Datum:

09.09.2013. 10:35

Autor:

Ina

Oznake:

,

Statistika:

0 komentara 2402 pregleda

Da bi automobilska industrija postala strateška privredna grada, koja bi Srbiju izvukla iz krize, neophodan je dolazak još jednog velikog proizvođača. Novi strateški partner trebalo bi i dodatno da angažuje domaće auto-komponentaše, kaže, za „Novosti“, Ljubiša Obradović, sekretar Udruženja za metalsku i elektroindustriju Privredne komore Srbije.

– Domaćim kompanijama neophodna je podrška da bi ispunile glavne zahteve dobavljača prvog reda i time stekle uslov da sarađuju sa svetski poznatim proizvođačima automobila – ističe Obradović. – Među tim zahtevima je standard ISOTS 16949, stabilna finansijska situacija u poslovanju i ispunjavanje tehničkih zahteva velikih kompanija, kao što su istraživanje i razvoj, laboratorije…

Ipak, rezultati koje ova industrijska grana postiže u ovoj godini su i te kako ohrabrujući. Fizički obim industrijske proizvodnje saobraćajnih sredstava (motorna vozila, prikolice i poluprikolice…) za prvih šest meseci ove godine utrostručen je u odnosu na isti period lane. Izvoz, januar – jun 2012. godine, iznosio je 221 milion dolara, dok je u istom periodu 2013. čak 1,039 milijardi dolara. Kada je reč samo o automobilima, u 2012. godini izvoz je iznosio 399 miliona dolara, a uvoz 282 miliona dolara. Značajno povećanje beleži se u 2013. godini, kada je samo u prvih šest meseci izvezeno automobila za 817 miliona dolara, dok je uvezeno za 181 milion.

Naš najveći izvoznik – „Fijat automobili Srbija“, prema podacima Ministarstva finasija, u prvih osam meseci ostvario je izvoz od 952,4 miliona evra.

Kragujevačka fabrika ove godine planira da proizvede između 110.000 i 150.000 automobila, a najveći deo proizvoda ide u inostranstvo.

Serijska proizvdnja novog modela „500 L“ počela je u julu prošle godine, a u maju ove krenuo je prvi kontingent za Sjedinjene Američke Države. Ovaj model automobila radi se u tri verzije, odnosno i kao terensko vozilo, i još u varijanti sa pet i sedam sedišta.

Osim u SAD, „500 L“ izvozi se u Veliku Britaniju, Francusku, Nemačku, a, kako kažu u „Fijatu“, posebno dobra prodaja je u Skandinaviji.

Prošle godine proizvedeno je i izvezeno oko 30.000 automobila „500 L“, a očekuje se da bi ovogodišnji izvoz mogao dostići 1,5 milijardi evra. Inače, nova fabrika i zajednička investicija Srbije i italijanskog „Fijata“ počela je 2010. godine, i to proizvodnjom „punta“, uglavnom za domaće i regionalno tržište.

U fabrici automobila u Kragujevcu trenutno je zaposleno oko 3.000 radnika, a posao se odvija u tri smene.

Broj registrovanih privrednih društava u Srbiji koja se bave proizvodnjom saobraćajnih sredstava je 342, sa 21.450 radnika, što čini 2,1 odsto ukupnog broja zaposlenih u privredi Srbije.

Kinezi i Kragujevac

Osim automobila, u Kragujevcu se proizvode i kamioni, mada je ta fabrika, koja je u sastavu još postojeće „Zastava automobili“, odavno u krizi i godišnje uspe da proizvede tek oko stotinak vozila. Prvobitno je bilo planirano partnerstvo sa italijanskim „Ivekom“, koji ima 33 odsto udela u „Kamionima“, ali do realizacije tog posla nije došlo. Prema najnovijim informacijama, postoji mogućnost strateškog partnerstva sa kineskom kompanijom „Haing Hui“ i o tome su nedavno vođeni razgovori prilikom posete predsednika Nikolića Kini. Država je ovih dana odobrila i socijalni program za prekobrojne radnike ove fabrike i uz otpremnine iz firme je otišlo 303, od ukupno 719 radnika.

Nemci u Beogradu i Priboju

Kompanija„Mercedes“, svetski broj jedan u auto-industriji, zainteresovana je za stratešku saradnju sa srpskim proizvođačem autobusa „Ikarbus“, i do kraja godine bi mogao da bude potpisan ugovor.

Razgovori sa „Mercedesom“ o „Ikarbusu“, kako je potvrdio Aleksandar Vučić, prvi potpredsednik Vlade Srbije, ušli su u završnu fazu, a očekuje se da ova nemačka kompanija uđe i u FAP u Priboju. Kako prenose mediji, „Mercedes“ i „Ikarbus“ bi zajednički proizvodili autobuse, koji bi bili na „Mercedesovoj“ samohodnoj šasiji, a „Ikarbus“ bi radio nadogradnju. „Mercedes“ je ponudio obuku domaćih kadrova, kao i pomoć u prodaji autobusa na strana tržišta. Prvi put, posle 13 godina, u Srbiju će doći i japanske kompanije, a jedna je iz oblasti auto-industrije i otvoriće 1.000 radnih mesta.

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)