Datum:

10.04.2011. 17:00

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , ,

Statistika:

0 komentara 8557 pregleda

Svedoci smo svakodnevnih priča o velikoj želji naše države da se nađemo u Evropskoj uniji, ali situacija vezana za putnu strukturu i saobraćaj uopšte svakoga dana pokazuju kako smo, barem u tom segmentu, više nego daleko. Jedan od zanimljivijih segmenata ove grane svakako su i automobili poslednje generacije, hibridna i vozila na električni pogon, čije omasovljavanje u saobraćaju direktno i pokazuje koliko je određena zemlja spremna da ulaže i u ovakav vid razvoja, posebno zato što se u svetu on vidi kao jedno od mogućih rešenja transporta, što se tiče zamene za fosilna goriva, ali i smanjenja zagađenja životne sredine.

Kao i u svakoj drugoj oblasti vezanoj za auto-industriju i saobraćaj, u Srbiji se još dosta stidljivo razvija tržište takvog tipa automobila, a na primer Toyota, kao globalno najzastupljeniji brend sa prodajom hibridnih vozila, u 2010. godini je prodala samo 17 ovakvih modela, uprkos navedenoj subvenciji države od 100.000 dinara, što je očigledno malo u odnosu na cene ovakvih automobila. Subvencije od 31. decembra 2010. godine više nema, kao ni najave nekih mogućih budućih olakšica, ali u Toyoti i ne misle da su tih 1000 evra prelomili ijednog kupca.

– Mi imamo naše flotne kupce i čini mi se da nijedan od Priusa i šest Aurisa HSD nije prodat samo zbog prošlogodišnje subvencije – kaže Marko Kruška, direktor marketinga Toyota Srbije. – Najbolji dokaz je to što za 2011. godinu, iako nema nikakvih olakšica u najavi, planiramo prodaju manje-više istog broja hibrida.

Uz Toyotu, i Honda je svojim hibridnim Civic, a posebo atraktivnim CR-Z na našem tržištu napravila mali pomak, dok sa druge strane, Renault sa električnim Windom uopšte nema nameru ni da pokuša komercijalizaciju koja bi mogla da podrži pre svega još uvek kratke autonomije ovih ”čistih” automobila. Bez značajnijih ulaganja, jednostavno, ovakav profil automobil kod nas neće još dugo zaživeti u većj meri.

– Mi imamo, pre svega, dobru industrijsku kulturu. Naši ljudi su navikli da imaju aktuelno, tehnički savršeno vozilo, ali u ovom slučaju, samo je stvar ko to može da priušti. Društvena svest i odgovornost u svetu idu ka tome da ljudi razmišljaju o ovakvim automobilima, ali nažalost, oni su skupi, iz razloga što serijska proizvodnja nije dostigla takav nivo da oni budu jeftiniji – kaže Miloš Petrović, predsednik Asocijacije uvoznika vozila i delova. – Tržište jugoistočne Evrope još je u povoju i svi stidljivo gledaju prema tim automobilima. Prvi problem je šta sa takvim automobilom za dve godine, koma ga prodati polovnog? Drugo, ogroman problem je infrastruktura. Nemci, na primer, već rade nekoliko desetina hiljada punktova za punjenje elektromobila.

Kao treći, veliki problem, Petrović navodi svest države da podrži prodaju ovakvih vozila, kroz fondove i subvencije:

– Pre dve godine, čitavu godinu smo proveli u pokušaju da taksu na hibridna vozila subvencionišemo tako da se ne plaća ili PDV ili registracija ili taksa na luksuz… U Evropi je slučaj da se za takve automobile, recimo, ne plaća putarina… Tada smo našli rešenje da se pokuša sa Putevima Srbije da se ne plaća putarina, a velike firme su već pravile računice i dolazile do zaključka da bi im se hibridni automobili isplatili, pošto bi uštede na putarinama iznosile hiljade evra… Mi, nažalost, nismo još ekonomski orijentisani, jer ljudi još kalkulišu sa kupovinom polovnih automobila ili jeftinih novih, ali trendovi polako, ipak, dolaze i kod nas.

Jedan od brendova sa hibridnim automobilima u trendu je, svakako, Porsche, čiji kupci sasvim sigurno mogu sebi da priušte i ”zelenog” sportistu iz Štutgarta, ako to požele. Međutim…

– Nama se u cenovniku već nalazi Cayenne hibrid, ali interesovanja, jednostavno, nema – jasan je Dejan Nikolić, direktor prodaje prestižnog brenda u Srbiji. – Naši kupci se nose jasnim računicama, da se još uvek više isplati kupiti primerak ovog modela sa dizel motorom, jer je daleko jeftiniji, ali iz razgovora sa njima može se zaključiti da bi državne olakšice i te kako pomogle da se odluče i za pogone u trendu. Mi ćemo, naravno, u našem cenovniku uvek da nudimo sve najaktuelnije iz Porsche-a, uključujući i hibride, kao što je Panamera, ali plašim se da, dok se nešto ne promeni u vezi sa subvencijama, interesovanja jednostavno neće biti.

Autor: D. Potkonjak / Izvor: Auto Bild

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)