Datum:

18.08.2011. 13:20

Autor:

totalcar.rs

Oznake:

, ,

Statistika:

0 komentara 5188 pregleda

Dokle je stigla italijansko-srpska kompanija u Kragujevcu, i koliko smeta kriza. Stigla oprema za “Lakirnicu”. Građevinski radovi na halama idu pre roka.

Kompanija “Fijat automobili Srbija” se gradi brže i bolje od pesimističnih procena, i izvesno je da će kao najmodernija fabrika ove italijanske grupacije imati značajnu ulogu u globalnom razvoju ove multinacionalne kompanije do 2015.godine. Ali je izvesno i da taj proces ne ide željenom dinamikom domaće javnosti, koja se “drži” rokova datih u političkim kampanjama.

Na pitanje: Kada će krenuti serijska proizvodnja? – nema preciznog odgovora. Tačno je i da građevinski radovi (posle prvih kašnjenja) u ovom trenutku idu brže od predviđene dinamike.Sa druge strane, nova oprema ne pristiže u Kragujevac očekivanom dinamikom.

Na osnovu brojnih izjava stručnjaka angažovanih na ovom projektu “Novosti” – lako je zaključiti da su objekti, recimo, novog energetskog bloka, koji bi energentima mogao da snabdeva grad od 400.000 stanovnika, završeni skoro 90 odsto. Inače, vrednost ovog objekta je oko 70 miliona evra. Sve ključne proizvodne hale (“mehanička obrada”, “preseraj”, “karoserija” i “montaža”) dobile su novi, znatno viši krov. Od hala su ostali samo zidovi. A zamenjene su i sve instalacije.

Čeka se oprema.

Može se reći da su i da su građevinski radovi na oko 400.000 kvadrata proizvodnog i poslovnog prostora završeni skoro 70 odsto. Ostalo je još da se objekti sa spoljne strane oblože novim estetskim materijalima i da počne montaža opreme.

– Sve se radi prema najsavremenijim standardima u svetskoj automobilskoj industriji – izjavio je nedavno za “Novosti”, Đovani de Filipis, aktuelni čelnik kompanije FAS koji nije nagoveštavao kašnjenja.

Čak ni iz sindikata ove fabrike više ne stižu brojne primedbe na radove. Iz te organizacije su stizali najoštrije osude na račun dinamike razvoja, a sada:

– Ima poteškoća i kašnjenja, ali se radi – kaže Zoran Mihajlović, predsednik Samostalnog sindikata. – Mora se priznati da fabrika dobija potpuno novi izgled. Radnici su optimisti.

Čeka se nova oprema. Ugovori o kupovini nove tehnologije u Italiji, Nemačkoj i Japanu, vredne oko 400 miliona evra, već su potpisani. Prva oprema je počela da pristiže pre četiri meseca. U međuvremenu su stigle nove skupocene kade iz Nemačke za novu “Lakirnicu”, velike propusne moći. Iz Italije je stigao vrlo skup alat neophodan za serijsku proizvodnju novih modela.

I pored izglednog i ugovorenog posla, nezvanično saznajemo da oprema ne stiže najavljenom dinamikom. Razlog, čini se – opravdan. Sofisticirana tehnologija nema gde da se skladišti. Čim se u potpunosti osposobe nove hala, oprema će početi da pristiže. Prve veće robotizovane mašine se očekuju u septembru.

Zvaničnici ove kompanije i države Srbije su u više navrata ponovili da će probna proizvodnja krenuti u periodu od oktobra do kraja godine, a serijska u februaru ili martu. Stručnjaci koji su angažovani na tom poslu su nam nezvanično rekli da taj rok, ovih dana, zvuči previše optimistično. Procenjuju da fabrika u potpunosti neće biti osposobljena za proizvodnju – pre aprila sledeće godine.

Plaćeno iz kredita

Nakon nagoveštaja dužničke krize u Italiji, dinamika razvoja ove fabrike ponovo je aktuelizovana. Stručnjaci kažu da bi samo kriza u Evropskoj uniji mogla da uzdrma ovaj projekat. Naime, pare za izgradnju ove kompanije, “Fijat” je, uz garancije države Srbije, uglavnom obezbedio iz kredita Evropske banke za obnovu i razvoj.

Italijani su nedavno iz tog Fonda dobili kredit od 500 miliona evra za izgradnju kragujevačke fabrike. Do sada je u obnovu pogona uloženo oko 200.000 miliona evra.

Kooperanti kasne

Italijanski kooperanti iz prvog kruga dobavljača bi, prema prvobitnim najavama, svoje pogone trebalo da završe do septembra. I u tom poslu će doći do kašnjenja zbog problema oko eksproprijacije u Korman polju. Problem je rešen. “Fijatova” prateća industrija iz matične zemlje, Francuske i Nemačke (sedam fabrika) svoje pogone intezivno gradi u Grošnici i u krugu bivše “Zastavine” fabrike. Procenjuje se da će svoje pogone, ukoliko se radi ovom dinamikom, završiti do kraja godine. Ta investicija je vredna još sto miliona evra. Kasniće i izgradnja puteva i mostova neophodnih ovim preduzećima za neometanu distribuciju delova. Protesti vlasnika zemlje neuspešno eksproprijisane zemlje u Korman polju su delimično doprineli tome.

Izvor: Novosti

0 komentara

Comments are closed.

TotalCar.rs je deo Burek.com mreže. Copyright© 2010-2012 Sva prava zadržana.
"Da sam pitao ljude šta žele, rekli bi mi - brže konje!" - Henri Ford (1863 – 1947)