Datum:

24.11.2012. 17:28

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

,

Statistika:

1 komentara 17125 pregleda

Nedavno povećanje akcize na tečni naftni gas (TNG) poremetilo je računicu mnogim vlasnicima automobila koji koriste ovo gorivo. Pogledajmo stoga isplati li se još uvek ugradnja TNG uređaja ili se treba okrenuti dizelašima.

Državni budžet se u dobroj meri puni nametima na gorivo za motorna vozila. Na primer, kupovinom jednog litra benzina državi dajemo 49,6 dinara samo po osnovu akcize. Akciza na evro dizel i D2 dizel nedavno je povećana za pet dinara, na 42 dinara, a na TNG (tečni naftni gas, autogas, plin, LPG…) za čak 12 dinara, na 30 dinara po kilogramu (akciza se naplaćuje po kilogramu, iako ga mi u maloprodaji kupujemo na litar – 1 kg TNG ≈ 1.75 l TNG).

Povećan je i PDV (porez na dodatu vrednost) sa 18% na 20%, pri čemu se on obračunava na ukupnu cenu goriva bez fiskalnih davanja i akcize. Zli jezici bi rekli – porez na porez.

U svakom slučaju, cena plina se, u zavisnosti od pumpe, prvih dana nakon povećanja akciza kretala u zaista širokom rasponu, od 78 do 87 dinara. Ima i vozača koji su bili „šokirani“ cenom od 89 dinara.

Ukoliko i vi spadate u one koji na pumpi uglavnom toče „za hiljadu dinara“, znači da ćete sada za jednu crvenu novčanicu dobiti nešto manje od jedanaest i po litara plina. Sa cenom od 75 dinara, dobijali smo 13,5 litara. Na prvi pogled, ova razlika ne deluje dramatično, ali pogledajmo kakva je situacija kada je računamo na osnovu pređene kilometraže, uz prosečnu potrošnju od 10 l/100 km. Obzirom da se najavljuje dalje poskupljenje, u priču smo ubacili i cenu od 95 dinara.

Razlike u potrošnji (autogas protiv benzina)

Razlika u potrošnji benzina i autogasa prvenstveno zavisi od vrste TNG uređaja. Što je savremeniji i sofisticiraniji sistem, razlika će biti manja. Isto važi i za pad snage. Ukoliko je motor u savršenom stanju, imate ugrađen najsavremeniji i najkvalitetniji TNG uređaj, tada će razlike biti minimalne. Ipak, praksa pokazuje da čak i potpuno novi automobili sa fabrički ugrađenim sistemom pokazuju osetnu razliku u potrošnji između benzina i gasa. Majstori koji se bave ugradnjom često vole da kažu: „Na potrošnju benzina dodaj dva litra i to ti je potrošnja plina“.

Potrošnja se uglavnom povećava od 10% do 20% kod novijih vozila, a kod starijih ni 40% više nije retkost. Izuzetaka, naravno, uvek ima. Ukoliko je sistem loše podešen, potrošnja auto gasa može da bude ekstremno uvećana u odnosu na benzin.

Savetuje se da se motor pre ugradnje auto gasa dovede u savršeno stanje. Imajte u vidu i da mnogi vozači zbog pada snage motora prilikom vožnje na autogas (naročito ukoliko sve nije podešeno kako treba) oštrije pritiskaju papučicu gasa, naročito u gradskoj vožnji, pa je u takvim situacijama potrošnja još izraženija nego na otvorenom putu.

Galop cena

Svaka računica koju danas napravite, sutra više ne mora da važi, obzirom da se cene menjaju iz dana u dan. Takođe, na nekim pumpama je TNG jeftiniji, dok su benzin i dizel skuplji i obrnuto, pa ponovo sav račun pada u vodu.

Naročito je teško napraviti dugoročnu procenu, ne samo zbog kretanja cena pojedinačnih goriva, već i njihovog međusobnog odnosa. Uvidi li država da se priliv u budžet po osnovu nameta na benzin i dalje smanjuje, ponovo će uvećati akcizu na TNG kako bi nadoknadila razliku. Takođe, ako bismo svi prešli na dizelaše, pad priliva novca od benzina i autogasa vrlo brzo bio bi nadoknađen povećanjem akcize na dizel gorivo.

Lovačke priče

Kada se kod poznanika raspitujete o potrošnji njihovih automobila, sve dobijene informacije uzimajte s velikom dozom rezerve. Sujeta pojedinaca nema granice. Mnogi jednostavno ne žele da priznaju kako im automobil troši previše goriva. Stoga neretko možete da čujete kako velika limuzina sa motorom od 2,0 litra, stara dve i po decenije, u gradskoj vožnji troši osam do devet litara, a na plin litar više.

Ne padajte u depresiju zbog ovakvih tvrdnji, naročito ako vaš 1,2-litarski benzinac ostvaruje isti rezultat. Gradska vožnja je izuzetno rastegljiv pojam. Čak i ukoliko je vlasnik iskren, treba uzeti u obzir pouzdanost merenja. Uostalom, taj automobil će kad-tad biti stavljen na prodaju, a niko ne želi da kudi sopstvenog konja. Merenje potrošnje auto gasa, inače, nije tako jednostavno kao merenje potrošnje benzina ili dizela. O tome drugom prilikom.

Vozači su generalno ostrašćeni kada je diskusija o automobilima u pitanju, bez obzira da li je reč o markama, modelima, gorivu, turbo/atmosferskim motorima, itd. Stoga sve informacije na osnovu kojih ćete donositi odluke o kupovini automobila ili ugradnji TNG uređaja ne smatrajte činjenicama, već samo mišljenjem vlasnika.

Fabrička potrošnja?

Potrošnju goriva deklarisanu od strane fabrike gotovo je nemoguće dostići u realnosti. Objašnjenje je vrlo jednostavno – reč je o laboratorijskim merenjima, pri čemu se na strogo definisan način simuliraju određene situacije iz realnog života. Automobil je na valjcima, te nema otpora vetra, ubrzanja su veoma blaga, a ne pale se ni potrošači kao što je klima uređaj ili ventilacija.

Dakle, podatke iz kataloga treba uzimati sa velikom dozom rezerve. Tokom normalne vožnje, sa veoma lakom nogom na gasu, potrošnja može da bude 20%, 30%, pa i 40% veća od deklarisane. Ne verujte ni putnom kompjuteru – testovi renomiranih auto magazina pokazali su da prava potrošnja može da se razlikuje i za više od pola litra u odnosu na rezultat prikazan na instrument tabli.

Napravite sopstvenu računicu

Izmerite potrošnju benzina, procenite potrošnju auto gasa u zavisnosti od radne zapremine motora, snage i vrste TNG uređaja koji ćete da ugradite. Zatim dodajte cenu ugradnje TNG uređaja (npr. karburator 200 do 250 evra, injection 220 do 350 evra, sekvent od 380 naviše, pa do preko 1.000 evra za motore sa direktnim ubrizgavanjem i više od četiri cilindra – cene variraju u širokom rasponu u zavisnosti od proizvođača opreme i mesta ugradnje), atesta i redovnih servisa.

Redovni servisi TNG uređaja trebalo bi da se rade na svakih 10.000 kilometara (u nekim servisima kažu 15.000 km), kada se obavlja zamena filtera i podešavanje sistema. Čišćenje isparivača i zamenu membrana planirajte na 60.000 kilometara. Cena redovnih servisa ide od 2.000 pa sve do 5.000 dinara. Atest u Centru za motorna vozila AMSS košta 5.500 dinara, na šta se dodaju prateći troškovi.

Prodaja nakon ugradnje

Činjenica je da koliko god novca uložite u ugradnju TNG sistema, samo jedan deo te investicije moći ćete da „izvučete“ prilikom prodaje automobila. Naravno, „plin“ će biti veliki plus kada ga stavite u oglase, ali ne toliki da ćete vozilo moći da prodate po prosečnoj ceni za taj model, a da na nju dodate i troškove ugradnje TNG uređaja, bez obzira što se ugradnju možda obavili samo nekoliko meseci ranije.

Razmislite, stoga, dobro da li će do eventualne prodaje automobila „plin“ uopšte isplatiti sam sebe i koliku uštedu ćete moći da ostvarite u odnosu na korišćenje benzina.

Problemi sa „plinom“

Nije mali broj vozača koji su se nakon ugradnje auto plina susreli sa raznim problemima u radu automobila, te su u potrazi za rešenjem bezuspešno išli od majstora do majstora. Na internet forumima prepoznaćete ih po neskrivenoj mržnji prema autogasu.

Stoga ne jurite najnižu cenu ugradnje, kako se ne biste mesecima borili sa „gremlinima“ u motoru. Raspitajte se kod poznanika, na internet forumima, u servisu u kojem redovno sređujete automobil… Nađite majstora sa preporukom – to je najsigurniji način da izbegnete agoniju koja vrlo lako može da vas pretvori u jednog od onih koji u autogasu vide nepresušan izvor problema.

Primeri uštede

Kao univerzalan primer uzećemo automobil star nekoliko godina, koji u proseku troši osam litara benzina na 100 pređenih kilometara. Kada se uradi ugradnja auto gasa, pretpostavićemo da troši 10 l/100 km. Ukoliko bi isti automobil imao dizel motor slične snage, uzimamo pretpostavku da troši oko 6 l/100 km.

Svesni da će mnogi vozači imati (negativne) komentare na predstavljenu potrošnju, što je potpuno razumljivo, ovu tabelu ćemo ipak smatrati relevantnom za prosečan automobil u Srbiji. Takođe, obzirom da veliki broj automobila već ima ugrađen TNG uređaj, nećemo uzimati u obzir troškove ugradnje i atesta, već pretpostavljamo da ćemo kupiti vozilo koje već koristi autogas i ima atest.

Ukoliko kupujete benzinca bez TNG uređaja, a planirate ugradnju, vrlo lako ćete i te troškove ubaciti u kalkulaciju. Cene goriva uzimajte takođe s velikom rezervom – razlikuju se od pumpe do pume i iz dana u dan.

Primer 1:

Primer 2:

Zaključak

Prema gotovo svim računicama koje smo izveli, sa različitim TNG uređajima, potrošnjama i automobilima, vožnja na auto gas se i dalje isplati. Naravno, drastično manje nego prethodnih godina, ali svaka ušteda dobro dođe.

Procena isplativosti u budućnosti svodi se uglavnom na predviđanje povećanja akciza na tečni naftni gas. Ukoliko država ostavi akcize na postojećem nivou, situacija će i narednih godina biti slična današnjoj, bez obzira na kretanje cena goriva ili odnosa dinar/evro.

Ove tabele i grafikone posmatrajte samo kao okvirnu uporednu procenu troškova za različite vrste goriva. Pozivamo vas da date svoj komentar, mišljenje ili podelite sopstveno iskustvo sa ostalim vozačima.

Ukoliko imate automobil koji troši istu količinu benzina i plina, pa smatrate da naša računica „ne pije vodu“, budite slobodni da kritikujete, ali napišite o kojem vozilu i TNG uređaju je reč. Takođe recite kako merite potrošnju.

Krajnji cilj je da pomažemo jedni drugima, kako bismo se što jeftnije vozili.

Izvor: Polovni automobili

1 komentar
  1. Milosgta

    Isplati se ako imaš dobar motor i dobro podešen tng uređaj i ako imaš ugradjem hho gas da možeš uštedeti do 50 % u novcu za gorivo ovako imao sam zastavu 128 sa pohabanom šasijom ali extra motorom 1.1l sa lovato isparivačem vakumski i hho gasom ugrađenim imao sam potrošnju od samo 5 do 5.5 litra na 100km i naravno auto je išao bez problema do 130 km/h max izvlačio sam čak i 160 km/h ali ne stalno sad imam auto starije 3 znači 87 a predhodni je bio 90-to godiste dobra šasija ali motor loš dva cilindara 3 i 4 čađivi (toše ulje) i rad motora je na malim obrtajima kako sam inače naviko da ga vozim nemoguće jer trese se motor ko nenormalan i nemože da vuče ljucki i smiri se na većim obrtajima ali zato troši od 10 do 12 l/100km napominjem da sam prebacio tng i hho i naštelovao identično gas i i hho gas ali potrošnja je jedva spala na 9l/100km znači da motor treba da prebacim iz staroga 128 u sadašnjem jer je i dalje mnogo boljem stanju od ovoga sada što je u njemu jer ako punto 1.2l može da troši 6 do 7 l/100 km tng može i stari 101/128 da troši isto naravno ako se sve utanači kako samo opisao gore tako da znate da potrošnja može ići dole ako sredite bespotrebne gubitke napominjem da naš punto ovaj što ga sada prave u kragujevcu sa ugradnjom hho gasa bez tng može ladno da smanji potrošnju do 50% na na relaciji recimo Niš Beograd i nazad bez da trepneš ali da pođemo redom štelovanjem eco-a postižete manju potrošnju za 20% plus 30% hho gas ukupno 50% znaci ako je trošio 5.1 5.0 sada troši izmenju 2.5 i 2.6 litara benzina na 100km uz naravno opreznijom nogom na gasu ali može. Ukoliko imate neko pitanje javite se na mail koji sam ostavio gore ili na milosgta@gmail.com

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)