža može nesmetano da se obavlja, a ukoliko postoji, to prvo mora da se sanira
 
Korak 2: Merne glave
– Nakon provere, sledi montiranje mernih glava na točkove. Ove sprave se pričvršćuju na felne i tada se putem posebnih kamera beleže podaci o položaju točkova
 
Korak 3: Unošenje podataka
– Preuzeti podaci sa vozila se unose u poseban kompjuterski program koji ih upoređuje sa fabrički zadatim parametrima (za svako vozilo posebno)
 
Korak 4: Skeniranje
– Sledi skeniranje točkova i počinje prvi korak reglaže, odnosno merenje uglova točkova, a beleži se i pozicija upravljača. Shodno tome, obavlja se podešavanje.
 
Korak 5: Ispravljanje upravljača
– Ukoliko postoje odstupanja, pa kada vozite pravo upravljač stoji okrenut u jednu stranu, u tom slučaju obavlja se i postavljanje volana u pravilan položaj.

Izvor: Moj auto

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)