Datum:

31.05.2011. 16:23

Autor:

Ina Poljak

Oznake:

, , ,

Statistika:

0 komentara 5039 pregleda

Kraj 2013. je malo ubrzan, ali realan rok za završetak svih poslova, kaže Mihajlo Mišić, direktor „Koridora Srbije”.

U potrazi za poslom, građevinske firme iz Grčke, Slovenije i Hrvatske, koje su u svojim zemljama izgradile auto-puteve i ostale bez angažmana – spremne su da ispod svake cene grade naše drumove. Nezapamćen pritisak na cene izvršile su upravo na tenderima za izgradnju istočnog kraka Koridora 10, prema bugarskoj granici. Jedna grčka firma je dostavila najbolju ponudu za tunele kod Dimitrovgrada i obavezala se da ih izgradi za38 miliona evra, što je za 12 miliona evra niže od procenjene vrednosti. Druga firma iz ove zemlje, po istom principu, najbolje je plasirana na tenderu za deonicu Crvena reka – Čiflik. Pristala bi da ovaj deo auto-puta izgradi po ceni koja je za 25 miliona manja od početne. Upitan koliko je ova pojava opasna i da li bi niske cene radova mogle da odgode završetak Koridora 10, Mihajlo Mišić, direktor „Koridora Srbije”, kaže:

– Kada izvođači ugovore poslove po nerealno niskim cenama postoji ogroman rizik da ih i ne urade. Obično počnu da grade, a kada se ispostavi da ne mogu da završe, raznim smicalicama pokušavaju da od investitora „isisaju” dodatna sredstva. Trudimo se da ih osujetimo u tim akcijama i tada počinje nadmudrivanje između investitora i izvođača. Takvi izvođača razvlače radove i u momentu kada posle dve godine dođete u situaciju da naplatite garancije, možete da uzmete pare, ali nemate završen posao. Zato je nezahvalno govoriti o rokovima.

Postoji li mogućnost da to sprečite?

Po našem zakonodavstvu i po pravilima međunarodnih banaka, moramo da izaberemo najjeftnijeg ponuđača. Ubuduće ćemo u tendere ubaciti klauzulu da na 30 odsto započetog vremena izgradnje moraju da imaju 10 odsto realizovanih radova, na 60 odsto vremena 35 odsto izvedenih radova… tako da ako neko kasni više od dva meseca možemo da raskinemo ugovor. Na taj način pokušavamo da predupredimo probleme i da nesavesne izvođače na trećini ili polovini posla isključimo.

Koliko je višemesečna blokada „Nibens grupe“ i hapšenje njenog vlasnika poremetila dinamiku na auto-putu od Novog Sada do Horgoša?

Oni jesu bili na čelu konzorcijuma, ali su već duže vreme samo simbolično prisutni na gradilištu. To je bio samo jedan od uzroka kašnjenja radova.

Šta znači simbolično učešće?

To znači da njihovim radnicima plate obezbeđuju druge firme iz konzorcijuma.

Zar nije bilo logično da raskinete ugovor, jer su rokovi za završetak u nekoliko navrata pomerani zbog „Nibensovih“ problema?

Moguće da je to trebalo uraditi, ali nije tako jednostavno. Proces raskidanja ugovora može dugo da traje i ne može da se predvidi kada će biti okončan. S druge strane oni imaju najveće kapacitete i pet hiljada radnika.

Kako je potpisan ugovor s domaćim konzorcijumom na dan kada je cela „Nibens grupa“, koja je predvodila te firme, bila u blokadi?

Tendersku proceduru je sprovodilo Ministarstvo za infrastrukturu, u svojstvu naručioca posla. U to vreme nisam bio direktor „Koridora Srbije“. Pretpostavljam da je na početku postupka firma bila solventna, a kasnije pala u nelikvidnost, što nije redak slučaj u našoj privredi. Tenderske procedure su duge i u idealnim uslovima traju tri meseca.

Da li biste Vi s takvom firmom potpisali ugovor?

Naravno da ne bih s nekim ko nije solventan, ali ugovor nije ni potpisan s „Nibens grupom“, već s domaćim konzorcijumom, čiji je jedan od članova preduzeće PZP „Beograd“, koje je član „Nibens grupe“.

Hoće li auto-put Novi Sad – Horgoš biti završen do 20. jula?

Ulažemo ogromne napore da se radovi drugačije odvijaju nego što su započeti. Nadam se da će sve biti gotovo do navedenog roka. Završetak „ipsilon” kraka je predviđen za oktobar. Ne mogu da tvrdim, ali pretpostavljam da će biti tako.

Koji je po Vama realan rok za završetak Koridora 10?

Kraj 2013. je malo ubrzan, ali realan. Očekujemo da će radovi na svim deonicama od Niša ka bugarskoj granici početi do kraja ove godine i biti završeni dve godine kasnije. Bio bih zadovoljan kada bismo i na celoj deonici ka makedonskoj granici, uspeli da pokrenemo radove do kraja 2011, što je veoma ambiciozno, ali nije nemoguće. Ukoliko ne bude komplikacija, s obzorom na tešku trasu, očekujem da će auto-put biti izgrađen za dve godine.

Kako ćete uspeti? Pojedini stručnjaci tvrde da je za izgradnju kroz Sićevačku i Grdeličku klisuru potrebno oko četiri godine?

Smatram da je dovoljno dve, ako ne bude nepredviđenih radova.

Da li ste zadovoljni dinamikom izgradnje na auto-putu Ub–Lajkovac?

Ne, nikako nisam. Tamo gradi isti konzorcijum kao i na auto-putu Novi Sad – Horgoš. Mislim da su se firme iz konzorcijuma prenapregle potpisujući sve te ugovore. Osim toga problemi „Nibens grupe“ dodatno su opteretili ostale partnere. Pritiskamo ih da završe severni krak Koridora 10, budući da u saobraćajnom smislu postoji veći pritisak na njega.

Da li je bilo bolje ne rasplinjavati se na više strana već se koncentrisati samo na Koridor 10, a budžetske pare utrošiti na njegovo projektovanje i eksproprijaciju?

Nijednu fazu izgradnje ne treba favorizovati u odnosu na ostale. One moraju da teku paralelno. Postoji niz primera u kojima smo imali gotove projekte, a da su zastarili usled dugogodišnjeg odlaganja njihove realizacije, kao što su beogradski železnički čvor, vežbanje sa obilaskom Novog Sada…

Sve vreme je govoreno da projekti i eksproprijacija kasne zato što nema para?

Državni organi, opštine i katastar nisu bili spremni za taj napor. Pokretanje i uhodavanje svih mehanizama zahtevalo je ogroman trud i vreme. Nije bilo planova i projekata, niti je imao ko da ih napravi.

Ko je onda pogrešno informisao državnike, koji su građanima 2008. godine obećali da će Koridor 10 biti gotov do 2011. godine?

Očigledno neko ko se nije mnogo razumeo. Niko ne može da stigne da završi Koridor 10 za dve godine. Ako je za gradnju potrebno dve godine, za pripremu treba pet. Tvrdim Vam da smo postigli savršenu brzinu.

Oko 28 kilometara izgrađenog punog profila auto-puta za tri godine po Vama je savršena brzina?

Bolje nego što su radile zemlje iz okruženja, slične veličine i finansijskih kapaciteta. S Grcima i Bugarima da se ne poredimo. Ko drugačije kaže taj se ne razume u posao. Sama izgradnja je najjednostavniji deo posla. Povećate broj bagera na gradilištu i brže se radi. Projektovanje je ozbiljan i komplikovan posao.

Zbog čega „Putevi Srbije” i dalje rukovode eksproprijacijom i projektovanjem, kada je Vaše preduzeće upravo osnovano zato što oni nisu dobro upravljali izgradnjom auto-puteva?

Projektovanje i eksproprijacija jesu u opisu našeg posla. I da hoćemo mi to ne možemo da radimo, jer nije do kraja zatvoreno finansiranje „Koridora Srbije”. Važno je da se na jednom mestu odlučuje kada se šta radi. Očekivano je da projekti  budu završeni za tri meseca, ali to očekivanje je mogao da izrekne samo neko ko se uopšte ne razume. Zadovoljan sam saradnjom sa „Putevima Srbije” i lokalnim samoupravama po Srbiji koje su dobro organizovale svoju administraciju.

Zašto Ministarstvo za infrastrukturu raspisuje tendere koji se finansiraju iz budžeta, jer je i to u opisu Vašeg posla?

Zato što nije nađena pravna mogućnost da se pare prebace na račun „Koridora Srbije.”

Autor: Marijana Avakumović / Izvor: Politika

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)