Datum:

28.12.2015. 22:23

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, , , ,

Statistika:

0 komentara 3402 pregleda

Sa većom akcizom od početka januara, zahvatanja za dažbine na pumpama povećavaju se, u proseku, dva odsto. Cena goriva pala, ali ako se nafta “oporavi” – točićemo dizel za više od 150 dinara po litru.

Potrošači na pumpama od juna ove godine plaćaju u proseku 13 odsto niže gorivo. Ipak, gotovo celokupno pojeftinjenje rezultat je istorijskog pada vrednosti nafte na međunarodnom tržištu, koja se proteklih nedelja prodavala čak i ispod 35 dolara. Pupmadžije se žale da država ne preskače nijednu godinu da “zahvati” deo iz rezervoara, a od početka januara će se državni deo povećati za još dva odsto.

Na akcizu, PDV i naknadu za obavezne rezerve do sada je odlazilo 56 odsto cene benzina i oko 55 odsto prosečne cene dizel goriva. Kada se iznos akcize poveća od Nove godine, u budžet će direktno ići 58, odsnosno 57 odsto od svakog litra goriva.

– Što je niža maloprodajna cena goriva, to državno zahvatanje dođe više – objašnjava Tomislav Mićović, iz Udruženja naftnih kompanija Srbije. – Ipak, cena je poslednjih šest meseci pala isključivo zbog niske vrednosti sirovina, a država nastavlja sa politikom povećavanja akciza.

Od scenarija u kojem se nafta oporavlja a dolar nastavlja da jača, koji se ovih dana lagano nadzire, strepeće najviše – vozači. U tom slučaju, na pumpama će ih dočekati povećanje “do neba” jer bi cena, na primer, dizela mogla da prebaci 150 dinara po litru, ukoliko se nafta oporavi samo do cifre od 45 dolara po barelu.

Mada benzin i dizel još odolevaju, poslednje povećanje državnih dažbina moglo bi potpuno da odvrati potrošače od kupovine tečnog naftnog gasa. Naime, poslednje tri godine čak trećina korisnika TNG odustala je od korišćenja ovog goriva, a ovaj trend samo će se nastaviti. Jer, od Nove godine akzica za TNG skače za jedan dinar.

– Došlo je do paradoksa, a to je da se u budžet Republike ulilo manje novca po osnovu povećane akcize, nego što je taj priliv bio pre povećanja akcize na TNG – kaže Danijela Vojnić Purčar iz “Euro-gasa”. – Uzrok je što je potrošnja toliko pala da je zbog pada u korišćenju TNG očekivani efekat na budžet bio manji. Neophodno je istaći da je akciza na ovo gorivo najveća među 12 zemalja iz okruženja, u kojem se ona kreće od nula pa do 200 evra po toni, a kod nas je 330 evra po toni.

Većina vozača u zapadnoj i južnoj Srbiji koji voze na TNG prelazi kod suseda da natoči rezervoar. U Srbiji TNG košta 70 dinara, u BiH 52, a Hrvatskoj 63 dinara.

PDV na namet

Pumpadžije imaju još jedan problem, a to je što država naplaćuje PDV i na akcize koje sama propisuje. Tako povećanje akcize na dizel gorivo, na primer, neće biti četiri dinara, već 4,8 dinara, a namet za benzin nije povećan za 2,5 dinara već za tri. Kada bi se PDV na akcizu ukinuo, bilo bi prostora da se za, na primer, benzin smanji cena za čak oko deset dinara po litru.

I u Austriji je jeftinije

Cena dizel goriva na pumpama širom Austrije pala je na manje od jedan evro po litru. Na pet stotina benzinskih pumpi dizel je protekle nedelje koštao svega 0,946 evra.

Ukoliko se nastavi pojeftinjenje nafte na svetskim tržištima mogla bi i cena supera da padne ispod jednog evra, ocenjuju austrijska auto-moto društva.

Autor: M. Janković, Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)