Datum:

15.09.2011. 16:21

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 8871 pregleda

Usled čestih poskupljenja benzina i dizela, automobil postaje sve veći luksuz, pa se zato dosta vozača odlučuje za ugradnju gasnog pogona, koji je za oko 50 odsto jeftiniji. Ipak, instaliranje propan-butana u vozilo iziskuje određenu svotu novca, zbog čega je potrebno napraviti poveliku kilometražu kako bi se ta investicija isplatila.

Prednosti

Firme koje se bave ugradnjom gasa u automobile ističu nekoliko prednosti, kao što su ekonomičnost, produženi vek trajanja motora, čuvanje životne sredine i veću bezbednost. Za ovaj posao treba izdvojiti od 200 do 1.200 evra, a to zavisi od tipa automobila i marke uređaja. S obzirom na to da je cena gasa oko 50 odsto jeftinija od benzina i dizela, nema sumnje u ekonomičnost ovog goriva. Ipak, u računicu je neophodno uvrstiti i oko 20 odsto veću potrošnju propan-butana, kao i troškove ugradnje.

Tako četvorotočkaš koji u proseku troši oko osam litara benzina, na svakih 100 kilometara iz džepa vozača „izvuče“ oko 1.100 dinara. Istom automobilu sa ugrađenim „gasom“, na svakih 100 kilometara potrebno je približno 9,6 litara plina, ali i pored toga direktna ušteda je oko 450 dinara. Na taj način, ovo vozilo na svakih 1.000 pređenih kilometara „zaradi“ 4.500 dinara, a na 10.000 kilometara oko 45.000 dinara. Štedljiviji modeli koji u kombinovanoj vožnji „gutaju“ oko šest litara na 100 km, praviće uštedu oko 33.000 dinara na 10.000 kilometara, koliko godišnje pređe prosečan vozač.

Bezbedno

Kada se sve sabere i oduzme, činjenice pokazuju da ugradnja gasnog pogona može da se isplati već posle prve godine vožnje.

Vlasnik servisa za ugradnju auto-gasa „GTA“, Goran Nešić, koji se više od 12 godina bavi ovim poslom, kaže da u Srbiji i dalje postoje predrasude prema instaliranju plinskih boca u vozilo. Da je takvo mišljenje bez osnova govori i podatak da se u susednim zemljama masovno vozi na gas i da samo u Bugarskoj 70 odsto vozila ide na ovaj pogon.

– Uvreženo je verovanje da je ugradnja plina rizična – kaže naš sagovornik. – To nije tačno. Istina je da vožnja na benzin mnogo rizičnija od vožnje na plin. Pored toga, automobili koji idu na propan i butan produžavaju radni vek motora za 30 odsto.

Što se tiče servisiranja, jedinu obavezu koju vlasnik automobila ima je promena filtera na 10.000 do 15.000 pređenih kilometara i to košta do 1.000 dinara. Optimalna veličina boca koja se ugrađuju u starije tipove vozila, kao što je na primer „jugo“, jeste 34 litre. Boca te zapremine neće zauzeti veliki prostor u gepeku, dok se na novijim vozilima, sa većim prtljažnim prostorom može ugraditi boca zapremine 54 litre.

Cene

Sada se prave i boce u različitm oblicima. Na novijim vozilima se može ugraditi boca u obliku gume koja tako ne zauzima ni malo prostora od gepeka, jer se instalira u kalupu za rezervni pneumatik.

Vreme potrebno za ugradnju plina je u proseku oko pet sati. Cene se razlikuju u zavisnosti od starosti automobila, odnosno tipa motora koji ih pokreće. Najjeftiniji posao je ugradnja gasa na vozilo sa jednogrlim karburatorom, a najskuplje za automobile koji imaju osam cilindara i na njih se instalira direktno ubrizgavanje plina.

Poskupljenje

Za 1. oktobar je najavljeno poskupljenje gasa za domaćinstva u proseku od 15 odsto. Auto gas ne bi trebalo da drastično promeni cenu, a očekuje se da može da poskupi za svega dinar do dva. Ipak, to neće uticati na isplativost ugradnje propan-butana.

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)